سرنوشت گاز قطر با ایران گره خورده

© REUTERS / Fadi Al-AssaadВид на Доху, столицу Катара
Вид на Доху, столицу Катара - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در شرایط بحران روابط دیپلماتیک بین قطر و کشورهای حاشیه خلیج فارس، رفتار ایران تعیین کننده سرنوشت گاز قطر خواهد بود.

به گزارش، قطر به خاطر روابط تنگاتنگ با ایران در بحران گرفتار شده است. ایران و قطر در حال حاضر بزرگترین منابع نفتی گاز دنیا «پارس شمالی و جنوبی» را در اختیار دارند.

قطر تا پیش از این از سیاست های عربستان سعودی علیه ایران حمایت می کرد و حتی به جنگ یمن نیز وارد شد و به عضویت شورای همکاری های دول عرب خلیج فارس درآمده از لحظه تشکیل آن در سال 1981 در کنار بحرین، کویت، امارات متحده عربی، عمان و عربستان سعودی ایفای نقش می کرد.

پیتر استوارت تحلیل گر مسایل انرژی در خبرگزاری اینترفاکس می نویسد: «تصمیم عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورها برای قطع روابط دیپلماتیک با قطر یک بازی سیاسی است که حتی امکان دارد کنترل آن را از دست بدهند. یکی از جدی ترین بخش های بحران، حریم هوایی است. ایران و دیگر شرکای قطر با ارسال مواد غذایی از راه دریا و هوا به رفتار غیردوستانه عربستان سعودی واکنش نشان دادند و از سوی دیگر حریم هوایی خود را برای یکصد خط هوایی قطر در شبانه روز باز کردند که همین مساله به نزدیکی بیشتر دو کشور می انجامد.

چند روز بعد از شروع محاصره عربستان سعودی و متحدینش شرایط نسبتا آرام شده و سه کشور اجازه استفاده از حریم هوایی خود برای خطوط هوایی قطر را دادند. با این حال اگر وضعیت وخیم تر شود، پیامدهای آن می تواند برای شاخه های مختلف اقتصاد و بازارها، از جمله بازار گاز جدی تر باشد.

طبق برآوردهای بریتیش پترولیوم، ذخایر گاز میدان نفتی «پارس شمالی / جنوبی» در حدود 51 تریلیون مترمکعب است و تنها سه چهارم آن یعنی معادل 33،5 تریلیون مترمکعب در ایران است و 3، 24 ترلییون باقی در قلمروی قطر قرار دارد. در عین حال تفاوت قابل ملاحظه ای بین ساختار مصرفی و صادراتی گاز در ایران  قطر مشاهده می شود.

قطر بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در دنیاست. سال 2016 در حدود 181 میلیارد مترمکعب گاز مایع طبیعی تولید کرد که تنها 7،41 میلیارد آن برای مصرف داخلی بود و 4،104 میلیارد دیگر را صادر کردند.

استخراج گاز ایران بیش از 4،202 میلیارد مترمکعب است، اما مصرف داخلی از 200 میلیارد بالاتر می رود و برای صادرات فقط یک خط لوله دارد.

مسیرهای خطوط لوله گازی از قطر به دلیل محاصره کشورهای اطراف باید تغییر کنند و در آینده دوحه مجبور به فروش بخش عمده گاز خود در بازار می شود که معمولا به صرفه نیست. در عین حال مصر و امارات متحده عربی از جمله امارات دوبی که از تصمیم عربستان سعودی علیه قطر حمایت کردند، باید به دنبال فروشنده جدیدی باشند و بارهایی که از دریافتشان خودداری کردند احتمالا به طرف اروپای غربی سرازیر خواهند شد.

به گفته پیتر استوارت، در حال حاضر روشن نیست که آیا تلاش های دیپلماتیک به زودی بر روند حل بحران تاثیر خواهند گذاشت یا خیر.

روز جمعه عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین از طریق نمایندگان کویت فهرست شروط 13 گانه خود را با تکیه بر قطع روابط با ایران به قطر تسلیم کردند. به گفته ایشان، انجام این تعهدات طی 10 روز قطر را از این وضعیت بیرون می آرود و روابط عادی می شود.

طبق سند حاضر، قطر حق دارد فقط روابط تجاری خود را با ایران ادامه دهد و در این حوزه نیز باید تحریم های امریکا و تحریم های بین الملل علیه تهران را در نظر داشته باشد.

این کارشناس معتقد است که قطر حاضر به انجام این شروط نخواهد شد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала