گزارش و تحلیل

آیا اسرائیل مناطق تنش زدایی در سوریه را تخریب می کند؟

© Sputnik / Vladimir TrefilovСотрудник Института Востоковедения РАН Владимир Сажин
Сотрудник Института Востоковедения РАН Владимир Сажин - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری اسپوتنیک، مطلب ولادیمیر ساژین ، تحلیلگر روسی درباره موضع اسرائیل نسبت به ایجاد مناطق تنش زدایی در سوریه را به شما تقدیم می کند:

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اجلاس سران گروه بیست در هامبورگ درباره شرایط آتش بس در مناطق تنش زدایی در جنوب سوریه از جمله در مناطق درعا، قنیطره و سویدا به توافق رسیدند. نکته مهم اینست که این نواحی در امتداد مرز اسرائیل و سوریه در بلندی های جولان قراردارند. توافقنامه مربوطه ساعت 12 ظهر روز 9 ژوئیه به وقت دمشق اعتبارپیدا کرد.
همانطوری که انتظارش می رفت اسرائیل واکنش نشان داد. تل آویو حتی با امکان حضور نظامیان ایرانی یا افراد حزب الله لبنان در نزدیکی مرز خود در منطقه بلندی های جولان به شدت مخالف است. مقامات اسرائیل مصرانه خواستار خروج بخش اعظم نیروهای مسلح ایران و بسیجی های عراقی تحت کنترل ایران و گروه های حزب الله لبنان از سوریه هستند.
اسرائیل در پاسخ به گلوله باران ها از خاک سوریه ، اطراف بلندی های جولان و مواضع گروه های هوادار ایران در عمق سوریه را دائما مورد حملات هوایی قرار می دهد. نیروی هوایی اسرائیل در هفته های اخیر به فعالیت رزمی خود شدت بخشیده است. مثلا اسرائیلی ها از 24 ژوئن تا 2 ژوئیه پنج حمله هوایی به جانب سوری منطقه بلندی های جولان انجام داده اند.
به احتمال زیاد چنین تحرکاتی هدف پیشبرد تصمیم مربوط به ایجاد نواحی تنش زدایی در سوریه را دنبال می کند. به گفته ناظران، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در ماه مارس در مسکو از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درخواست کرده بود از ایده ایجاد مناطق تنش زدایی در اطراف بلندی های جولان که حضور نظامی ایران یا هوادارانش در آنجا ممنوع باشد، حمایت کند.
شکی نیست که شکل گیری بخش جنوبی مناطق تنش زدایی در رابطه با منافع نقش آفرینان زیادی در سوریه است و ضمنا این منافع گاهی با یکدیگر کاملا متضاد هستند. اما هدف از ایجاد این نواحی کاهش تنش ، تامین امنیت در ناحیه بغرنج مرز سوریه و اسرائیل و جلوگیری از رویارویی گروه های مسلح ایران، طرفداران ایران و حزب الله با ارتش اسرائیل است. آخر ین کار یعنی ایجاد نواحی تنش زدایی خطر بروز انفجار در یک نقطه داغ دیگر علاوه بر نقاط داغ بیشمار فعلی در خاک سوریه و سراسر منطقه خاورمیانه را بوضوح کاهش خواهد داد.
استفان دمیستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه، برقراری آتش بس در جنوب غربی سوریه را بحق گام مهمی در راه حل و فصل درگیری می داند. مسلما چنین است. با این حال ممکن است ایران از اقدامات روسیه که در این مسئله با آمریکا همکاری می کند، خیلی خوشش نیاید و ممکن است در آینده این امر بر تعامل مسکو و تهران در سوریه تأثیر منفی بگذارد. به این دلیل مسکو باید در بین مخالفان ایجاد بخش جنوبی مناطق تنش زدایی کار توضیحی انجام دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала