گزارش و تحلیل

پاساژگردی ایرانی در اینستگرام +عکس

© Photo / Dolce&Gabannaپاساژگردی ایرانی در اینستگرام +عکس
پاساژگردی ایرانی در اینستگرام +عکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دنیای اینستگرام ، دنیای عجیب و جذابی است.

دنیایی مجازی، که مخاطب را به واسطه انتشار عکس هایش جذب می کند. مخاطب این دنیای مجازی با پرسه زنی درآن، صفحات مورد توجه اش را یافته و با انتخابشان علایق خود را دنبال می کند.
خصوصیات منحصر به فرد اینستگرام ، ایده های نوآورانه ای را پرورش داده و صفحاتی با عکس های ساده به تبلیغات محصولات متنوع ، ترویج سبک های زندگی و نمایشگاه هایی از نقاشی ، عکاسی و حتی موسیقی بدل شده اند. علاوه بر سلبریتی هایی که دنبال کننده های میلیونی دارند، افراد دیگری هم هستند که به سلبریتی های این دنیای مجازی تبدیل شده و شمار دنبال کننده های خود را به میلیون رسانده اند. این فرصت در اینستگرام ، صاحبان کالا و خدمات را بر آن داشت تا به واسطه آن محصولاتشان را معرفی کرده و خریداران خود را بیابند و حال آنکه این تبلیغات در بسیاری موارد نه به صورت مستقیم بلکه با کمک سلبریتی های آن و با هشتگ و تگ معرفی می شوند.

A post shared by @ramina.torabii on Apr 14, 2016 at 6:57am PDT

به گزارش اسپوتنیک، ایرانیان نیز از این بازار جا نمانده اند. طبق آمار بدست آمده از سایت های معتبر، اینستگرام رایج ترین شبکه مجازی در این کشور است که بیش از ۲۰ میلیون کاربر دارد. نکته ی جالب توجه این است که اینستگرام در سال ۲۰۱۲ یعنی یک سال بعد از تاسیس به شبکه فیس بوک به قیمت یک میلیارد دلار فروخته شد. همانطور که می دانیم ایران رابطه خوبی با شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک ندارد و این شبکه در ایران فیلتر است. اما اینستگرام موفق شد از فیلترینگ ایران عبور کرده جایگاهش را در این کشوریافته و کاربران میلیونی خود را داشته باشد. و در واقع می توان گفت که ۳ درصد از کل کاربران اینستگرام، ایرانیان هستند.
اگر به آمار کلی این شبکه نگاهی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که علل کاربرد اینستگرام برای کاربران بعد از بحث سرگرمی و گفتگو با دوستان، یافتن محصولات و خدمات و تبلیغات است. شاید بتوان گفت که این دنیای مجازی در ایران به دنیای کسب و کار نیز تبدیل شده است. صفحه هایی با کاربران میلیونی که به صورت نامحسوس و گاهاً آشکارا و محسوس توجه مخاطب را به سمت کالایی خاص پیش می برند. اینجا یک بازار بزرگ است که افراد ایده های خود را نیز به معرض رقابت می گذارند.

یکی از ایده هایی که در اینستگرام ایرانی بسیار مورد توجه قرار گرفته و می توان گفت که توجه رسانه های جهانی را نیز به سمت خود معطوف داشته است بازار مد و طراحی لباس های منحصر به فرد است. بر کسی پوشیده نیست که شیوه ی پوشش زنان ایرانی مخصوص به خود و ویژه بوده و در واقع در سالهای اخیر نیز با ایده پردازی ها و نوآوری های فراوان و ترکیب سنت و مدرنیته ،جذاب تر نیز شده است. این انقلاب مد در ایران به معنای رها سازی یا ابداع روش های جدید برای فروش نیست بلکه حاکی از آن است که ایرانیان مد را برای بیان و ابراز فرهنگ و ارزش های خود به کار می گیرند.

سال های تحریم های سیاسی و ایزوله اقتصاد ایران محدودیت هایی را برای ورود کالاها ایجاد کرد. صنعت مد نیز از این قافله عقب نماند و شاید همین امر هم مسبب ایجاد سیستم مد مخصوص به خود در این کشور شد. کاربران ایرانی با خریدهای آنلاین و توجه به صفحات اینستگرامی طراحان این فرصت را برای توسعه و گسترش این بستر ایجاد کردند. شما با چند دقیقه پرسه زدن در این پاساژ بزرگ می توانید لباس مورد نظر خود را با طراحی ویژه و خاص انتخاب کرده و با یک کلیک آنرا سفارش دهید.
اینستگرام به طراحان مد ایرانی این اجازه را می دهد که کلکسیون خود را به راحتی به خریداران معرفی کرده و به معرض نمایش بگذارند و حتی در بیشتر موارد از مدل های ایرانی با عکس های حرفه ای برای جذابیت بیشتر استفاده نمایند. مدل هایی که شاید در خارج از این پاساژ هرگز نمی توانستند از طریق مدل بودن کسب درآمد نمایند. فرصت ها یکی پس از دیگری برای کاربران اینستگرام فراهم می شود.


خرید آنلاین در ایران با چنان سرعتی در حال توسعه است که شاید نتوان نمونه ی آنرا در کشورهای دیگر یافت. این سوال پیش می آید که آیا فضای مجازی ، فرصتی را برای عرضه ی محصولات و خدماتی ایجاد کرده است که در فضای واقعی امکان آن نیست؟ آیا این دنیای مجازی مسبب رشد سریع السیر و تغییرات شدید در دنیای مد لباس ایران است؟
شاید با کمی تامل به این نتیجه برسیم که طراحان خوش سلیقه ی ایرانی خودشان را کم کم از دنیای مجازی بیرون آورده و مجال عرضه و رشد را در دنیای واقعی می یابند. ناگفته نماند که این پاساژ مجازی بستری برای رشد بازار کار نیز فراهم آورده است که شاید در دنیای واقعی کمی بعید به نظر می رسید. اما حالا که جهان به سمت مجازی شدن پیش می رود شاید بهتر باشد ، طراحان لباس و مد ایرانی نیز همانجا به رشد ادامه داده و از این طریق خود را به جهان مد معرفی کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала