گزارش و تحلیل

بمب های هسته ای کهنه می شوند. چه باید کرد؟

© Flickr / Mad House PhotographyRadiation sign
Radiation sign - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به مقاله ای منتشر شده در روزنامه آلمانی "ولت" زرادخانه هسته ای آمریکا متشکل از 450 عدد موشک 18 متری قاره پیمای "مینت من 3" امنیت آمریکا را در جنگ سرد تامین کرده است. سرعت هر موشک این نوع 30 برابر سرعت صوت بوده و می تواند با چاشنی 20-25 قوی تر از بمب هیروشیما به اکثر گوشته های مسکون کره زمین ضربه بزند.

امروزه این موشک های مستقر در مونتانا، وایومینگ و داکوتای شمالی در وضع اسفناکی قرار دارند. تاسیسات زیربنایی ساخته شده در سال های 60 قرن گذشته میلادی دارند از کار می افتند. می گویند در نیروهای هسته ای آمریکا یک توالت در طول سه ماه ترمیم می شود. وضع نیروهای هسته ای ایالات متحده آمریکا خوب نیست. قدمت موشک های زمین پایه آن کشو ده ها سال است و مدت بهربرداری اکثر بمب افکن های استراتژیک و زیردریایی ها به ته رسیده است.

استفاده از قوى ترين بمب جهان بدون نياز به رضايت ترامپ - اسپوتنیک ایران
استفاده از قوى ترين بمب جهان بدون نياز به رضايت ترامپ
آمریکا پس از پایان جنگ سرد بخش بیشتر بودجه نظامی عظیم خود را به نیروهای زمینی و نواحی بحرانی در جهان روانه کرد و نیرو های هسته ای دارای وظیفه بازدارندگی تحت شعاع قرار گرفت. حالا امرای ارتشی ایالات متحده در فکر به روز سازی این اسلحه هستند زیرا قدمت این سلاح مطرح نیست، این امر مهم است که آیا به کار برده می شود یا خیر و با چه سرعتی آنرا می توان به کار برد.

آمریکا یگانه قدرت هسته ای در جهان نیست که به مدرنیزه سازی اسلحه احتیاج دارد. "شانون کایل" کارمند انستیتوی مطالعه مسایل صلح سوئد — "سیپری" می گوید: "هر 9 قدرت هسته ای جهان در حال پیاده کردن برنامه های درازمدت تسلیحاتی خود است. سه قدرت هسته ای با سابقه — روسیه، انگلیس و فرانسه مدرنیزه سازی عمومی نیرو های مسلح خود را برنامه ریزی کردند و قردت های جدیدی، از پاکستان گرفته تا چین در فکر افزایش زرادخانه هسته ای خود می باشند. در آینده قابل دید هیچ یک از این قدرت ها از سلاح هسته ای صرف نظر نخواهد کرد".

ولی همه به دو قدرت هسته ای اصلی — آمریکا و روسیه چشم دوختند که دارای 93 درصد سلاح های هسته ای جهان یعنی حدود 7000 کلاهک هسته ای می باشند که با آن می توان هر گوشه مسکون سیاره خاکی ما را چند بار منهدم کرد.

پیشتر باراک اوباما اعلام کرده بود که قصد دارد برنامه مقیاسی مدزنیزه سازی سلاح هسته ای را پیاده کند و قرار بود برای این منظور تا سال 2026 مبلغ 400 میلیارد دلار تخصیص شود.این برنامه شامل بمب افکن های استراتژیک معاصر، زیردریایی ها، کلاهک های هسته ای استراتژیک و تاکتیکی و به ورزسازی کل تاسیسات زیربنایی نیروهای هسته ای این کشوراست. برنامه مشابه در روسیه پیاده شده و به نتایج چشمگیری رسیده است. مثلا در اقیانوس آرام و دریای شمالی سه فروند زیردریایی هسته ای مدرن بکار افتاده و قرار است 5 فروند دیگر کشتی های این نوع ساخته شود. ناظران بیم آن دارند که این مدرنیزه سازی ها به دور جدید مسابقه تسلیحاتی فرا روید زیرا هنگام به روزسازی عمدتا ظرفیت های هسته ای به میزان چشمگیر افزایش داده می شود.

کنگره آمریکا، وقوع جنگ هسته ای با روسیه را بسیار واقعی خواند - اسپوتنیک ایران
کنگره آمریکا، وقوع جنگ هسته ای با روسیه را "بسیار واقعی" خواند
دانشمندان مدرنیزه سازی بمب آمریکایی "بی 61" را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها می گویند: از 1968 تا کنون 3150 عدد این بمب در آمریکا تولید شده است. از میان 11 نوع این بمب تنها یک نوع به سلاح هسته ای استراتژیک تعلق دارد. قدرت این بمب از 0.3 تا 400 کیلوتن است. در پایگاه هوایی آیفل آلمان 20 بمب این نوع محفوظ است و در صورت جنگ می توانند از بمب افکن های "تورنادو" آلمان پرت شوند. چند نوع آن می توانند حتی تاسیسات زیرزمینی را تخریب کنند.

از سال 2008 تدارک مرتبه دوازدهم به روزسازی بمب هوایی "بی 61" جریان دارد، هزینه های این کار یک میلیارد دلار برآورد شده است. دولت اوباما این کار را مدرنیزه سازی نامیده که 366 مین مدرنیزه سازی بود. از این رو کنگره آمریکا می پرسد که آیا در حقیقت امرایجاد سلاح جدید مطرح نیست؟

می گویند که سلاح هسته ای مانند همه چیز کهنه می شود. ولی خود چاشنی هسته ای می تواند تا 100 سال خدمت کرده و نیروی مخرب عظیم خود را از دست ندهد. ولی مدت زمان بهره گیری از قطعات جانبی از قبیل ژنراتورها یا سیستم های الکترونیکی و… محدود است و آنها باید تعویض شوند. برای جلوگیری از روشن شدن غیر مترقبه این سامانه ها، باید سیستم های جانبی "بی 61" گاه بگاه بروز شوند. سامانه نشانه گیری به روز شده این بمب اصلا جدید است و امکان می دهد کاری شود تا این بمب از سلاح کورکورانه به موشک قابل هدایت دقیق تبدیل شود. دقت اصابت این بمب با استفاده از سیستم ردیابی جی پی اس می تواند تا 5 باشد و اگر جی پی اس دستخوش پارازیت شود 30 متر است. طرفداران این بمب می گویند که تاثیر انفجاری و پرتوافکنی آن بروی واحد های نظامی متمرکز شده و از تاثیر جانبی آن بر محیط زیست کاسته شده است. منتقدان اشاره می کنند که مخصوصا امکان ایراد ضربه ای مانند "عمل جراحی" سبب آن می شود که آمریکا بتواند پوتانسیل و ظرفیت هسته ای خود را تا اندازه خطرناکی افزایش دهد.

در این رابطه "ایوو داالدر" سفیر سابق دولت اوباما در ناتو در نشست شورای شیکاگو در امور مسایل جهانی در ماه مه امسال اظهار داشت که سرحد کاربرد خطرناک می تواند به قدری کمتر شود که چیزهای غیر قابل تصور به اعمال امکان پذیرتبدیل شود. وی در ادامه گفت: "من بیم آن دارم که ما چنان فناوری را طرحریزی می کنیم که می تواند به آن منجر شود که این سلاح واقعا بکار برده خواهد شد زیرا سلاحی چندان بدی نیست".

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала