گزارش و تحلیل

ارسال سلاح نظامی از ایران به یمن – واقعیت یا دروغ؟

© REUTERS / Khaled Abdullahارسال سلاح نظامی از ایران به یمن – واقعیت یا دروغ؟
ارسال سلاح نظامی از ایران به یمن – واقعیت یا دروغ؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شایعات بسیاری در خصوص ارسال سلاح از ایران به یمن از طریق خاک "عمان" وجود دارد. واقعیت چیست؟

به گزارش اسپوتنیک، بحران یمن از سال 2015 تا کنون جان بسیاری از شهروندان عادی را به کام مرگ کشانده است. هوارداران عبداله بن صالح، علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین یمن، با دخالت القاعده و داعش، و از سوي ديگر "وبا" آتش جنگ افروزی را در منطقه شعله ور می سازند.

اسپوتنیک در مصاحبه با "حجت الاسلام و المسلمین حسن امینیان"، سفیر سابق ایران در یمن (شهرهای صنعا و عدن) و همچنین مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سوالات خود در خصوص بحران یمن و نحوه کمک رسانی ایران به مردم این کشور را مطرح ساخت. جناب آقای امینیان ضمن تکذیب خبر کمک های نظامی ایران به یمن، کمک های انسان دوستانه و داوطلبانه دولت و ملت ایران به مردم قطحی زده یمن را در اولویت سیاست های جمهوری اسلامی دانستند. 

_ ایران چه اهداف سیاسی را در آینده در حل بحران یمن در پیش خواهد گرفت؟ کمک های نظامی یا کمک های دیگر؟

آیت الله خامنه ای از ضرورت افزایش بنیه رزمی ارتش ایران سخن گفت - اسپوتنیک ایران
دعوت رهبر ایران از دنیای اسلام برای حمایت یمن
ایران اهداف نظامی در یمن ندارد. آنچه که برای ایران مهمتر است: در حال حاضر از سوی عربستان سعودی به مردم یمن ظلم می شود. مردم یمن مردمی بی گناه هستند و مظلوم. از آنجا که ایران یک کشور مسلمان است، در صورت امکان به هر کشوری که مورد ظلم قرار می گیرد و خواستار کمک است، ایران کمک خواهد نمود.

در واقع ایران تنها کمک به مردم مظلوم یمن را در پیش رو دارد. اهداف ایران در یمن شامل اهداف سیاسی و نظامی نیست. وظیفه ایران در مرحله اول کمک رسانی، علی الخصوص کمک های غذایی و انسان دوستانه به یمن است. زیرا مردم یمن دچار بیماری های بسیار خطر ناکی من جمله وبا شده اند. مردم یمن دچار قحطی هستند، مشکلات بهداشتی، گرسنگی هستند. از نظر اسلامی، انسانی، حقوق بین المللی، هر کشوری که دچار این بحران شود، در آن صورت وظیفه دیگر کشورها من جمله ایران کمک به آنها است.

درست است که بیش از نیمی از مردم یمن شیعه هستند، اما برای ایران شیعه و سنی فرق ندارد. هم اکنون ایران به کشور فلسطین کمک می کند، فلسطینی ها شیعه نیستند، با این حال کشور ایران به آنها کمک می کند، مهم نیست که این کشور در خاورمیانه باشد یا درجای دیگر قرار داده باشد.

مردم یمن بی گناه هستند، عربستان سعودی چندین سال اخیر مردم بی گناه این کشور را مورد حمله و بمباران قرار می دهد. عربستان سعودی تنها اهداف استراتژیک و نظامی را مورد حمله قرار نمی دهد، بلکه سعودی ها هر تجمعی که توسط یمنی ها من جمله عروسی نیز صورت بگیرد به آنجا حمله می کنند.

وظیفه سازمان ملل و دیگر سازمان ها بر عهده آنها است که در یمن آرامش برقرار شود و مردم یمن بتوانند زندگی خود را ادامه دهند و عربستان و کشورهای دیگر خلیج فارس به عربستان کمک رسانی نکنند تا در یمن

آنچه ما می خواهیم آرامش و وحدت در یمن است، تا مردم یمن به زندگی عادی خود برگردند. در همین راستا جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا بتواند آرامش را در این کشور برقرار سازد.

_ در خبر ها منتشر شده است که ایران از طریق عمان به یمن سلاح ارسال می کند، نظر شما چیست؟

Дым после авиаобстрела над домом бывшего президента Йемена Али Абдалла Салеха в Сане - اسپوتنیک ایران
تاکید عبدالله صالح بر عدم دخالت نظام ایران در یمن
در حال حاضر مردم یمن سلاحی در دسترس ندارند که این سلاح یا از طریق ایران یا از طریق کشور دیگری به دست آنها برسد. مردم یمن در حال حاضر به احتمال زیاد از سلاح هایی که از قبل در اختیار داشتند استفاده می کنند، برخی سلاح ها که حوثی ها و شیعیان دارند استفاده می کنند از سلاح هایی هستند که قبلا در انبارهای نظامی این کشور ذخیره شده بود. جا دارد در اینجا بگوییم که هم اکنون مردم یمن سلاح سنگینی در اختیار ندارد، آنچنان سلاحی در اختیار ندارند زیرا اگر سلاح داشتند در آن صورت تا به این حد تحت ظلم قرار نمی گرفتند.

من بعید می دانم که جمهوری اسلامی ایران از طریق عمان بتواند کمک نظامی به یمن برساند، اصلا مرزهای یمن بسته است. حتی جمهوری اسلامی ایران نمی تواند از طریق مرزها نمی تواند کمک های انسان دوستانه و مواد غذایی خود را برساند چه برسد که این بتواند کمک های نظامی خود را بتواند به این کشور ارسال نماید. چنین چیزی غیرممکن است.

"کامران کرمی" تحلیگر ایرانی در مسائل خاورمیانه در خصوص بحران یمن بر چند نکته تاکید ورزیدند: امکان ارسال کمک نظامی از طریق دریا و خشکی غیرممکن است. آمریکا و عربستان با این شایعات می خواهند نقش ایران را در منطقه کمرنگ جلوه دهند.

جناب آقای کامران کرمی در این خصوص به خبرنگار اسپوتنیک چنین می گوید:

_ ایران چه اهداف سیاسی را در آینده در حل بحران یمن در پیش خواهد گرفت؟ کمک های نظامی یا کمک های دیگر؟

نگاه ایران به بحران یمن همانند نگاه ایران به بحران منطقه است. در خصوص یمن، ایران یک طرح 4 محوری را مطرح ساخته است. این طرح شامل: توقف حملات، توافق آتش بس، حمایت از روند انتقال و تشکیل دولت ملی، ارسال تجهیزات پزشکی و درمانی به مردم یمن است. مشابه این طرح پیش از این، از سوی ایران برای حل بحران سوریه نیز مطرح شده بود. بر طبق این طرح، ایران به دنبال بحث "ایجاد ثبات در یمن" است. در واقع ایران خواستار توقف حملات عربستان سعودی به یمن می باشد. زیرا حملات عربستان باعث ایجاد بی ثباتی در یمن و منطقه گردیده است. این نگاه ایران به بحران یمن به عنوان یکی از حلقه های بحران یمن وجود دارد.

-در خبر ها منتشر شده است که ایران از طریق عمان به یمن کمک های نظامی ارسال می کند، نظر شما چیست؟

ایران بدون موافقت سوریه و یمن ، پایگاه دریایی  در این کشورها مستقر نمی کند - اسپوتنیک ایران
ایران بدون موافقت سوریه و یمن ، پایگاه دریایی در این کشورها مستقر نمی کند
موضوع ارسال کمک های نظامی از سوی ایران به یمن، از ابتدای روی کارآمدن شیعیان حوثی منتشر شد. به عقیده برخی خیزش هویت خواهی شیعیان در یمن ناشی از فعالیت های ایران است. اما در واقع این یک سناریوی ساختگی است. زیرا کانال ها و تماس های ایران در یمن تقریبا" بسته است. در واقع بحث ارسال کمک های نظامی ایران از طریق عمان به یمن واقعیت ندارد. زیرا شما نیز اگر به نقشه جغرافیایی نیز نگاه کنید متوجه می شوید. زیرا شهر یمن که در جنوب غرب عمان قراردارد تحت اشغال القاعده یمن است و بخش عمده ای از آن نیز در اختیار نیروهای نزدیک به عربستان یعنی منصور الهادی است. یعنی که اگر ما بپذیریم که ایران از طریق زمینی یا از طریق عمان به یمن سلاح ارسال می کنند، چنین چیزی با واقعیت مطابقت ندارد و عملا از طریق زمینی اجرای این طرح وجود ندارد. زیرا حوثی ها و انصاری های یمن عمدتا در غرب یمن فعالیت دارند (بخش های شمالی و غرب یمن که مشرف به دریای سرخ است) در واقع عملا  از طریق زمینی این امر امکان پذیر نیست.

 از سوی دیگر از طریق دریایی ارسال کمک نظامی نیز غیرممکن است. زیرا عربستان و آمریکا بر تنگه باب المندب کنترل بسیار دارند. در نتیجه ارسال کمک نظامی از طریق راه دریایی نیز امکان پذیر نیست. این موضوع بیشتر یک نوع شایعه و ایجاد فضا برای محدود کردن نقش ایران در منطقه است. موضوعی که سالها عربستان و آمریکا به دنبال آن هستند تا نقش ایران را در منطقه کم رنگ جلوه دهند.

"حسین رویوران" ، تحلیل گر ایرانی و کارشناس مسائل خاور میانه و کشورهای عربی  در سال 2015 در مصاحبه با اسپوتنیک در خصوص توقیف دو کشتی ایرانی توسط دزدان سومالی گفت، این سلاح ها برای یمن نبوده است: "ایران به یمن سلاح نمی فرستاد. همواره مسئولان جمهوری اسلامی ایرانی بارها گفته اند که ما در امور داخلی یمن دخالت نمی کنیم. در واقع ایران به فلسطینی ها سلاح ارسال می کند، زیرا مردم این کشور در حال اشغال هستند. ایران از طریق باب المندب به فلسطین ارسال سلاح می کند نه به یمن. این سیاست آشکار ایران است. در واقع این بدان معنا است هر گونه کشتی که در باب المندب یافت شود به معنای ارسال سلاح به یمن نیست. قبلا نیز مسئولین جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام نمودند که این سلاح برای فلسطینی ها بوده است نه یمن و توقیف این کشتی کمک به اسرائیل اشغالی است".

در واقع بر اساس نظرات این کارشناسان متخصص ایرانی می توان نتیجه گرفت اگر چه از سال 2015 به بعد، خبرهاي بسیاری مبنی بر ارسال سلاح از سوی ایران به یمن وجود داشته است، اما این امر تنها شایعه ای بیش نبوده است، روند ایران بیشتر مبتنی بر کمکهای انسان دوستانه و حل بحران داخلی یمن است.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала