گزارش و تحلیل

آیا اردوغان می تواند میانجی عربها شود

© REUTERS / Alkis KonstantinidisA picture of Turkish President Tayyip Erdogan is seen through Turkish national flags ahead of the constitutional referendum in Istanbul, Turkey, April 14, 2017.
A picture of Turkish President Tayyip Erdogan is seen through Turkish national flags ahead of the constitutional referendum in Istanbul, Turkey, April 14, 2017. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آقای پرزیدنت اردوغان در حالی به عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سفر کرده که نیروهای ترکیه در حال استقرار در قطر هستند و یکی از شرط های تحریم کنندگان قطر قطع روابط نظامی با ترکیه و خروج نیروهای آن از این کشور بوده.

استقبال سرد سعودی ها از آقای اردوغان نشان می دهد که کشورهای تحریم کننده قطر خیلی هم به این میانجی گری چشم ندوخته اند و بنا به روابط شخصی ای که با آقای اردوغان دارند از وی پذیرایی کرده اند.
در حالی که به ظاهر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس رابطه نسبتا خوبی با ترکیه دارند اما دیدگاه های حزب حاکم بر ترکیه که نزدیک به اخوان المسلمین است با دیدگاه های سلفی وهابی سعودی در تضاد بسیار شدید می باشد و نمود این تضاد را می توان در لیبی مشاهده کرد.
نباید هم فراموش کرد که یکی از کشورهای محاصره کننده قطر مصر است، کشوری که اختلافات بسیار زیادی با ترکیه دارد و به همان نسبت که قطر را متهم به حمایت مالی از تندرو ها و تروریست ها در مصر می نماید ترکیه را نیز متهم به آموزش و حمایت از این گروه ها می نماید.
در لیبی هم مصر از گروه های ملی گرا حمایت می کند، قطر و ترکیه از گروه های طرفدار اخوان و عربستان و امارات از گروه های طرفدار سلفی گری.
به این ترتیب می توان گفت ترکیه بیش از اینکه یک میانجی به حساب آید یک طرف در این ماجرا به حساب می آید طرفی که قرار بوده پس از قطر به حسابش رسیدگی گردد.
اگر ماجرای کودتای نظامی یکسال پیش بر علیه دولت آقای اردوغان را نیز به حساب آوریم، کودتایی که مورد حمایت امارات و و عربستان و مصر بوده می توانیم بگوییم بعید است خیلی بتوان روی پذیرش آقای اردوغان به عنوان میانجی حساب باز کرد.
سوالی که اینجا مطرح است این می باشد که پس چرا آقای اردوغان برای میانجیگری به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سفر کرده و خود را به عنوان ششمین میانجی طی یک ماه اخیر مطرح نموده؟
آیا وی از ماجراهای فوق الذکر بی اطلاع است؟
این سفر آقای اردوغان زمانی انجام می گردد که کشورهای محاصره کننده بصورت رسمی با فشار ایالات متحده شرط خروج نیروهای ترک از قطر را از شروط خود حذف کرده اند و وزیر امور خارجه آمریکا علنا از آنها خواسته به محاصره پایان دهند.
همزمان هم خانم موگرینی به این کشورها سفر کرده تا میانجی گری کند.
علیرغم اینکه کشورهای عرب ترجیح می دهند میانجی گری توسط یک کشور عربی مخصوصا عرب حوزه خلیج فارس میانجی باشد و کویت را به عنوان میانجی مورد قبول خود پذیرفته اند اما ظاهرا آقای اردوغان و خانم موگرینی باور دارند که شرایط و موضع ایالات متحده در قبال این ماجرا شرایطی را به وجود آورده که بزودی اختلاف این کشورها مجددا به آتش زیر خاکستر تبدیل گردد و تلاش دارند با سفر خود به این کشورها در صورتی که مصالحه ای پیش آید آنها نیز سوار بر موج گردند وامتیازی به دست آورند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала