گزارش و تحلیل

پیام رسان تلگرام، راه ارتباطی ایرانیان

© Sputnik / Kirill Kallinikov /  مراجعه به بانک تصاویر پیام رسان تلگرام، راه ارتباطی ایرانیان
پیام رسان تلگرام، راه ارتباطی ایرانیان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیام رسان "تلگرام" یکی از برنامه های پرطرفدار در دنیا می باشد که توسط "پاول دورف" روس تاسیس شد و به عنوان امن ترین پیام رسان در دنیا شناخته می شود.

پیام رسان تلگرام توسط پاول و نیکلای دوروف دو برادر روس در 14 اگوست 2014 ابتدا برای آیفون راه اندازی گردید. موسسان تلگرام برنامه خود را ایمن‌تر از سایر پیام رسان ها می‌دانند و اذعان دارند که اگر از گفت‌وگوی خصوصی استفاده کنید، پیام شما در مبدأ و مقصد رمزگذاری شده و به هیچ عنوان پیام‌ها در فضاهای ابری ذخیره نمی‌شوند و تنها در مبدأ و مقصد در دسترس خواهند بود.

توافق تلگرام برای حضور سرورهایش در ایران - اسپوتنیک ایران
موافقت تلگرام برای حضور سرورهایش در ایران
تلگرام به سرعت در ایران توسعه یافت و سایر پیام رسان ها را تا حدودی از دور رقابت خارج کرد و هوداران بسیاری برای خود جذب کرد تا جایی که گفته می شود بیشترین سهم استفاده از تلگرام (بیش 40 میلیون نفر) متعلق به ایرانیان می باشد. در ایران از پیام رسان تلگرام علاوه بر گفتگوی نوشتاری، صوتی و تصویری، با ایجاد کانالهای مختلف از جمله، سرگرمی، خبری و حتی تجارت و کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد.
تلگرام راه ارتباطی مناسبی برای اشخاصی که در خارج ایران سکونت دارند با داخل ایران محسوب می شود و به جرات می توان گفت که اکثر ایرانیان به طور فعال از این پیام رسان برای کارهای مختلف استفاده می کنند.
به احتمال فراوان یکی از دلایل استقبال کاربران از این پیام رسان، به گفته سازندگان آن، امنیت بالای این برنامه می باشد. از این رو سازندگان تلگرام، جایزه‌ای 200 هزار دلاری برای هک این پیام رسان تعیین کرده‌اند.
در ایران چندین مدیر کانالهای تلگرامی بازداشت شدند که به گفته مقامات این کشور مرتکب اعمال خلاف امنیت ملی و اقدامات مجرمانه شده اند. همچنین تماس صوتی تلگرام که در اویل سال 1396 برای کاربران ایرانی راه اندازی شده بود پس از گذشت چند روز با توجه به قانونی خواندن آن از سوی محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به دستور قضایی از دسترس کاربران ایرانی خارج شد.
اپراتور همراه اول دلیل مسدود شدن تماس صوتی تلگرام از سوی مقامات قضایی را مباحث امنیتی و مصالح کشور اعلام کرد و این اقدام را با توجه به اینکه سایر شبکه های اجتماعی به کار خود ادامه می دهند را ایجاد محدویت برای ایرانیان ندانست.
شمارش معکوس برای تلگرام در روسیه - اسپوتنیک ایران
شمارش معکوس برای "تلگرام" در روسیه
در کشور روسیه نیز مقامات این کشور اعلام کردند در صورتی که تلگرام اطلاعات درخواستی را ارائه نکند، این پیام رسان در روسیه مسدود خواهند کرد.
با وجود اینکه پیام رسان تلگرام یک برنامه روسی محسوب می شود، اما در این کشور طرفداران بسیاری ندارد و بیشتر از سایر برنامه های پیام رسان، بخصوص واتس آپ استفاده می کنند.
تلگرام پیام رسانیست که اکثر قریب به اتفاق ایرانیان خارج از کشور از جمله ایرانیانی که در روسیه حضور دارند برای ارتباط نوشتاری با بستگان خود آنرا مورد استفاده قرار می دهند که پس از مسدود شدن احتمالی این برنامه شاید تا یافتن جایگزینی مناسب برای این پیام رسان با مشکلاتی مواجه شوند.

برخی از ایرانیان ساکن روسیه در این باره نظرات خود را با اسپوتنیک در میان گذاشتند:
محمد که در رشته پزشکی در مسکو مشغول به تحصیل میباشد، به اسپوتنیک گفت:

در حال حاضر با محدودیت هایی که در ایران ایجاد شده، ارتباط صوتی و یا تصویری امکان پذیر نیست و تنها می توان به صورت نوشتاری از تلگرام استفاده نمود، به همین دلیل برای تماس صوتی با خانواده خود در ایران از پیام رسان هایی نظیر "ایمو" استفاده می کنم.

"محمد" با این حال گفت؛ که در صورت فیلتر شدن تلگرام، به دنبال برنامه ای با قابلیت هایی شبیه به تلگرام خواهم بود.


امیر، دانشجوی سال چهارم رشته داروسازی نیز در گفتگویی کوتاه با اسپوتنیک گفت:

تلگرام بسیار برنامه جذابی است و نه تنها برای ارتباط با دوستان و آشنایان ، بلکه از طریق این برنامه می توان جدیدترین اخبار، سرگرمی و بسیاری دیگر از این موارد را مطالعه و دنبال کرد. او نیز پیام رسان "ایمو" را برای تماس صوتی و تصویری با خانواده خود انتخاب کرده و از این طریق با بستگان خود تماس صوتی برقرار می کند.

حامد جعفری از موسیسن سایت تک راسا (techrasa.com) در این خصوص در گفتگو با اسپوتنیک گفت: در چند سال پیش با وجود اینکه گوشی های هوشمند به صورتی کنونی در دسترس مردم قرارنداشت، پیام رسان وایبر بیشترین استفاده را در میان کاربران ایرانی داشت. پس از مشکلاتی که برای وایبر به وجود آمد، تلگرام جایگزین این برنامه شد.
وی در مورد محبوبیت تلگرام در بین کاربران ایرانی نیز گفت؛ تلگرام پیام رسانی است که کارایی بیشتری نسبت به سایر پیام رسانه ها دارد، کم حجم بودن و امنیت بالای این پیام رسان و همچنین قابلیت کار با اینترنت کم سرعت، می توانند از دلایل محبوبیت این پیام رسان در میان کاربران ایرانی باشد. یکی از دلایل اصلی محبوبیت تلگرام قابلیت های این پیام رسان است. قابلیت هایی مانند ایجاد کانالها، گروه و گروههای ویژه که به کاربران خود این امکان را می دهد که از طریق این کانالها، جدیدترین خبرها، دانلود فیلم، موسیقی، کانالهای طنز، کسب وکار و غیره را دنبال کنند.
آقای جعفری افزود:

پیام رسان تلگرام در واقع بین ایرانیان، بیشتر نقش یک رسانه اجتماعی را ایفا می کند تا یک پیام رسان و جایگزین شبکه های اجتماعی همانند فیس بوک شده که در دنیا طرفداران بسیاری دارد.


وی در مورد احتمال فیتلر شدن این پیام رسان در ایران به اسپوتنیک گفت:

تا زمانی که جایگزین مناسبی برای این پیام رسان ایجاد نشود، احتمال فیلتر شدن آن تقریبا بعید به نظر میرسد. دولت از پیام رسان های ایرانی و حتی خارجی که خواهان قراردادن سرورهای خود در ایران هستند بسیار حمایت می کند تا جایگزینی مناسب برای تلگرام یافت شود. حتی ایران بارها از تلگرام خواسته که سرورهای خود را در ایران قرار دهد که با عدم موافقت آنها روبرو شده.


حامد جعفری گفت:

در صورتی که تلگرام در ایران مسدود شود، همانطور که پس از فیلتر شدن وایبر مردم خیلی سریع به تلگرام روی آوردند، پس از فیلتر شدن تلگرام نیز به طور خودکار به پیام رسان دیگری جذب خواهند شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала