جدا شدن بزرگترین قطعه یخ تاریخ از قطب جنوب

© Fotolia / Fotodeandreجدا شدن بزرگترین قطعه یخ تاریخ از قطب جنوب
جدا شدن بزرگترین قطعه یخ تاریخ از قطب جنوب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چندی پیش اخباری مبنی بر اینکه بزرگترین قطعه یخ تاریخ در حال جدا شدن از قطب جنوب می باشد، منتشر شد و اشاره شد که که تنها 13 کیلومتر تا جدایی کامل آن وجود دارد. بررسی های ماهواره ای نشان می دهد که تنها 5 کیلمتر به جدایی این قطعه یخ باقی مانده.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از دیجیاتو، قطعه یخ مذکور 6480 کیلومتر مربع مساحت دارد و به زودی از طبقه یخی لارسن در غرب قاره قطب جنوب جدا خواهد شد. آژانس فضایی اروپا که مدت هاست موقعیت مورد نظر را تحت بررسی دارد اعلام کرده است که نمی توان زمان جدایش کامل بزرگترین قطعه یخ ثبت شده در تاریخ را تخمین زد، اما به طور قطع این پهنه بسیار بزرگ با ضخامتی در حدود 189 متر تاثیری مهم بر اقیانوس ها به جا خواهد گذاشت.

نکته مثبت اینجاست که قطعه موسوم به لارسن C همین حالا نیز در آب اقیانوس شناور است، بنابراین جدا شدن آن تاثیری آنی در ارتفاع آب های بین المللی ‍نخواهد داشت، اما شکی نیست که به حرکت درآمدن حدود یک تریلیون تن یخ از لحاظ تعادل وزنی و تغییرات دمایی مهم خواهد بود.همه ساله قطعات یخ زیادی از قطب جنوب جدا و در دریا سرگردان می شوند، اما برخی دانشمندان معتقدند که رها شدن یخی به این ابعاد نشانه افزایش بیش از پیش گرمایش زمین و نزدیک بودن از هم پاشی تمام یخ های قطب جنوب است. در حالی که برخی دیگر این روال را طبیعی دانسته و آن را نگران کننده در نظر نمی گیرند.

برخی تحقیقان نیز نشان داده که جدایش چنین قطعاتی می تواند از برخی جنبه ها مفید هم باشد، چرا که حضور این جزیره های یخی در آب های اطراف قطب جنوب مانع از پراکنده شدن قطعات یخ کوچک و پرتعداد در آبهای بین المللی به عنوان یکی از مهمترین تهدید کننده های کشتی ها خواهند شد.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала