سفیر ایران با وجود بحران دیپلماتیک موجود، در کویت می ماند

© Fotolia / Arlo MagicmanГород Эль-Кувейт на закате
Город Эль-Кувейт на закате - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بهرام قاسمی اعلام کرد که علیرغم بحران دیپلماتیک بین ایران و کویت، سفارتخانه ایران را ترک نخواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که دولت کویت جلوی فعالیت فرهنگی ایران در کویت را گرفته و تعداد دیپلمات های ایرانی را کاهش داده است.

این اقدام در پی یادداشت دیپلماتیک کویت به وزارت امور خارجه مبنی بر کاهش تعداد کارمندان سفارت ایران در کویت صورت گرفته اتس. مقامات کویت به کارکنان سفارت ایران مهلت 45 روزه برای ترک کشور داده اند.

قاسمی در این رابطه گفت: «ما همواره روابط مثبتی با کویت داشتیم و این اقدام آنها قابل سرزنش هست اما همچنان می توانیم گفتگو و تماس های خود را داشته باشیم و در سطح سفیر سفارت خانه ما فعال است و مشکلی نیست…ما حق اقدام متقابل را محفوظ می دانیم و اگر لازم باشد چنین خواهیم کرد و تعداد دیپلمات های کویتی در تهران بیشتر از دیپلمات های ما در آن کشور نیست.»

تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت کویت پس از متهم شدن اعضای گروهک العبدلی به عنوان همدستان حزب الله و گذراندن دوره آمادگی زیر نظر ایران آغاز شد. رسانه های ایران این اقدام مقامات کویت را به فشار از سوی سیاستمداران عربستان سعودی و اتهامات بی اساس درباره دخالت های ایران ربط می دهند.

لازم به ذکر است که دولت کویت ، حدود یک ماه پیش ادعا نمود  گروه مسلحی را کشف و اعضای آن را بازداشت نموده است که  به گروه العبدلی مشهور هستند. نهادهای امنیتی دولت کویت مدعی آن هستند که این گروه با سپاه ایران ارتباط دارد.

هم چنین دولت کویت این گروه را به  تلاش برای نگهداری سلاح و جذب نیرو برای حملات مسلحانه و تروریستی متهم کرده اما تهران این اتهامات را رد می کند.  با اعلام این خبر البته رسانه های منطقه ای مانند عربستان نیز شروع به پوشش گسترده این نوع اخبار می نمایند. مثلا الحدث عربستان نوشت: کویت رایزنی فرهنگی و نظامی سفارت ایران را تعطیل کرد.

 مشابه این اقدامات را دولت سودان به هواخواهی از عربستان در مقابل ایران ، چند سال قبل انجام داد که متعاقبا به طع رابطه ایران و سودان منجر شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала