همکاری ایران با افغانستان برای انتقال تکنولوژی

© Sputnik / V. Kiselev /  مراجعه به بانک تصاویر Центр Кабула в Афганистане, 2011 год
Центр Кабула в Афганистане, 2011 год - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل سازمان توسعه معاون و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو) در دیدار با هیات وزارت معادن و پترولیوم افغانستان بر گسترش همکاری های بین دو کشور تاکید کرد و گفت: ایران آمادگی دارد تا در مسائل مربوط به انتقال تکنولوژی، اکتشاف و فرآوری با دولت افغانستان همکاری کند.

به گزارش اسپوتنیک به نفل از ایرنا، مهدی کرباسیان در دیدار با مدیران ارشد وزارت معادن پترولیوم، سازمان زمین شناسی و وزارت مالیه افغانستان افزود:فارغ از مسائل اقتصادی، ایران علاقمند به کمک و پیشرفت افغانستان به عنوان کشور دوست و همسایه است بنابراین اکنون با توجه به موقعیت مجتمع معادن سنگان که از یک طرف به ایران و از طرف دیگر به کشور افغانستان مشرف است، فرصت های خوبی برای همکاری های دوجانبه ایجاد شده است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو از اعلام آمادگی ایران برای احداث کارخانه مشترک بین دو کشور خبر داد و خاطرنشان ساخت: افغانستان دارای ذخایر بالای سنگ آهن است و ما آمادگی داریم کار اکتشافی را کامل و همچنین سنگ آهن تولید شده در افغانستان را فرآوری کنیم، ایران دارای منابع سرشار گاز است و این امکان وجود دارد که سنگ آهن استخراج شده از معادن افغانستان در ایران به صورت شمش تولید شود.
کرباسیان اعلام کرد: پیشنهاد ما این است که در راستای همکاری های دوجانبه، شرکت های خصوصی ایرانی وارد عمل شوند و ما به عنوان دولت، نقش حمایتی خواهیم داشت.
وی، از آمادگی ایران برای راه اندازی مرکز تحقیقات مواد معدنی در کشور افغانستان خبر داد و اظهار کرد: مرز مشترک بین دو کشور ظرفیت های مناسب معدنی دارد و راه اندازی مسیر راه آهن تهران — هرات یک مزیت برای هر دوکشور محسوب می شود چراکه این موضوع حمل ونقل مواد معدنی در مسیر دو کشور را تسهیل خواهد کرد.
طاهر رضایی رئیس سازمان زمین شناسی افغانستان در این دیداربا ابراز خرسندی از همکاری های ایران با دولت افغانستان در زمینه انتقال دانش در حوزه معدن اظهار کرد: هر دو کشور دارای منابع سرشار طبیعی هستند و یکی از هدفگذاری های مسئولان افغانستان این است که در زنجیره صنایع استخراجی همچون ایران عمل کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала