ساختمان بنیاد علوی در امریکا مصادره شد

© AFP 2023 / Saul Loebاحتمال حضور مخالف سرنگونی اسد در تیم ترامپ
احتمال حضور مخالف سرنگونی اسد در تیم ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دادگاه نیویورک مقرر کرد که مقامات امریکا حق دارند ساختمان بنیاد علوی در آسمانخراش منهتن را به اتهام ارتباط با ایران مصادره کنند.

به گزارش اسپوتنیک، دادگاه شهر نیویورک پس از بررسی های انجام گرفته اعلام کرد که مقامات امریکا می توانند حقوق مالکیت صندوق خیریه فعال در آسمانخراش کلان شهر را به دلیل نقض قوانین و تحریم های اعمال شده علیه تهران به تعلیق درآورند.

صحبت از صندوق خیریه فعال در خیابان پنجم منهتن در طبقه 36 یک آسمانخراش است که بخشی از آن به بنیاد علوی تعلق دارد. مقامات امریکایی این صندوق را به نقض تحریم های امریکا علیه ایران متهم کرده است.

دادستان می گوید که صندوق در برنامه های پولشویی و کلاهبرداری دست دارد. علاوه بر این می گویند که بنیاد علوی از این ماجرا مطلع بوده که صاحب ساختمان و شریک صندوق یعنی شرکت «assa» برای دولت ایران کار می کند.

دادستان منطقه جنوبی ایالت نیویورک می گوید که صاحبان ساختمان در عرض بیش از ده سال، با وجود تحریم های حاضر، میلیون ها دلار پول به ایران ارسال کرده اند. مقامات امریکا تاکید کردند که قصد فروش این ساختمان را دارند و درآمد به جبران خسارت های قربانیان اقدامات تروریستی مورد حمایت ایران بسیار کمک خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز می نویسد که بنیاد علوی سال 1973 در ایالات متحده امریکا با کمک محمد رضا شاه پهلوی (1980-1919) تاسیس شده است. این آسمانخراش سال 1978 ساخته شده است. پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 و برکناری شاه، بنیاد علوی به کار خود ادامه داد، اما مقامات جدید ایران عملا مدیریت آن را تغییر دادند. به گفته سازمان مذکور، این صندوق به کار تبلیغ فرهنگ ایرانی و اسلام ایرانی در امریکا مشغول بوده و هزینه مدارس و موسسات پزشکی را تامین می کرده است.

در اوایل خرداد ماه دادگاه فدرال منهتن درنیویورک با حضور هیات منصفه کار رسیدگی به شکایت دولت آمریکا علیه دولت ایران را آغاز کرد که طی آن دستیار دادستان مدعی شد بنیاد علوی که مالکیت اکثریت سهام ساختمان ۳۶ طبقه خیابان پنجم نیویورک را در اختیار دارد، با اطلاع از اینکه شرکت آسا متعلق به این بنیاد با بانک ملی ایران کار می کرده، تحریمهای آمریکا علیه این بانک دولتی ایران را نادیده گرفته و به همین دلیل خواستار مصادره ساختمان شده است که قیمت آن بیش از ۸۰۰ میلیون دلار برآورد می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала