گزارش و تحلیل

آمریکا به خارج شدن از برجام تن در نخواهد داد

© AFP 2023 / Carlos Barriaده سال حبس برای جاسوس آمریکایی در ایران
ده سال حبس برای جاسوس آمریکایی در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هجدهم ژوئیه ایالات متحده آمریکا تحریمات ضد ایرانی را گسترش داد و 18 سازمان و شخصیت حقیقی دیگر ایرانی را وارد لیست سیاه کرد. دولت دونالد ترامپ همچنین برنامه تحریم های اقتصادی جدید ایران را طرحریزی می کند. کاخ سفید اطمینان دارد که ایران مثل سابق "یکی از خطرناک ترین کشور ها برای منافع آمریکا و ثبات در منطقه است.

تحلیلگران سوال می کنند که آیا دونالد ترامپ ضمن دنبال کردن سیاست ضد ایرانی به معامله هسته ای دستدرازی خواهد کرد یا خیر.
روز 14 ژوئیه از حصول توافق بین المللی در مورد برنامه هسته ای ایران دو سال گذشت. ترامپ بارها برجام را نه پیروزی بلکه اشتباه بزرگ دیپلماسی ایالات متحده نامیده است. آمریکا حتی می خواست از برجام خارج شود. گفتنی است که آمریکا هم اینک از توافق زیست محیطی پاریس و قرارداد مشارکت ترانس اتلانتیک خارج شد. ترامت از آنها مانند برجام به شدت نقد کرده بود.

ولی موقعیت مربوط به برجام از قرار دیگر است. هدف برجام اقلیم یا موانع تعرفه ای نیست بلکه امنیت هسته ای و تمایل به حفظ و نگهداری رژیم عدم گسترش سلاح هسته ای است. خروج آمریکا از برجام منجر به خروج ایران از آن شده و به دبنال آن برنامه هسته ایران از سر گرفته شده و این

آمریکا تعهدات خود در رابطه با برجام را اجرا نمی کند - اسپوتنیک ایران
آمریکا تعهدات خود در رابطه با برجام را اجرا نمی کند
 برنامه بدون عوامل بازدازندگی مجددا پیاده شده و و این امر ناگزیر موجب تولید سلاح هسته ای در ایران شده و رژیم عدم گسترش متلاشی خواهد گردید. این کار به وجهه و حیثیت ایالات متحده که خود را بعنوان "مدافع" این رژیم معرفی می کند ضربه مهلکی وارد خواهد کرد.

بعلاوه واشنگتن در مقابله با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد که به برجام جنبه حقوقی داده است مشکل خواهد داشت. هیات آمریکا در سازمان ملل در تهیه پیشنویس این قطعنامه شرکت کرده و تصویب آنرا تایید نمود.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا همیشه در نقشه های بازرگانی خود ایران را بعنوان شریک مطمئن احتمالی می دید. لغو تحریم های ضد ایرانی ناشی از برجام همچنین به سود چین، ژاپن و کره جنوبی، هند و یک تعداد از کشورهای آسیایی دیگر است که همواره به توسعه همکاری های اقتصادی با ایران علاقمند بودند. آمریکا در صورت خارج شدن از برجام ریسک آن دارد که در مقایسه با کشورهای اروپایی و آسیایی در حال همکاری با تهران یک کشور سرکش تلقی شود.

در ماه ژانویه سال گذشته اجرای عملی شروط برجام آغاز گردید و همراه با آن فرایند لغو تحریمات ضد ایرانی شروع شد. بسیاری شرکت های فراملیتی از جمله بنگاه های خودروسازی و نفتی هم اینک به ایران باز می گردند.

با درنظر داشت نکات پیش گفته می شود گفت که بیعد است که آمریکا به خروج از برجام تن در دهد. ولی با این حال ترامپِ دوچار ایران هراسی و دولت وی که لابی سعودی و اسرائیلی از آن حمایت می کند قادر نیستند کاری کنند تا از درجه رویارویی سیاسی، دیپلماتیک و سیاسی با ایران کاسته شود.

شبکه فعالان حوزه تجاری پهپاد در ایران فعال می شود - اسپوتنیک ایران
پاسخ ایران به تحریم های جدید امریکا علیه برجام
تا چه رسد به اینکه معامله هسته ای واشتگتن را موظف نمی کرد که ایران را به خاطر "گناه های" غیر هسته ای دیگر تنبیه و تحریم نکند.

و باید گفت که دستاویز ها برای اقامه اتهام به ایران به سهولت یافت می شوند. مثلا برنامه موشکی ایران جهت تکمیل راکت های بالستیک برد متوسط از 1 تا 5.5 هزار کیلومتر. یک اتهام دیگر به ایران — حمایت ایران از تروریسم بین المللی و "فعالیت های خصومت آمیز" در منطقه است. رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که "ایران مثل سابق حامی عمده تروریسم است و برای این فعالیت ها از راهکار های متفاوت استفاده می کند". تیلرسون یادآوری کرد که ایران در آتش زدن اختلافات بین المللی و خدشه دار کردن منافع آمریکا در کشور هایی مانند سوریه، یمن و عراق مقصر است. در آن کشور ها از جوامع شیعه استفاده شده و نیروی ویژه قدس فعالانه عمل می کند. دفاع از حقوق بشر و فعالیت های ایران در سوریه نیز از میان ایراد های آمریکا به ایران است.

شاهد آن هستیم که دولت ترامپ قصد ندارد از راه جنگ سیاسی- دیپلماتیک با ایران گام بر دارد. هر چند که ترامپ سعی خواهد کرد این راه را با احتیاط بپیماید و به خود اجازه نخواهد داد در مورد برجام تخطی کند.

این امر هم اهمیت دارد که در مورد موضوع ایرانی مانند هیچ مساله دیگر کنگره و دیگر شاخه های حکومتی و مقام های حاکم آمریکا با ترامپ هماواز شدند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала