راز نخستین انسان تبار در سیبری

© REUTERS / Dado Ruvicهویت نخستین انسان تبار در سیبری، کشف شد
هویت نخستین انسان تبار در سیبری، کشف شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
باستان شناسان، هویت انسان منقرض شده در 100 هزار سال پیش در غار دنیسووا در سیبری را کشف شد.

به گزارش اسپوتنیک، گروهی از دانشمندان از روسیه، آلمان، کانادا و ایتالیا با تحقیق بر روی دندان  یافته شده در سال 1984 در غار دنیسووا در سیبری جنوبی، هویت او را مشخص کردند. این دندان متعلق به یک دختربچه کوچک بوده است.

این دختر جوان حدود 20 هزار سال پیش از زمانی که قبلا" در حفاری ها مشخص شده بود، زندگی می کرده است.

این انسان شناسان، نتیجه تحقیقات خود را در مجله علمی "ساینس ادونس" به چاپ رسانده اند.

انسان‌تبار دنیسووا نام گروهی از انسان‌تباران منقرض شده است که، باقی‌ماندهٔ بدن و دندان دو نفر از آنها در غار دنیسووا در کوه های آلتای در سیبری کشف شده بودند.

در این غار تنها چند بند از انگشت کوچک و چند دندان از این انسان تبارها یافت شده بود. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل قطعات دی ان ای این دختر نشان می دهد که این انسان تبار بسیار شباهت به نئاندرتال ها دارد که حدود 500 هزار سال پیش از آنها جدا شده بودند. با این حال، اجداد آنها در حدود 700،000 سال پیش از انسان های خردمند جدا شدند.

باقی مانده های کشف شده از این انسان تبارها در سال 1984، در لایه های مختلف زمین از چینه 60 و 227 هزار سال پیش قرار داشته اند. سن کوچکترین لایه به 30-50 هزار سال پیش می رسد.

آنالیز دی ان ای استخراج شده از دندان (دنیسووا 2) نشان می دهد که او یک کودک بوده است. این کودک 20-38 هزار سال بزرگتر از (دنیسووا 8) می باشد. پیش از این دنیسووا 8 به عنوان قدیمی ترین انسان تبار شناخته شده بر کره زمین بوده است. عمر دنیسووا 8 در حدود 100 هزار سال پیش تخمین زده شده بود. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала