گزارش و تحلیل

جنگ بخاطر صلح در سوریه

© AP Photo / Arab 24 networkСирийские и американские военные во время наступления на сирийский город Ракку
Сирийские и американские военные во время наступления на сирийский город Ракку - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به "واشنگتن پست" چاپ آمریکا همکاری ایالات متحده با روسیه به عنصر مرکزی استراتژی ترامپ در سوریه بدل می شود. نظامیان آمریکایی به این امر امید بستند که مسکو سعی خواهد کرد کاری کند تا یگان های دولت سوریه و متحدینش در محل ها بتنوانند مانع اعمال ائتلاف ضد داعش شوند. داعش در روسیه ممنوع است.

باید گفت که اختلافاتی که پیشتر با هم دیگر هیچ ربطی نداشتند در حال حاضر با همدیگر تنگاتنگ شدند. در واقع هدف طرح دولت آمریکا در سوریه تقسیم این کشور به مناطق مختلف است. مطابق این طرح در داخل منطقه ها می توانند تنها بازیگران مشخص وارد عمل شوند. مبارزه اسد با قیام کنندگانی که می خواهند او را سرنگون کنند با حمایت روسیه و ایران، و ائتلاف به فرماندهی آمریکا با داعش جنگ می کند.

برخی اعضای کنگره و کارمندان کاخ سفید این استراتژی را کوته بینانه و فاقد آینده می دانند چون به عقیده شان این سیاست مواضع روسیه، ایران و اسد را مستحکمتر کرده و در نهایت به داعش شکست خورده امکان بازسازی را خواهد داد.

دولت آمریکا کتمان نکرده بود که هدف اصلیش در سوریه نابودسازی داعش است و سپس برایش لازم است که ثبات سوریه  مستحکمتر شود. بر خلاف اوباما ترامپ خودش در مورد چگونگی مبارزه با داعش تصمیم می گیرد. در نتیجه دستاورد های چشمگیری در اعمال تهاجمی به مواضع تروریست ها و توسعه همکاری با مسکو حاصل شده و این کار امکان می دهد جنگ داخلی قیام کنندگان با اسد از جنگ با داعش جدا شود.

مطابق این طرح، آمریکا و متحدینش باید قبول کند که اسد می تواند بخش بیشتر سوریه مرکزی و جنوبی واقع در غرب فرات را کنترل کند. در عوض همینکه رقه مرکز داعش اشغال شود نیروهای ائتلاف به فرماندهی آمریکا به پایین جریان فرات رفته و دهاتی واقع در مسیر حرکت خود را تا مرز با عراق تصرف خواهند کرد.

برخی کارمندان دولت آمریکا می گویند که آمریکا باید به جای تعامل با روسیه تکیه گاه های حمایت شده در بیابان را ایجاد کند که به ایران امکان نخواهد داد نفوذ خود را توسعه دهد. به عقیده شان اگر به ایران اجازه حضور در جنوب سوریه داده شود برای حمایت از حزب الله در خاک سوریه یک کریدورزمینی خواهد ساخت. پنتاگون با این دیدگاه موافقت نکرد و ظاهرا به پیروزی رسید.

خط "احتلاف زدایی" در جنوب رقه می گذرد و در این ناحیه هواپیما ها و مشاوران آمریکا به حمله نیروهای محلی که به آنها اسلحه داده کمک می رسانند. در جنوب غربی سوریه به برکت آتش بسی که به برکت توافق روسیه و آمریکا بر قرار شده نبرد ها میان نیروهای اسد و مخالفان عملا قطع شدند و این نشانه این است که روسیه و آمریکا می توانند در سوریه همکاری کنند.

در ماه ژوئن ترامپ دستور داد که برنامه دراز مدت سازمان سیا درباره آماده سازی قیام کنندگان و ارسال اسلحه به آنها برچیده شده است.

Здание Пентагона в США - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
هزینه های کاذب پنتاگون در سوریه

جان مک کین رییس کمیسیون امور دفاعی سنای آمریکا از این تصمیم نقد کرده گفت که این اقدام "به نفع ولادیمیر پوتین است".  به عقیده او دادن گذشت به روسیه بدون داشتن استراتژی وسیعتر فاقد مسولیت و دوراندیشی است.

21 ژوئیه انستیتوی مطالعه جنگ در واشنگتن اعلام کرد که روسیه کارزار هوایی خود و راهکار ایراد ضربات هوایی در سوریه را با هدف وادار کردن آمریکا به همکاری با مسکو  تغییر می دهد. روسیه وارد کردن ضربات در غرب سوریه را عملا قطع کرده که در آنجا نیرو های دولتی قیام کنندگان را تار و مار کردند و عملیات خود را به شرق منتقل کرد. در آنجا یگان های اسد تحت بهانه مبارزه با داعش به سوی فرات حرکت می کنند. به عقیده کارشناسان این مرکز آمریکایی اینگونه تغییرات در زمان آتشبس در جنوب غربی سوریه به روسیه آزادی عمل بیشتری واگزار کرده و اجازه دادند که برای انجام مذاکرات در باره "اختلاف زدایی" زمینه ایجاد شود.

هفته گذشته سناتور "تیم کین" در جمعی روزنامه نگاران صحبت کرده و در باره موقعیت در سوریه سخن گفت. وی اشاره کرد اگر اسد بماند این کار می تواند به ازسرگیری نفوذ داعش در سوریه کمک کند. به عقیده این سناتور استراتژی جدید ترامپ هم اینک فرمولبندی شده و فعالانه پیاده می شود. گام آتی آن این است که محافل اجتماعی را از این کارها آگاه کند و از کنگره اجازه جنگ در سوریه را بگیرد و پارامترهای جنگ در سوریه و اطراف آنرا تعیین کند.

موضوع حضور شبه نظامیان النصره در شمال غربی سوریه در درجه دوم قرار گرفت. این گروه بخش بیشتر استان ادلب را کنترل می کند. شبه نظامیان این گروه همراه با تروریست های دیگر پس از شکست در حلب و دیگر نواحی پرجمعیت غرب سوریه به ادلب عقب نشینی کردند. سناتور "دانفورد" در ماه مه گفته بود: "ما منتظر آن هستیم که برای رفع مسایل مورد اختلاف مربوط به عملیات ما در سوریه با روسیه همکاری کنیم. دانفورد از توصیف این موضوع هایی که آنها با روسیه بررسی می کنند خودداری کرد و در ادامه اظهار داشت که به نظرش روسیه کمتر از آمریکا  نمی خواهد که  به مبارزه با داعش  ادامه داده شده امنیت نظامیان ایالات متحده در سوریه  تامین گردد.

پس از این اعلامیه چند حادثه ناگوار رخ داد: سقوط یک جنگنده سوریه که آمریکایی ها آنرا در غرب رقه سرنگون کردند و ایراد ضربات به مواضع رزمندگانی که ایران از آنها جانبداری می کند و آنها به فاصله نزدیک به التنف در مرز سوریه و عراق آمدند جایی که آمریکایی ها مشغول آماده سازی نیروهای شرکای خود هستند.

بعدا مذاکرات از سرگرفته شد و هیچ حادثه جدی دیگری به ثبت نرسیده است.     

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала