گزارش و تحلیل

اوجگیری بحث های روسیه و عربستان سعودی در باره نفت

© AP Photo / Hasan Jamaliاوجگیری بحث های روسیه و عربستان سعودی در باره نفت
اوجگیری بحث های روسیه و عربستان سعودی در باره نفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به روزنامه "تایمز مالی" چاپ لندن، روسیه و عربستان سعودی همه را با این امر می ترسانند که می خواهند بحث ها در خصوص میزان استخراج نفت را تا سطح سران برسانند برای اینکه کشورهایی که قرارداد با اوپک را در باره کاهش تولید نفت امضا کرده لیکن تولید را کاهش ندادند از کنتزل خارج نشود.

روز دوشنبه خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در سن پترزبورگ روسیه اظهار داشت که پس از کنترل اجرای توافق در باره کاهش استخراج نفت توسط کشورهای خارج از عضویت اوپک که آغاز مرحله جدید همکاری بین اوپک و کشورهای بزرگ خارج از اوپک تولید کننده نفت محسوب می شد، طوری شد که قیمت نفت باز هم بر میزان بشکه ای 50 دلار باقی نماند. فالح گفت که عربستان قصد دارد اصرار کند که آنها همه شروط توافقنامه را رعایت کنند. و اگر کشور ها واکنش لازم را از خود نشان ندهند ممکن است سعی شود تا برای حل این مساله نه تنها وزیران انرژی بلکه سران کشورها جلب شوند.

"آلکساندر نواک" وزیر انرژی روسیه که در این کنفرانس شرکت کرد ضمن تایید گفته های وزیر عربستانی به نوبه خود طلب کرد که همه کشورها بصورت 100% این توافقنامه را اجرا کنند که به معنای خارج کردن روزانه 200 هزار بشکه نفت از بازار می بود.

در ماهیت امر این سخنان به معنای هشداردهی به تولید کنندگانی است که نتوانستند کل شروط این معامله نفتی را رعایت کنند، معامله ای که سال گذشته ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی سند مربوطه را به امضا رساندند.

پنج علت افت قیمت نفت - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
پنج علت افت قیمت نفت

هدف این معامله کاهش دادن تولید نفت برای مدت سه سال بود که به بودجه کشورهای بزرگ تولید کننده نفت ضرر چشمگیری وارد کرد. بر آن بودند که کاهش روزانه استخراج نفت به میزان 1.8 میلیون بشکه کاری خواهد کرد تا ذخایر نفت جهانی به حال عادی در آمده و قیمت این ماده خام بالا برود.

عربستان، کویت و آنگولا از ماه ژانویه تا کنون شرایط این توافقنامه را تقریبا کاملا رعایت کردند ولی الجزایر، اکوادور و عراق از سهمیه خود فراتر رفتند و امارات متحده عربی نیز در کاهش سهمیه خود عجله نکرد و روسیه در ماه مه به سهمیه خود رسید.

توافق در باره کاهش استخراج نفت از ماه ژانویه وارد عمل شده و و به موجب آن نرخ نفت ابتدا تا بشکه ای 58 دلار بالا رفته و سپس تا میزان 48 دلار افت کرد و این امر سبب آن شد که مساله ثمربخش بودن این برنامه مطرح شود.

عجالتا تولید کنندگان نفت در مساله کاهش میزان استخراج نفت هیچ شور و شوقی را از خود نشان ندادند و اگر بازار عالایم بهبودی را نشان ندهد ممکن است نشست خارج از نوبت وزیران کشورهای اوپک تشکیل شود.

الفالح گفت که پادشاهی وی می خواهد برای نشان دادن نمونه میزان استخراج نفت را از 6.9 میلیون بشکه در روز در ماه مه تا 6.6 میلیون بشکه در حال حاضر کاهش دهد. ولی عجالتا میزان تولید روزانه نفت معادل 10 میلیون بشکه ممکن نیست به خاطر کار شدید کولر ها در ماه های تابستان در عربستان سعودی کاهش داده شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала