گزارش و تحلیل

سیستم بانکداری و جابجایی پول در تهران قدیم/ بانک سپه به روایت تاریخ + ویدیو

اشتراک
موزه بانک سپه در میدان امام خمینی تهران و بلافاصله پس از ایستگاه مترو واقع شده که گنجينه بزرگي از هزاران سکه تاريخي ارزشمند، تابلوهاي نقاشي نفيس، اسناد، تصاوير و وسايل قديمي مورد استفاده در نخستين بانک ايراني.

خبرگزاری اسپوتنیک-بانک سپه یکی از بانکهای دولتی ایران ونخستین بانک ایرانی است که از سال 1304تا کنون فعالیت می کند. سال 1352 هجري خورشيدي به منظور حفظ اشیاء ارزشمند متعلق به بانک سپه و بهره مندي علاقمندان به ميراث فرهنگي به صورت رسمی افتتاح شد.
ساختمان اوليه موزه پاسخگوي تمامي نيازهاي موجود نبود، بنابراین پس از گذشت 4 دهه از فعاليت موزه در فضايي بالغ بر يک هزار متر مربع در قالب سه سالن نمايشگاهي، کارگاه مرمت، سالن همايش، فروشگاه، مخزن موزه و ساير فضاهاي اداري به موزه اختصاص يافت و ساختمان جديد موزه در 14 اسفند سال 1395 شمسي افتتاح گرديد.
گالري بانک سپه به روايت تاريخ: یکی از گالري های این موزه با عنوان بانک سپه به روايت تاريخ تاکيد مستقيم بر قدمت و اصالت نخستين بانک ايراني دارد. در اين بخش علاوه بر بازسازي بخشي از شعبه قديمي بانک سپه و نمايش وسايل و ادوات مورد استفاده در سيستم بانکداري، از اسناد و تصاوير قديمي بانک سپه به منظور معرفي قدمت و روند شکل گيري و تحولات آن در طول بيش از 90سال سابقه درخشان نخستين بانک ايراني استفاده شده است. اسنادي نظير حکم قشوني تاسيس بانک در سال 1304 هجري خورشيدي ، نامه هاي مهم و تاريخي بانک سپه ، دفترچه حساب پس انداز امام خميني (ره) ، دفترهاي امضاء و اساسنامه هاي بانک سپه، نسخ خطي نفيس اهدايي به موزه بانک و عکسهايي از مراسم مختلف بانک در طول نزديک به يک قرن سابقه فعاليت و حيات در این موزه به نمایش گذاشته شده است.
گالري تابلوهاي نقاشي: یکي از بخشهاي فاخر موزه بانک سپه است که براي نخستين بار پس از انقلاب اسلامي درمعرض بازديد و رونمايي قرار گرفته است. در اینجا بيش از 50 عدد تابلو از نقاشان معاصر ايران وجود دارد که بخش عمده آنها در دوره پهلوي دوم به منظور استفاده تزئيني در قسمتهاي مختلف بانک از هنرمندان خريداري شد اين آثار در سنوات گذشته با تاکيد مقام محترم مديرت عامل مبني بر حفظ و تجميع سرمايه هاي ارزشمند بانک به مرور به موزه بانک منتقل و در موزه مستند نگاري و ثبت شدند. نظر به اينکه بسياري از اين آثار نفيس نياز به پاکسازي و مرمت داشتند در قالب قرارداد با يکي از مرمتگران تحصيل کرده و مجرب مورد پاکسازي ، تعويض و يکپارچه سازي قاب و کلاف و مرمت اصولي قرار گرفتند.
در گالري نقاشي موزه بانک سپه تابلوهاي زيبايي از نقاشان مشهور ايران نظير سهراب سپهري، ايران درودي، صادق تبريزي، ناصر اويسي، داود امداديان، حسين زنده رودي، محمد احصايي، حسين کاظمي، محسن سهيلي، مسعود عربشاهي، حسين محجوبي، سيراک ملکونيان و ساير نقاشان برجسته ارمني وجود دارد که داراي ارزش معنوي و مادي بسيار بالايي هستند.
گالري سکه: سکه هاي موجود در گالري سکه موزه بانک سپه از اواخر دهه سي تا اوايل دهه پنجاه از مجموعه داران خصوصي خريداري و بخشي از آثار نيز توسط امراي ارتش و علاقمندان به موزه بانک اهدا گرديد. مسکوکات موجود در اين بخش از اولين سکه هاي ضرب شده در جزاير يوناني نشين آسياي صغير تا سکه هاي معاصر را شامل مي شود و از لحاظ دربرگيري سکه هاي نادر و کمياب از حکومتهاي اصلي و محلي بسيار غني است، براي نمونه مي توان از سکه هاي ولايتعهدي امام رضا (ع) ، سکه هاي ملکه پوران دخت نخستين پادشاه زن ايران و تيپهاي نادري از سکه هاي سلوکوس، شاپور اول ساساني و حاکمان محلي قبل و پس از اسلام نام برد.
بيش از بيست هزار سکه در موزه بانک سپه کارشناسي و مستند نگاري شده اند و از اين تعداد حدود سيزده هزار سکه که نياز به مرمت داشتند در کارگاه مرمت موزه مرمت گرديده اند، علاوه بر اين کارشناسي مسکوکات مراجعين و مجموعه داران از نظر تشخيص اصالت، دوره و حاکم و همکاري با دانشجويان و پژوهشگران، شرکت در همايشهاي علمي تخصصي، تاليف مقالات و کتب مرتبط و عضويت در مجامع داخلي و بين المللي نظير کميته ملي موزه ها (ايکوم) از فعاليتهاي اين بخش از موزه مي باشد.






نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала