گزارش و تحلیل

تحریم های آمریکا علیه روسیه تنها تغییر شکل داده

© Photo / Vkontakte / Bumaga sanctionتحریم های آمریکا علیه روسیه تنها تغییر شکل داده
تحریم های آمریکا علیه روسیه تنها تغییر شکل داده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در سال 1974 جرالد فورد رییس جمهوروقت آمریکا ذیل سندی را امضا کرد که هدفش وضع محدودیت های تجاری علیه شوروی سابق و دیگر کشور های کمونیستی بود که سپس اسم اصلاحیه جکسون – وانیک را به خود گرفت.

در آن زمان علامتی که به مسکو داده شد ار این قرار بود: اگر شما نمی خواهید برای مردم حقوق پایه ای بشری را تامین کنید، منظور حق مهاجرت از شوروی بود شما نمی توانید رواط تجاری عادی با آمریکا برقرار کنید.

از آن زمان تا کنون حدود 40 سال گذشت و 14 دسامبر 2012 باراک اوباما قانونی را امضا کرد که آن محدودیت ها را لغو کرد و محدودیت های جدید را وضع کرد که مطابق آن یک تعداد افراد نمی توانستند وارد اراضی ایالات متحده شوند.

یعنی هنگام لغو یک قانون، قانون دیگاری وارد عمل شد. بعد از این اوباما در رابطه با حوادث در اوکراین در 2014 و در 2016 با ادعای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، روسیه را دوباره تحریم کرد. الآن کنگره ظاهرا قصد دارد روسیه را دوباره تحریم کند و ترامپ باید لایحه قانونی جدید را یا امضا کرده و یا آنرا وتو کند. در ماه ژوئن سنا با با 97 رای موافق و 2 رای مخالف این سند را پذیرفت. کنگره تقریبا به این ترتیب رای خواهد داد. بدین سان اختیارات کنگره در سیاست تحریماتی توسعه خواهد یافت و رییس جمهور امکان نخواهد داشت تحریمات را لغو کند. به احتمال قوی ترامپ این قانون را امضا خواهد کرد و اگر وتو کند او را به داشتن رفتار نرم با روسیه متهم کرده و کنگره به سهولت او را شکست خواهد داد. بدین سان روسیه به زودی با تحریمان جدید روبرو خواهد شد. ولی آنها تا چه اندازه ثمربخش خواهد بود.

روز 19 ژوئیه چند نفر کارشناس در مناظره شورای اتلانتیک شرکت کردند. آنها کلا از تحریم روسیه حمایت نموده لیکن یک تعداد هشدار ها هم دادند.

هدف تحریم روسیه چیست؟

مسلما تحریمات ضد روسیه به آن کشور ضرر وارد کرده ولی اندازه گیری کردن آن مشکل است. تحریمات به ویژه، قانون ماگنیتسکی ولادیمیر پوتین را عصابانی کرد. 
ولی اگر مقصد تغییر دادن رفتار روسیه بود نمی توان در باره حصول یک دستاورد چشمگیر صحبت کرد نمی شود گفت که علایمی از آن وجود دارد که در آینده تحریمات بتوانند روسیه را به دادن گذشت ها وادار کند. "دانیئل یرگین" شرکت کننده این جلسه گفت که تحریمات 2014 که شامل مجتمع سوخت روسیه بود از نظر دسترسی به سرمایه ثمربخش بود ولی چکار باید کرد تا آنها دوام داشته باشند؟ شرکت کنندگان گفتند که این تحریمات باید با مرور زمان معیین ارزیابی شوند. ولی منتقدان می گویند که تحریمات فقط موجب آن می شود که غرب از موضوع های مهم منحرف شود. آنها می گویند که آمریکا و روسیه باید بر مسایلی مانند جنگ در سوریه و موقعیت در اوکراین متمرکز شوند.

آمریکا به شرکا احتیاج دارد

"ریچارد مورنینگ استار" رییس مرکز انرژتیک جهاشمول وابسته به شورای اتلانتیک گفت: "ما باید اعتراف کنیم که تحریماتی که بطور یکجانبه وضع شده باشند معمولا کارگر نیست. آمریکا باید از حمایت متحدین برخوردار شود.

به گفته مورنینگ استار تحریمات انرژتیک سال 2014 که همراه با اتحادیه اروپا علیه روسیه پذیرفته شده ثمربخش بود. حالا اقدامات اضافی در دست بررسی است اما تنها آمریکا آنها را اعمال خواهد کرد. مورنینگ استار در باره اقدام های سال 2015 مرتبط با برنامه هسته ای ایران گفت که این اقدام ها تنها به این شرط حاصل شد که آمریکا اورپاییان را متقاعد کرد که از خرید نفت ایرانی را امتناع وزند. ایران فقط در این موقعیت پشت میز مذاکره جا گرفت.

آمریکا شاید مجبور به لغو تحریم واردات نظامی روسیه شود - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
کارشناس علوم سیاسی: در میدان تحریم ها تحمیلی، "روس اوبورن اکسپورت" مانور و تحرک دارد

به گفته "دوید مورتلاک" کارشناس تجارت بین المللی که در شورای امنیت ملی دولت اوباما بروی تحریمات ضد روسی کارکرده بود، برنامه تحریمات ضد روسیه با تحریم های دیگر فرق فاحشی دارد. مثلا برای ایران اضافه کردن یک شرط تازه می تواند وضع را عوض کند ولی برای روسیه این اقدام اصلا کافی نیست. اقتصاد ایران بزرگ است ولی با اقتصاد روسیه قابل مقایسه نیست. محصول ناخالص ملی روسیه یک و نیم تریلیون دلار است که تقریبا یک دهم محصول آمریکا است (18 تریلیون دلار).

واکنش پوتین چگونه خواهد بود؟

عجالتا رییس جمهور روسیه با وجود تحریمات بازهم سیاست تحریک آمیز را دنبال می کند. به گفته "فرید" شرکت کننده این مناظره، همانا در موقع حاضر تشدید فشار اهمیت دارد. او گفت: پوتین معتقد است که خواهد توانست بر اوکراین بیشتر از آنچه که ما بتوانیم فشار وارد کنیم تاثیر وارد کند. ولی اگر بفهمد که مقاومت غرب و اوکراین ثمربخش است می تواند به معامله تن در دهد. و اگر به این نتیجه برسد که اوکراین یا ما تسلیم می شویم به معامله تن در نخواهد داد. به گفته فرید روسیه حتما به بسته جدید تحریمات جواب خواهد داد. ما نباید بیش از حد زحمت بکشیم و در فکر آن باشیم روسیه در جواب چه خواهد کرد. ما باید در فکر آن باشیم که چه رفتاری بکنیم تا روسیه را به توافقی مجبور کنیم که به ما اجازه بدهد که تحریمات را اصلا برداریم.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала