گزارش و تحلیل

چرا جدیدترین بالگرد آمریکا سقوط کرد؟

© Photo / Lockheed Martin CorporationВертолет S-97 Raider
Вертолет S-97 Raider - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ویکتور سوکیرکو، تحلیل گر شبکه تلویزیونی روسی "زوزدا" می نویسد بالگرد سریع السیر آمریکایی S-97 Raider که تبلیغات زیادی درباره آن شده بود، نتوانست پرواز کند و در جریان آزمایش به زمین سقوط کرد. خبرگزاری اسپوتنیک متن مقاله این تحلیلگر نظامی روسی را به شما تقدیم می کند.

بالگردها به عنوان وسایل پرنده دارای محاسن و برتری های مسلمی در مقایسه با هواپیماها هستد که مهمترین آن قابلیت مانوردهی بیشتر و امکان فرود آوردن آنها در یک جای کوچک است اما سرعت این پرنده ها در رابطه با سیستم خاص موتورهایشان بسیار کمتر از هواپیما ها می باشد. با این وجود طراحان بسیاری از کشورها برای بالا بردن سرعت بالگردها تلاش می کنند. آمریکا دارای طرح های خوبی در این زمینه است اما بالگرد S-97 Raider که تبلیغات زیادی درباره آن شده بود، نتوانست مدت زیادی پرواز کند و در جریان آخرین آزمایش به زمین سقوط کرد.
شرکت آمریکایی Sikorsky در این بالگرد از سیستم هم محور دارای پروانه پیشران استفاده کرده بود. در نظر بود سرعت بالگرد جدید تا 407 کیلومتر در ساعت (طبق برخی از منابع 460 کیلومتر در ساعت) باشد و این بالگرد جای بالگردهای OH-58D Kiowa Warrior را بگیرد که از زمان جنگ ویتنام در خدمت ارتش امریکا هستند. اما بالگرد S-97 Raider که اولین پرواز خود را در سال 2015 انجام داده، تا به حال تکمیل و آماده بهره برداری تمام و کمال نشده است. آخرین پرواز آزمایشی آن اصلا به وقوع سانحه منجر گردید. بالگرد جدید اندکی پس از بلند شدن از باند پروازدر فرودگاه نظامی وست پائیروکو ، واقع در ایالت فلوریدا سقوط کرد. خوشبختانه دو خلبات بالگرد در این سانحه آسیب ندیدند.
بالگرد S-97 Raider بر اساس بالگرد سریع السیر Х2 ساخته شده است.این مدل علاوه بر داشتن پروانه های اصلی هم محور مجهز به پروانه های پیشران در دم خود و بال هایی برای ایجاد نیروی بالابر است. طبق ارزیابی های طراحان، بالگرد دارای چنین مشخصاتی قادر است سرعت خود را به بیش از 450 کیلومتر در ساعت رسانده و از همه مدل های مشابه در جهان فراتر برود. اما فعلا در رسیدن به نتایج مورد نظر توفیق حاصل نشده و پس از آخرین سانحه ممکن است طرح مربوطه برای چند سال دیگر فقط در مرحله آزمایشی باقی بماند.
بالگرد جدید طبق سیستم هم محورمشابه سیستم مورد استفاده در بالگردهای روسی کاموف (کا) ساخته شده است. این بالگرد دارای دو پروانه اصلی است که یکی برفراز دیگری قرار داشته و در جوانب گوناگون می چرخند. قرار است سرعت اساسا توسط پروانه پیشران تامین شود که در عقب بالگرد نصب شده اما فعلا میزان سرعت این بالگرد مافوق مدرن نقطه ضعف آن بوده و کافی نیست. این در حالی است که مدل جدید اف از خانواده بالگردهای چند منظوره ترابری CH-47 Chiook، ساخت شرکت بوئینگ دارای سرعت 315 کیلومتر در ساعت و برد پروازی 370 کیلومتر است. بالگرد روسی می35 ام قادر است به سرعت 310 کیلومتر در ساعت برسد و برد پرواز آن 400 کیلومتر است. ضمنا بالگرد قدیمی روسی می 8 با سرعت 250 تا 260 کیلومتر در ساعت پرواز کرده و قادر است با داشتن باک های اضافی بنزین تا 800 کیلومتر پرواز کند.
رفتن به دنبال افزایش سرعت بطور ناگزیر باعث کاهش برد پرواز می شود. همه بالگردهای معاصر، چه خارجی و چه داخلی که دارای سرعت بیشتر از 300 کیلومتر در ساعت باشند ، بطور ناگزیردر مقایسه با مدل های موجود فعلی دارای برد پرواز کمتری می شوند. از جمله سازندگان S-97 Raider که چندین تن بنزین می سوزاند و نمی تواند به سرعت طراحی شده برسد، با این مسئله روبرو شده اند.
ونیامین کاسیانیکوف، معاون سابق طراح ارشد شرکت کاموف می گوید:" مزایای بالگردهای دارای پروانه های هم محور واضح بوده و در بوته آزمایش زمان ثابت شده است. قبلا بحث های زیادی در محافل علمی صورت می گرفت اما در عمل معلوم شد که سیستم هم محوری قابل استفاده است و اکنون بالگردهایی همچون کا 26، کا 50 و کا 52 با این سیستم پرواز می کنند".
بالگردهای هم محور، چه بالگردهای ترابری و هم بالگردهای نظامی از بهترین مشخصات برخوردار هستند. مهم ترین نکته اینست که همه مشخصات اصلی این بالگردها از جمله سرعت آنها قابل بهبود است. چنین بالگردهایی با توجه به داشتن پروانه های چرخنده در جوانب گوناگون ، دارای دم یا بخش عقبی آزاد هستند که امکان استفاده از پروانه پیشران به عنوان پیش رانش اضافی را به وجود می آورد.
این ایده تازه نیست و طرح های روسیه از این نوع موجود هستند که مثلا در مدل آزمایشی بالگرد کا 92 برای افزایش سرعت به کار گرفته شده اند. اما ویژگی اصلی بالگرد های روسی کاموف ، استحکام و قابلیت بالای مانوردهی آنها است که باعش شهرت و معروفیت آنها در جهان شده است.
بالگرد آمریکایی جدید که قرار است دارای سرعت زیاد بوده و به عنوان بالگرد شناسایی و رزمی (دارای دو خدمه و تا شش نفر سرنشین) مورد استفاده قرار بگیرد فعلا انتظار نمی رود وسیله ترابری دارای مشتریان زیادی شود. امریکایی ها هنوز جرات نکرده اند این بالگرد را در جریان عملیات جنگی واقعی در افغانستان یا عراق مورد استفاده قرار بدهند. بالگرد جدید را فعلا در داخل خاک آمریکا می سازند و تولید انبوه آن هنوز شروع نشده است. بالگرد S-97 Raider تا به حال حتی با سرعت کمتر از سرعت اعلام شده پرواز نکرده است.
روسلان پوخوف، مدیر مرکز روسی مطالعات استراتژیک فناوری ها معتقد است سرعت هرنوع ماشین نظامی از جمله تانک ها و بالگردها در حدود خاص خود قابل افزایش است و از این حدود نمی توان فراتر رفت. او معتقد است مثلا تصور تانکی که در جاده های صعب العبور با سرعت بیش از صد کیلومتر حرکت کند یا بالگردی که با سرعت مافوق صوت پرواز کند، دشوار است. کارشناس روسی می گوید در این شرایط طراحان بالگردها در کشور های گوناگون برای بهبود مشخصات این پرنده ها و کسب برتری در مقایسه با بالگردهای ساخت کشورهای دیگر در برخی از زمینه ها تلاش می ورزند. با توجه به این نکات تا زمان تحقق اهداف کارشناسان امریکایی برای ساختن بالگرد اصولا نوین دارای سرعت بسیار بیشتر از بالگردهای فعلی راه بسیار طولانی در پیش است.
طرح جدید ساخت بالگرد سریع السیر آمریکایی همچنین یک حرکت بزرگ تبلیغاتی است که بیشتر برای جلب علاقمندی مالیات دهندگان و سناتورهای ایالات متحده در نظر گرفته شده تا آنها از تخصیص بودجه های هنگفت برای این کار دریغ نورزند اما با وجود پول های زیادی که تا به حال مصرف شده ، نتایج زیادی حاصل نشده و بالگرد جدید در پروازهای آزمایشی خود به زمین افتاده است.
این حرکت تبلیغاتی همچنین یک هدف دیگر را دنبال می کند و آن از صحنه خارج کردن بالگردهای آپاچی است که تا به حال در خدمت گارد ملی امریکا قراردارند. آخر سرمایه گذاران در هر دو طرح، هم طرح تولید آپاچی و هم در طرح تولید بالگرد جدید، شرکت های خصوصی هستند که بر سر دریافت سفارش های دولتی با یکدیگر رقابت می کنند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала