قطر بین دو راهی ایران و کشورهای عربی گیر کرده است

© AFP 2023 / Ashraf ShazlyЭмир Катара Хамад бин Халифа Аль Тани
Эмир Катара Хамад бин Халифа Аль Тани - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری آسوشیتدپرس فهرستی از 13 شرط کشورهای عربی برای از سر گیری روابط با قطر تعیین کرده اند که قطع رابطه با ایران را نیز شامل می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آسوشیتدپرس، شورای همکاری خلیج فارس در فهرست تهیه شده برای قطر 13 شرط معین کرده است که در صورت پذیرفته شدن آن از سوی قطر، روابط دیپلماتیک با این کشور از سر گرفته می شود.

13 شرط مذکور شامل قطع تمامی ارتباطات دیپلماتیک با ایران و حزب الله، تعطیلی کامل شبکه الجزیره و برچیدن پایگاه نظامی ترکیه از خاک قطر است.

شورای مذکور تنها 10 روز به قطر فرصت داده تا پاسخی قاطع به شروط مطرح شده بدهد و تهدید کرده که در غیر اینصورت عواقب وخیم تری در انتظار دوحه خواهد بود.

قطر برای از سرگیری روابط خود با کشورهای عضو شورا باید از روابط خود با گروه «اخوان المسلمین»، جنبش «حزب الله» لبنان، سازمان تروریستی «القاعده» و گروه تروریستی «داعش» چشم بپوشد و تمامی ارتباطات را قطع کند.

به گزارش جام جم آنلاین، در بخش شروط مربوط به ایران آمده است که قطر باید مراکز دیپلماتیک در ایران (اعم از سفارتخانه و کنسولگری) را تعطیل، اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حاضر در خاک کشورش را اخراج کرده و فقط با ایران روابط تجاری آنهم در چارچوب محدودیت‌های آمریکا داشته باشد.

شورای همکاری خلیج فارس قطر را ملزم کرد جزئیات اطلاعات اشخاص اپوزسیون در 4 کشور مذکور — که از آنها حمایت مالی داشته — را منتشر کند.

دولت قطر هنوز واکنشی به این شروط 13گانه نشان نداده است. کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین روز 15 خرداد در بیانیه‌های جداگانه قطع روابط دیپلماتیک خود را با قطر اعلام و این کشور را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کردند.     

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала