داعشی ها پس از سوریه و عراق به کجا می روند

© AFP 2023 / Tauseef Mustafaپرچم سیاه داعش
پرچم سیاه داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
داعشی ها در سوریه و عراق آخرین ماه های زندگی خود را می گذرانند.

به گزارش اسپوتنیک،نیروهای وفادار به بغداد با حمایت آمریکا، موصل را تقریبا آزاد کرده اند و نیروهای دمکراتیک سوریه به محاصره رقه نزدیک شده اند. اما آزادسازی سرزمین ها از وجود داعشی ها به فعالیت سازمان تروریستی و ایدئولوژی آن پایان نخواهد داد.

جهادگرایان پس از شکست در سوریه و عراق یا مخفی خواهند شد و یا سلاح های خود را به زمین گذاشته و به خانواده های خود برخواهند گشت. آن افرادی که از ترس بازداشت، به کشور خود برنخواهند گشت به جای دیگری برای ایجاد خلافت اسلامی خواهند رفت.

به عقیده واسیلی کوزنتسوف رئیس مرکز پژوهش های عربی و اسلامی انستیتوی شرق شناسی آکادمی علوم روسیه و کارشناس باشگاه «والدای» شبه نظامیان داعش جنگ را دامن نمی زنند بلکه به جایی می روند که دولت در آنجا سرنگون شده و سطح خشونت سیاسی اوج گرفته است. از اینرو داعشی های سوریه و عراق به جایی می روند که یا در آنجا جنگ جریان دارد و یا تمام پیش شرط ها برای آن مهیا شده است.

ایدئولوژی «دولت اسلامی» نیز نمی میرد. این ایدئولوژی می تواند توسط جهاد گرایان در نقاط آسیب پذیر جهان- لیبی یا یمن- رواج یابد. رهبران دیگر کشورهای اسلامی باید بموقع سعی کنند با وسایل سیاسی مانع از گرفتار شدن خود در دام داعش شوند. در غیر اینصورت پرچم سیاه جهاد از پنجره کاخ ریاست جمهوری کشورشان به اهتزاز درخواهد آمد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала