گزارش و تحلیل

شرکت های آمریکایی در انتظار وقت خود در بازار ایرانی

© AP Photo / Vahid Salemiشرکت های آمریکایی در انتظار وقت خود در بازار ایرانی
شرکت های آمریکایی در انتظار وقت خود در بازار ایرانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، کارشناس روس در امور نظامی "ایلیا پلخانف" در مقاله ای در باره از سرگیری روابط بازرگانی ایران وآمریکا نوشت: روزی نمی گذرد که آمریکا و ایران همدیگر را نیش نزنند.

ناوچه ها، هواپیما ها و پهپاد های ایرانی ناوجنگی های آمریکایی در خلیج فارس را آرام نمی گذارند. دیپلمات های دو کشور اعتراض می کنند و سیاستمداران همدیگر را به توسعه تنش ها متهم می کنند. چندی پیش دونالد ترامپ در توییتر خود همین نوشته است. آمریکا یگان های سوری هواخواه ایران در نزدیکی التنف را بماران می کند و سنای آمریکا تحریمات جدید ضد ایرانی را اعمال می کند و آیت الله علی خامنه ای پیشوای ایران می گوید که "آمریکا کشور تروریست ها و از تروریست ها حمایت می کند". همه به این حملات لفظی عادت پیدا کردند و آمریکا و ایران را پس از قطع روابط سیاسی در 1979 دشمنان آشتی ناپذیر می دانند.
ولی بعلاوه اظهارات پر سر و صدای سیاسی در برابر عموم این شانس وجود دارد که دیر یا زود مناسبات بازرگانی میان دو کشور از سر گرفته شود. در آوریل سال جاری میلادی پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ شرکت هوایی ایران "آسمان ایرلاینز" قرارداد مقدماتی برای خرید 30 فروند هواپیمای بویینگ 737 را به مبلغ 3.4 میلیارد دلار امضا کرد. پیشتر بویینگ با شرکت "ایران ایر" در باره فروش 80 هواپیما به مبلغ 16.6 میلیارد دلار به توافق رسیده بود. بعلاوه بویینگ موتور های هواپیما ها کهنه ایرانی را تعمیر کرد. قبلا ایران اعلام کرده بود که به 500 فروند هواپیماهای غیر نظامی احتیاج دارد که پول های گزافی است. ولی باید گفت که هواپیما ها هنوز تحویل داده نشده و قرار است اولین تحویل های مربوطه در 2018 شروع می شود و انجام قرارداد هنوز زیر سوال قرار دارد زیرا موضوع مناسبات بازرگانی میان دو کشور هم در ایران و هم در آمریکا مقاومت نخبگان را بر می انگیزد. در آمریکا می گویند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای مقاصد خود از "ایران ایر" استفاده می کند و ایرانی ها معتقدند که پول های ایرانی برای رفع نیازمندی های روزمره آمریکاییان بکار خواهد رفت. با این حال در آمریکا و ایران بار ها گفته شد که دولت ترامپ — دولت کارآفرینان است و این کار امید می بخشد که مناسبات بازرگانی دو کشور روبراه شود.
گفتنی است که حجم مبادله کالا طی 10 سال از 2006 تا 2016 سه میلیارد دلار بود و اما فقط در 1978 قبل از پاره شدن مناسبات سیاسی میان دو کشور به 6.7 میلیارد دلار رسید. پس از لغو تحریمات ضد ایرانی فروش فرش های ایرانی به آمریکا 8 برابر و فروش اشیای عتیقه و صنایع دستی 2 برابر افزایش یافت. در ضمن در رشنه قالی بافی ایران حدود 700 هزار نفر کار می کند. بعلاوه آمریکا از ایران خاویار می خرد. آمریکا به نوبه خود به ایران دارو و ملزومات پزشکی، برنج، سوجا، ذرت، لبینات، شکلات، چوب، عطر و حتی منی گاونرهای نژادهای برگزیده البته در ابعاد بسیار اندک می فروشد.
بازار ایران لقمه لذیذ برای آمریکا است. با وجود لفاظی های گسترده ضد آمریکایی مصرف کننده ایرانی تحت تاثیر شیوه زندگی آمریکا قرار دارد و شرکت های آمریکایی می توانند جای خود را در بازار فروش عطرممتاز و لوازم آرایشی و رایانه های اپل و مارک های مشهور لباس زنانه، خودرو، لوازم خانگی، سیگار، فاست فود و موسیقی پاپ اشغال و محکم کند. عجالتا مقادیر هنگفت این محصولات یا بطورغیر قانونی به ایران وارد و یا بدون پروانه در آن تولید می شود. در حال حاضر شرکت های آمرکایی با بی صبری در انتظار وقت خود در بازار ایرانی هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала