گزارش و تحلیل

چرا ترامپ ایران را نپسندیده است؟

© AP Photo / Pablo Martinez Monsivaisچرا ترامپ ایران را نپسندیده است؟
چرا ترامپ ایران را نپسندیده است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه آمریکایی "پروجکت سیندیکیِت"، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا و مشاوران وی به موضع عربستان مبنی بر اتهام ایران به حمایت از اعمال تروریستی در خاور میانه پیوستند. در عین حال کنگره آمریکا دوباره دارد بسته جدید تحریم ها علیه تهران را تهیه می کند.

به عقیده "جفری ساکس" سیاست شناس آمریکایی، تصور کاریکاتوری مانند از ایران بعنوان کانون تروریسم جهانی نه تنها اشتباه آمیز بلکه خطرناک هم می باشد زیرا می تواند به بروز یک جنگ جدید در خاور میانه منجر شود.

این کارشناس سپس نوشت: ولی مثل اینکه برخی سران گرم در آمریکا با وجود اینکه ایران در یک ردیف با ایالات متحده برضد داعش مبارزه می کند همین هدف را دنبال می کنند. یک حقیقت دیگر نیز وجود دارد: ایران بر خلاف بسیاری حریفان خود در منطقه، یگانه کشور دارای دموکراسی حقیقی عامل است. جالب اینجا است که توسعه کامپین حملات  لفظی  ضد ایرانی در آمریکا و عربستان دو روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران شروع شد. در این انتخابات نیروهای میانه رو به ریاست حسن روحانی رییس جمهور کنونی پیروز شدند.

هیچ بعید نیست که برای ترامپ سیاست حمایت از حملات عربستان به ایران تنها یکی از پروژه های بازرگانی او به شمار می آید. وی هنگامی که عربستان تصمیم گرفت 110 میلیارد دلار سلاح آمریکایی را خریداری کند به وجد آمده و هدف این معامله را تامین محل های جدید کار برای آمریکایی ها نامید. انگار یگانه کار سودآور برای آمریکایی ها همراه با جنگ افروزی است.

ناگفته نماند که متهم سازی ایران بوسیله دولت ترامپ  تا اندازه ای ادامه دهنده خط مشی کلی آمریکا است. سیاست واشنگتن آکنده از جنگ های بی معنا و فاجعه بار در خارج است. این جنگ ها هیچ هدف های واقعی را دنبال نکرده و تنها برای رسیدن به خواست ها و تصورات اشتباهی تبلیغات رسمی خدمت می کند. کشاندن پای ایالات متحده به ویتنام، افغانستان، عراق، سوریه، لیبی و یمن برای انجام جنگ های پرخرج و شرکت در بسیاری دیگر اختلاف ها هیچ توضیح منطقی ندارد.

خصومت آمریکا نسبت به ایران در 1979 پس از انقلاب اسلامی در ایران شروع شد و تصرف سفارت آمریکا در تهران و گروگانگیری 444 دیپلمات آمریکایی توسط دانشجویان رادیکال ایرانی به نقطه اوج آن تبدیل شد. این شوک تا به حال هم در آمریکا سپری نشده است.

برای اکثر آمریکایی ها انقلاب اسلامی و بحران مربوط به گروگانگیری حوادث کاملا غیر مترقبه بوده و فقط اندک کسانی می دانستند که انقلاب اسلامی 25 سال پس از توطئه سیای آمریکا و سرویس ویژه انگلیس "ام آی 6" در سال 1953  صورت پذیرفت. هدف آن حفظ کنترل انگلیسی — آمریکایی نفت ایران بود که زیر خطر ملی شدن از طرف دولت منتخب قانونی ایران قرار گرفته بود. آمریکا دولت قانونی دموکراتیک را سرنگون کرد و یک رژیم پلیسی زیر سلطه شاه را روی کار آورد.

پیشنهاد «هیل» به ترامپ : تغییر حکومت ایران از درون

آمریکا در جنگ ایران و عراق از بغداد حمایت کرد و پس از پایان این جنگ در 1988 تحریمات ضد ایرانی را لغو نکرد که با بحال هم به قوه خود باقی است. آمریکا از 1953 برضد حکومت  و پیشرفت مستقل اقتصاد ایران دست به اقدام می زند و با اعمال محرمانه از حکومت خودکامه ایران در 1953-1979 حمایت کرده و به دشمنان ایران کمک های نظامی واگزار کرده و علیه نظام اسلامی تحریمات وضع کرده و در طول چندین دهه حفظ می کند. در دوره اخیر حمایت ایران از حماس و حزب الله و برنامه هسته ای وارد لیست اتهامات شده و ترامپ آماده است در پی نارضایتی از برنامه هسته ای ایران برجام را لغو کرده و بدین ترتیب می خواهد امکان تازه ظاهر شده برقراری روابط عادی میان دو کشور را از بین ببرد.

ساکس در پایان می نوسد: بریتانیا، فرانسه، آمریکا و روسیه در طول قرن گذشته (میلادی) به زحمت توانستند در خاور میانه با توسل به زور به مقاصد خود برسند. آنها با تلفات جانی و پولی و معنوی که آنجا متحمل شدند به چیزی نرسیدند. به نظر می رسد که شوروی سابق در این منطقه در افغانستان ضربه مهلکی خورده که هنوز هم از آن علاج نشده است. ما حالا مانند هیچ وقت دیگر به چنان دیپلماسی درازمدتی احتیاج داریم که متکی بر مصالحه باشد نه بر دور جدید متهم سازی و مسابقه تسلیحاتی، زیرا در غیر این صورت حوادث ممکن است به سهولت به فاجعه منجر شود.     

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала