گزارش و تحلیل

بالگردهای روسیه، پاسبان آسمان ایران

© Sputnik / Alexey KudenkoВертолеты Ми-17
Вертолеты Ми-17 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به نشریه "فایننشل تریبون" ابوالفضل کیانی بختیاری معاون رییس سازمان پیشرفت صنعتی و ترمیمی ایران اعلام کرد که ایران با هولدینگ روسی "ورتولتی روسیی" (بالگرد های روسیه) در باره مونتاژ هلیکپترهای غیر نظامی توافقنامه امضا کرد.

همکاری های دو کشور در این رشته به قصد توسعه دادن پارک بالگرد های ایرانی انجام می شود. در حال حاضر در ایران بیش از 50 بالگرد ساخت روسیه به پرواز در میآید که اکثرشان مارک "ام ای —17" دارد.
به دنبال این توافق قرار است کارخانه تولید بالگرد در ایران ساخته شده که بزرگترین واحد تولیدی نوع خود در خاور میانه بوده و در آن هلیکوپتر های سبک روسی "کا آ — 226 " و "انسات" مونتاژ خواهند شد.

اسپوتنیک در این رابطه با "میخایل خوداریونوک" کارشناس روس در امور نظامی مصاحبه کرده و این تحلیلگر چنین گفت:



"روسیه از همین روال در هند استفاده می کند و عنوانش "در هند بساز" است. منظور تولید جنگنده "سوخو- 30 ام کا ای" و بالگرد "کا آ- 226" است. این امر تازگی ندارد. ظاهرا مطلب سر تولید مشترک و تحویل فناوری های مربوطه روسی به ایران هم است. این به نفع روسیه است زیرا در دوره کنونی تعداد هلیکوپترهای روسی برای فروش دائما رو به کاهش است. به دنبال این معامله وضع مالی شرکت "بالگرد های روسیه" بهتر خواهد شد" و روسیه به این امر امید بسته است که از پول های بدست آمده بتواند برای گسترش تولید "انسات" استفاده کند.



خبرنگار اسپوتنیک پرسید که آیا ایران امکان خواهد داشت هلیکوپتر های نوع جدید ساحته شده در این واحد را به خارج صادر کند؟ خوداریونوک در جواب گفت:


"جواب به این سوال به چگونگی متن قرارداد میان روسیه و ایران بستگی دارد. در ضمن ایران طرف آسان مذاکرات نیست و می تواند سر راه متمم های ریشه ای را وارد هر سند و قرارداد حاصله کند. الآن صحبت کردن در این خصوص هنوز زود است.

اسپوتنیک در ادامه گفت: وضع طوری شده که روسیه، ایران و کره شمالی دستخوش تحریمات آمریکایی شدند. این تحریم ها در اجرای قرارداد یاد شده چه تاثیری خواهد گذاشت؟ کارشناس روس در جواب چنین اظهار داشت:

"تحریمات آمریکایی زیاد تاثیرگذار نیست ولی روسیه در تجهیز هلیکوپترها به موتورهای معاصر و مطمئن با مشکلات دست بگریبان است. روسیه به موتور "ته وه 3 117" به تعداد 400-500 دستگاه در سال احتیاج دارد در حالی که کارخانه "کلیموف" روسیه فقط 60 دستگاه از این نوع را تولید می کند. زیرا اکثر آنها در اوکراین تولید می شدند و حالا معاملات با آن کشور قطع شده و روسیه هنوز نتوانسته است کمبود این موتورها را جبران کند. هنوز معلوم نیست در هلیکوپتر تولید شده در ایران چه موتوری نصب خواهد شد."

گفتنی است که بعلاوه هواگرد "ام آی-17" در ایران از بالگرد های "ام آی —171"، "ام آی- 171 یه"، "ام آی- 8 ام ته وه" و "ام آی 17وه — 5" استفاده می شود. این بالگرد های متوسط در ایران برای مقاصد پلیسی و مبارزه با جنایتکاری سازمان یافته بکار برده می شوند. این ماشین ها در ایران خود را خوب نشان دادند، این تکنیک همه جا رو و مطمئن می تواند در شرایط هوای داغ و کوه های مرتفع به خوبی انجام وظیفه دهد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала