استالاگمیت های غار ایرانی در پیش بینی آینده به دانشمندان کمک کرد

© Fotolia / RamilyanВнутри Киндерлинской пещеры в Башкирии
Внутри Киндерлинской пещеры в Башкирии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مطالعه استالاگمیت های غار قلعه کرد ایران به دانشمندان کمک کرد اقلیم خاورمیانه را طی چندین هزارسال پیش بینی کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه علمی اینترنتی Phys.org ، دانشمندان دانشگاه میامی و پژوهشگاه علمی اقیانوس شناسی و علوم جوی ایران، دو استالاگمیت در غار قلعه کرد ایران را با روش سن سنجی به نام اورانیوم-توریم مورد مطالعه قرار دادند. آنها از طریق مقایسه اطلاعات دریافتی با نتایج مطالعه غارها و ترکیبات یخی دیگر توانستند منظره اقلیم طی دهها هزاران سال اخیر را بازآفرینی کنند. اطلاعات دریافتی نشان داد خشکسالی و روند کاهش بارش در خاورمیانه طی ده هزار سال آینده ادامه خواهد یافت.
سواگ مهتران، یکی از اعضای این گروه‌ پژوهشی، می‌گوید:" دولت‌های محلی اعلام می کنند که این خشکسالی و کمبود آب، موقتی است و چشم‌اندازهای بهتری برای دسترسی به آب آشامیدنی ، پیش‌ رو است. مطالعات ما خلاف این موضوع را نشان می‌دهند. مطالعاتی که ما بر پایه‌ی آب و هوای گذشته تاکنون انجام داده‌ایم، نشان می‌دهند که در آینده‌ دراز مدت، روند کاهش بارش در خاورمیانه ادامه خواهد داشت".
یادآور می شود استالاگمیت های یا چکیده‌سنگ‌ها، رسوباتی از نوع کلسیم کربنات هستند که به تدریج در کف غار انباشته‌ می‌شوند و رشد می‌کنند. در شرایط مناسب، استالاگمیت‌ها می‌توانند تغییرات اقلیمی بیرون از غار را در ترکیب شیمیایی خود ذخیره کنند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала