گزارش و تحلیل

"روس اتم" روسیه فعالترین بازیگر بازار جهانی هسته ای است

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر "روس اتم" روسیه فعالترین بازیگر بازار جهانی هسته ای است
روس اتم روسیه فعالترین بازیگر بازار جهانی هسته ای است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، سایت آمریکایی "اوراسیا نت" اطلاع داد که در حال حاضر شرکت دولتی "روس اتم" روسیه فعالترین بازیگر در بازار جهانی فناوری های هسته ای است و با 20 کشور خاور نزدیک، آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین قرارداد های ساخت نیروگاه های اتمی و تحویل سوخت هسته ای و رساندن کمک های کارشناسان را به امضا رسانده است.

آخرین اقدام "روس" اتم در خاور نزدیک عقد قرارداد احداث نیروگاه در مصر بود به شرطی که دولت آن کشور این پروژه را تایید کند. قرار است نیروگاه الدبع در 200 کیلومتری قاهره ساخته شود و روسیه موظف شد در طول ده سال به آن سرویس داده و طی 60 سال برای آن سوخت هسته ای تحویل بدهد. قرار است این پروژه در 2024 راه اندازی شود. این نیروگاه چهار بلوک دارای راآکتور های نوع "وه وه ار- 1200" که نوع تکمیل شده "وه وه ار- 1000" می باشد را خواهد داشت.

این شرکت دولتی روس بعلاوه مصر در سه کشور دیگر خاور نزدیک کار می کند: ایران، ترکیه و اردن. "روس اتم" در ایران بلوک های اضافی نیروگاه بوشهر را می سازد و با اردن و ترکیه قرارداد ها در باره ساخت این واحد ها را امضا کرده است. "روس اتم" برای کار این نروگاه ها پول، پرسنل و سوخت تامین کرده ولی با این حال آنها در مالکیت "روس اتم" قرار داشته و این شرکت بخشی از درآمده حاصله ار تولید نیرو را دریافت خواهد کرد.

در زمان جنگ سرد شوروی و آمریکا به کشور های خاور نزدیک در پیشرفت رشته نیرویشان مساعدت می کردند. در اواسط سال های 50 قرن گذشته میلادی مصر و اردن به رشته هسته ای علاقه نشان دادند و شوروی در 1961 به احداث رآکتور پژوهشی در مصر پرداخت و اینگونه رآکتور ها را در 1967 در عراق و در 1981 در لیبی ساخت. و در 1995 وزارت انرژی روسیه قراردادی با ایران در باره احداث نیروگاه بوشهر را به امضا رساند.

از 2010 "روس اتم" حق دارد نمایندگی های خود را در سفارتخانه های روسیه در خارج افتتاح کند. دو نمایندگی در آوریل 2016 در دوبی و پکن دائر شدند. به گفته "روس اتم" حجم سفارش ها در طول ده سال از 2006 تا 2016 به 135 میلیارد دلار رسید.

"روس اتم" همچنین با آژانس بین المللی انرژی اتمی در رشته پیشرفت تاسیسات زیر بنایی در سطح بین المللی همکاری می کند. طرف روسیه موظف شده برای پیشرفت ساختار زیربنای اتمی کشور های عضو این آژانس یک و نیم میلیون دلار را تخصیص بدهد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала