گزارش و تحلیل

روس ها و ایرانی ها به دیدن یکدیگر می روند

© Sputnik / Vitaliy Ankov /  مراجعه به بانک تصاویر کشتی مسافربری
کشتی مسافربری - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اجرای طرح توسعه گردشگری خزر روسیه و ایران را بهم نزدیکتر خواهد کرد

در صورت همکاری روسیه و ایران در زمینه گردشگری دریایی، تحولی بزرگ در توسعه توریسم دریای خزر ایجاد خواهد شد و سه استان شمالی ایران-گلستان، مازندران و گیلان-و بنادر روسی-ماخاچ قلعه و آستراخان- به این برنامه خواهند پیوست.

با اجرای این برنامه می توان گردشگران روسیه را که بیشتر از امکانات گردشگری ترکیه استفاده می کنند به سواحل شمالی ایران فراخواند. اما با توجه به اینکه ایران یک کشور اسلامی است، هم اکنون امکانات گردشگری در نوار ساحلی شمال ایران متناسب با تقاضای گردشگران خارجی  و گردشگران روسیه نیست. در صورتی که تفریحات دریایی متناسب با تقاضای مردم وجود داشته باشد، گردشگران از تمام این تفریحات و امکانات برای گذران اوقات خود استفاده خواهند کرد و مدت زمان اقامت گردشگران در هتل ها و اماکن اقامتی شمال ایران نیز افزایش خواهد یافت.

روسیه با پیشنهاد طرح توسعه گردشگری دریایی در خزر گام اول را در این سمت برداشته است. اولگ سافونوف رئیس روس توریسم اعلام کرد: ما توان بالقوه زیادی را در همکاری‌های گردشگری با ایران مشاهده می‌کنیم و قصد داریم برنامه‌ها و طرح‌های مشترک از جمله توسعه گردشگری دریایی، در دریای خزر را تحقق بخشیم.

 

© Sputnik / Evgeny Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر اولگ سافونوف رئیس روس توریسم
اولگ سافونوف رئیس روس توریسم - اسپوتنیک ایران
اولگ سافونوف رئیس روس توریسم

 

رئیس روس توریسم با صراحت گفت که آژانس فدرال توریسم روسیه قصد دارد میزان سفر گردشگران به ایران را افزایش دهد و یکی از تدابیر اصلی برای رسیدن به این هدف را توسعه برنامه‌های پروازی و افتتاح پرواز چارتر بین ایران و قازان عنوان نمود که در هفته به جز دوشنبه و جمعه پروازهایی از مسکو به مقصد تهران انجام می‌شود که این پروازها در مسیر بالعکس نیز هر روز هفته به جز شنبه برقرار است.

بعلاوه توسعه برنامه های توسعه پرواز های چارتر، تسهیل صدور روادید با ایران نیز در قالب توسعه بنادر در دریای خزر در نظر گرفته می شود.

منطقه خزر قرار است به یکی از مراکز گردشگری دریایی در کشور روسیه مبدل شود. اما قبل از آن باید سیستم بندری مدرنیزه شود. قرار است ترمینال های رودخانه ای و اسکله ها در آستراخان و ماخاچ قلعه ساخته شوند. تسهیل صدور روادید برای شهروندان ایران نیز در نظر گرفته خواهد شد که تا سال 2025 ورود 15 هزار گردشگر ایرانی به روسیه را تأمین خواهد کرد.

در چارچوب طراحی «استراتژی  توسعه بنادر روسیه در حوضه خزر،مسیرهای راه آهن و خودرو منتهی شونده به بنادر تا سال 2030» ساخت بندر عمیق آبی و مدرنیزه شدن بنادر کنونی آستراخان، اولیا در منطقه آستراخان و ماخاچ قلعه در جمهوری داغستان در نظر گرفته می شود.

در صورت افزایش سالانه گردشگران از روسیه، ایران، هند و دیگر کشورهای عربی و آسیایی از بندر جدید در داغستان استفاده خواهد شد. با زیرساخت کنونی نمی توان بطور کامل به تأمین حجم بالای نقل و انتقال گردشگران نایل آمد.

استراتژی توسعه بنادر روسیه در خزر باید ترانزیت سالانه و بی وقفه شناوری کشتی های بزرگ را در کریدور بین المللی حمل و نقل «شمال-جنوب» و «شرق-غرب» تأمین سازد.

به گفته اولگ سافانوف رئیس روس توریسم، شمال قفقاز از پتانسیل بالای توسعه انواع توریسم برخوردار است که گردشگری دریایی یکی از آنهاست. در این منطقه می توان از گردشگری دریایی بین روسیه و دیگر کشورهای حاشیه خزر بهره مند شد. روس توریسم در حال بررسی سازماندهی گردشگری دریایی در دریای خزر است. در سال گذشته پس از گذشت 60 سال ساخت کشتی گردشگری «لوتوس» در آستراخان آغاز شد.

 

© Photo / Lotos-oskکشتی گردشگری «لوتوس» در آستراخان
کشتی گردشگری «لوتوس» در آستراخان  - اسپوتنیک ایران
کشتی گردشگری «لوتوس» در آستراخان

 

همانطور که اشاره شد در صورت همکاری روسیه و ایران در زمینه گردشگری دریایی، تحولی بزرگ در توسعه توریسم دریای خزر ایجاد خواهد شد و سه استان شمالی ایران-گلستان، مازندران و گیلان و ماخاچ قلعه و آستراخان روسیه به این برنامه خواهند پیوست.

کشتی های گردشگری روسیه می توانند در بندر انزلی لنگر بیاندازند و گردشگران از نزدیک با بندر انزلی آشنا بشوند که یکی از مهمترین شهرهای گردش پذیر-توریستی ایران است. این شهر دارای اولین و بزرگترین بندر ایران در سواحل جنوبی دریای خزر(کاسپین) است و در استان گیلان واقع شده است.از این شهر با نام انزلی بارها در تاریخ یاد شده است و طی قرون متمادی راه مهم ارتباط اقتصادی، تمدن مشرق و مغرب محسوب می‌شده‌است.انزلی از شهرهای باستانی ایران کهن و مردم انزلی از تیره کادوسیان هستند. آنها بر اثر روابط خوب با پارسیان و همکاری با کورش هخامنشی در لشکر کشی‌های وی نام محل خود را از روی سرزمین (انزان)، (انشان پارس) انتخاب کردند.

 خلیج انزلی محلی امن برای پهلو گرفتن کشتی‌های بزرگ تجاری و ماهی گیری بشمار می رفته است. شهر انزلی به پیشینه تاریخی اش در بیشتر شهرهای اروپایی شناخته شده است و به لحاظ وجود گمرک و ارتباط تجاری از زمان‌های دور نزد تجار ایرانی و خارجی به دروازه اروپا شهرت یافته بود.انزلی با چنین تاریخ جذابی به گردشگران روسیه خوشامد خواهد گفت!

 

CC BY-SA 3.0 / Nasser-sadeghi / Anzali port, Iranاعلام علت برخورد ناو‌شکن دماوند با موج‌شکن شرقی بندر انزلی
اعلام علت برخورد ناو‌شکن دماوند با موج‌شکن شرقی بندر انزلی  - اسپوتنیک ایران
اعلام علت برخورد ناو‌شکن دماوند با موج‌شکن شرقی بندر انزلی

 

 

گردشگران روس می توانند راهی رامسر و استان گلستان ایران بشوند و با زیبایی های طبیعتی آنجا آشنا شوند. رامسر از شهرهای استان مازندران در شمال ایران است. این شهر از سمت شمال به دریای خزر محدود است.نزدیکی جنگل و دریا در این شهر زیبایی ویژه‌ای به این شهر داده‌است و این امر موجب جذب گردشگران در فصل تابستان می‌شود.

 

 

 

استان گلستان نیز از استان‌های شمالی ایران است. طبیعت زیبای این استان می تواند برای گردشگران خارجی و از جمله روسیه جذاب باشد.

 

 

CC BY 2.0 / Ninara / IMG_5651مرگ شهروندان ایران در جمهوری آذربایجان
مرگ شهروندان ایران در جمهوری آذربایجان - اسپوتنیک ایران
مرگ شهروندان ایران در جمهوری آذربایجان

 

 

 

در رابطه با امکان اجرای طرح پیشنهادی روسیه در خصوص گردشگری دریایی،از آقای مصطفی دهقان، مشاور و دستیار ویژه معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران درخواست کردیم ما را با نظر ایران در باره این پروژه آشنا سازند.

وی در این خصوص گفت: ما استفاده کافی از وضعیتی که دریای خزر در اختیار کشورهای حوضه خزر قرار داده است، برای بسط و توسعه گردشگری بین کشورها تا بحال به اندازه ای که ظرفیت وجود داشته، این کار رو انجام ندادیم. هر چند طرح هایی در گذشته مطرح شده برای توسعه گردشگری ولی مسائلی بعدا پیش آمد که در حقیقت مانع اجرای این طرح ها شد. الان با توجه به اینکه هم کشور روسیه و هم کشور ایران و مسئولین گردشگری دو کشور مصمم به توسعه روابط گردشگری  هستند و یکی از برنامه های جدی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس آن خانم دکتر احمدی پور، توسعه گردشگری دریایی است، فکر می کنم که موفق خواهد شد این طرح اگر اراده کافی در طرف مقابل هم باشد یعنی در طرف روس. طرف ایرانی این موضوع را بطور جدی دنبال خواهد کرد که علاوه بر بحث توسعه گردشگری دریایی از گسترش مبادلاتی که در این پنجره بین دو کشور ایجاد می شود روابط در حقیقت فرهنگی بین دو کشور نیز گسترش پیدا بکند.

آقای دهقان در پاسه به این سوال که اجرای این طرح تا چه حد ممکن خواهد بود و استقبال گردشگران ایران و روسیه از این طرح چگونه خواهد بود، گفتند:موفقیت طرح های گردشگری در همه زمینه ها و نه فقط در عرصه گردشگری دریایی مستلزم این است که زمینه های اقتصادی لازم برای تحقق این طرح و اجرایی شدن آن فراهم بشود. در رابطه با بحث توسعه گردشگری دریایی در حقیقت با توجه به  هزینه ای که ایرانی ها برای گردشگری می پردازند و تمایلی که به سفر دارند. از طرفی دیگر ظرفیتی که در کشور روسیه وجود دارد و برای در حقیقت توسعه روابط گردشگری اش با ایران، این پروژه را اقتصادی می کند، پس گام اول در چشم انداز موفق این پروژه اقتصادی بودنش در حقیقت از لحاظ سمت تقاضاست که فکر می کنم در این زمینه این پروژه مقداری اقتصادی است.

در کنار این، کارهای زیرساختی باید انجام بشود. با آن دورنما می توان این کارهای زیر ساختی را سامان داد. من فکر می کنم اگر یک کمیته مشترک اجرایی دو کشور شکل بگیرد که موانع را برطرف بکند و کارهایی که بخش سرمایه گذاری ها و بخش خصوصی دو کشور باید انجام بدهند هماهنگ بشود و بصورت متحد و متفق این کار پیش برود ضریب موفقیت این پروژه را بیشتر تضمین می کند ولی از لحاظ اینکه طرح توسعه گردشگری در دریای خزر در بین کشورهای حوضه دریای خزر می تواند موفق باشد هم از لحاظ امکان اجرایی آن و هم از لحاظ تقاضای بازار، کاملا طرحی است که چشم انداز دارد. فقط از ما اراده و توسعه زیر ساخت ها و برداشت موانع را می خواهد که من فکر می کنم این هم در دو کشور وجود دارد و با توجه به اینکه روسیه میزبان جام جهانی خواهد بود، جاذبه روسیه را برای گردشگران ایرانی بیشتر می کند و از طرف دیگر امکانات گردشگری و جاذبه های گردشگری که در ایران وجود دارد ایران را برای  مقصد کمتر شناخته شده روس ها.این پتانسیل را هم طرف ایرانی دارد که میزبان تعداد بیشتری گردشگر روس باشد که در ایران یک سفر زمینی و هوایی را تجربه می کنند و پکیج منسجمی را برای گردشگران دو سمت طراحی کنند.

با اجرای طرح گردشگری دریایی خزر، گردشگران ایرانی نیز می توانند به دیدن جاذبه های بنادر روسیه و از جمله بندر آستراخان بروند که رشت، گیلان، ساری، مازندران ایران از شهرهای خواهرخوانده آن هستند. نام آستراخان در متون قدیمی فارسی به صورت هشترخان، حاجی‌طرخان و حاجی‌ترخان هم نوشته‌ شده است و هنوز هم مسلمانان این منطقه نام شهر را حاج طرخان می‌دانند و در نوشته‌ها وگفته هایشان به همین نام یاد می‌کنند. اکثر اهالی بومی این ناحیه مسلمان و شافعی مذهب هستند، شیعیان آذربایجانی نیز جمعیت زیادی از این منطقه را تشکیل می‌دهند. گردشگران ایرانی با استفاده از مسیر دریایی خزر می توانند آستارخان را از نزدیک ببینند و بهتر با این شهر آشنا بشوند و از دیدن جاذبه های آستراخان لذت ببرند.

 

© Sputnik / Sergey Smirnov /  مراجعه به بانک تصاویر کشتی ایرانی به گل نشسته در نزدیکی آستاراخان پس از رفع این وضعیت به حرکت به سمت مقصد ادامه داد
کشتی ایرانی به گل نشسته در نزدیکی آستاراخان پس از رفع این وضعیت به حرکت به سمت مقصد ادامه داد - اسپوتنیک ایران
کشتی ایرانی به گل نشسته در نزدیکی آستاراخان پس از رفع این وضعیت به حرکت به سمت مقصد ادامه داد
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала