گزارش و تحلیل

بازداشت برادر روحانی به نفع کیست؟

© AFP 2023 / Atta Kenareبرادر رئیس جمهور ایران
برادر رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برادر رئیس جمهور ایران بازداشت شد: رشوه خواری یا مبارزه سیاسی؟

رسانه های جهان جنجال به پا کردند:حسین فریدون برادر حسن روحانی،رئیس جمهور ایران به اتهام  جنایات مالی بازداشت شد.

حسین فریدون-شرکت فعالی در زندگی سیاسی ایران داشت. وی مسئول تأمین امنیت آیت الله خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران در زمان بازگشت وی به ایران در سال 1979 بود. حسین فریدون در سمت های استاندار و سفیر ایران در مالزی و عضو هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل ،معاون وزیر اطلاعات ایران انجام وظیفه کرده است.

حسین فریدون در سال های 2013  و 2017 در ستاد ماقبل انتخاباتی حسن روحانی فعال بود و تلاش زیادی برای انتخاب مجدد وی به سمت ریاست جمهوری به انجام رساند.حسین فریدون مشاور رئیس جمهور و نماینده رسمی در مذاکرات هسته ای سال های 2015-2013 بود.

آقای فریدون همیشه سیاستمدار با نفوذ و موفقی بود، هر چند سعی می کرد در سایه باقی بماند. ناگهان ارگان های قضایی برادر رئیس جمهور را در انجام جنایات مالی مقصر اعلام کردند.

گفته شد که وی برای کمپین انتخاباتی حسن روحانی در سال 2013 از بابک زنجانی میلیاردر مشهور  ایرانی که نامش با جنجال های زیادی در ارتباط است پول دریافت کرده است که خودش به اختلاس 2 میلیارد و 600 میلیون یورو متعلق به وزارت نفت ایران و کلاهبرداری های زیاد دیگر متهم شده بود. زنجانی حتی به اعدام محکوم شده بود، ولی چندی پیش این حکم لغو شد.

از جمله اتهامات دیگر:

 تجارت خصوصی مرتبط با نوسان نرخ ارز.

دریافت وام با بهره صفر درصد.

ترفیع دوستان و شرکا به سمت های بالا در شرکت ها و بانک های دولتی که دستمزدهای افسانه ای برای آنها مقرر شده بود. با توجه به حقوق ماهیانه متوسط 400 دلار در ایران،«افراد فریدون»از 20 تا 60 هزار دلار حقوق می گرفتند.

حال به توضیح این وضعیت می پردازیم. هنوز دادگاه حسین فریدون تشکیل نشده است. بازرسی ها در رابطه با تمام کارهای برادر رئیس جمهور جریان دارد. بسیاری از کارمندان سمت های خود را ترک کردند و دستمزدهای افسانه ای خود را به دولت برگرداندند. در رابطه با 400 نفر پرونده جنایی تشکیل شده است.

غلامحسین محسن اژه ای قاضی ایران در رابطه با بازداشت آقای فریدون اعلام نمود که دادگاه بر اینکه وی تا پایان بازرسی در زندان حبس باشد اصرار نمی ورزد و با ضمانت می تواند آزاد باشد. اما مبلغی که برای ضمانت درخواست شد برای فریدون غیر قابل پرداخت بود. از اینرو وی راهی زندان شد که وضعیتی عجیب است. شخصی که طی سال های زیاد گویا به کلاهبرداری چند میلیونی مشغول بوده است قادر به پرداخت ضمانت برای آزادی خود نیست. وضعیتی عجیب! پس شاید دلیل بازداشت وی سیاسی باشد؟

احتمال آن زیاد است. هر چند بعید نیست که حسین فریدون با کار در حوزه های سیاسی و اقتصادی تماس هایی با بزرگترین شرکت های مالی ایران برقرار کرده باشد که متهم به رشوه خواری شده بودند.

اما بهرحال مهمترین انگیزه بازداشت حسین فریدون خویشاوندی وی با رئیس جمهور ایران است.

برکسی پوشیده نیست که در ایران مبارزه حاد و شدید سیاسی داخلی بین دو گروه سیاسی رادیکال-لیبرال و محافظه کار-اصلاح طلب جریان دارد. البته این نوع تقسیم بندی مشروط است اما این امر از شدت مقابله گروه های سیاسی در بین نخبگان ایران نمی کاهد.

پیروزی درخشان حسن روحانی و تیم وی در انتخابات ریاست جمهوری (در سال 2013 و سال 2017)عامل آزاردهنده برای رقبای سیاسی در صفوف رادیکال و محافظه کار شد. موفقیت امضای برجام توسط تیم روحانی در سال 2015 که حسین فریدون نقش مهمی در دستیابی به آن ایفا کرد رقبای رئیس جمهور را از خود بیخود کرد. آنها تیم ریاست جمهوری مذاکره کنندگان را به خیانت متهم کردند و اعلام کردند که به معامله با غرب و تسلیم در مقابل آمریکا دست زدند.

رادیکال ها، فریدون را به دلیل نقش وی در محدود کردن فعالیت مالی-اقتصادی سازمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نبخشیدند. سپاه پاسداران یک غول نظامی-سیاسی، ایدئولوژیکی و مالی-اقتصادی  ایران معاصر است. همانا این سازمان مبتکر محاکمه برادر رئیس جمهور است.

مبارزه داخلی سیاسی در ایران نیز جنبه مهم دیگر وضعیت کنونی است که با دسیسه و نیرنگ در رابطه با وارث آینده آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران مرتبط است. صادق اردشیر آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه ایران به عنوان یکی از کاندید های احراز این سمت در نظر گرفته می شود. حسن روحانی، رئیس جمهور کنونی ایران نیز یکی دیگر از کاندیدهای مورد بحث است. شاید حمله به فریدون تلاش غیر مستقیم برای آن است که نامزدی روحانی برای احراز این سمت بررسی نشود؟

مجموعه عواملی که به مذاق مخالفان روحانی در خط مشی سیاسی و اقتصادی رئیس جمهور هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور خوش نیامده است احتمالا دلیل تعقیب قانونی برادر رئیس جمهور است. این سیگنال برای رئیس جمهور روحانی است تا از انجام حرکات تند و ناگهانی در سیاست خودداری ورزد.

شایان ذکر است که این حمله به خویشاوند رئیس جمهور در آستانه تشکیل دولت جدید لیبرال-اصلاح طلب و طراحی استراتژی جدید برای چهار سال آینده انجام شده است.

این نوع برخورد نسبت به روحانی یک پدیده جدید نیست. چند سال پیش، از همین ترفند علیه مهدی هاشمی پسر اکبر هاشمی رفسنجانی سیاستمدار با نفوذ ایران استفاده شد. او به 10 سال حبس به اتهام جنایت اقتصادی مرتبط با رشوه خواری و اختلاس و کلاهبرداری محکوم شد. اما این ضربه هیچگونه تأثیری بر دیدگاه رفسنجانی نداشت و وی خط مشی خود را پیش برد. وی تا زمان مرگ خود در سال 2017 حامی عمل گرایی در سیاست و روحانی بود.

 

در ایران و جهان امیدوارند که رئیس جمهور روحانی با وجود مشکلات سیاسی و شخصی به سیاست منسجم خود به نفع ایران و امنیت بین المللی ادامه بدهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала