گزارش و تحلیل

ولیعهد جدید عربستان

© REUTERS / Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Courtشاهزاده جدید عربستان
شاهزاده جدید عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمد بن سلمان، ولیعهد جدید عربستان سودای حاکمیت بر "خاورمیانه" را در سر دارد.

در تاریخ 21 ژوئن، "سلمان بن عبدالعزیز سعود" پادشاه عربستان در حکم  ناگهانی خود "محمد بن نایف" با تجربه را از ولیعهدی بر کنار نمود. پادشاه آل سعود، پسر بزرگ اما کم تجربه خود "محمد بن سلمان" را به مقام ولیعهدی منصوب نمود.

به گزارش اسپوتنیک، بسیاری از سایت های ایرانی خبر برکناری "محمد بن نایف" و جایگزینی "محمد بن سلمان" پسر ارشد ملک سلمان را به عنوان "کودتا" بیان می دارند، بسیاری حتی از عبارت "کودتای نرم" استفاده می کنند. برخی از تحلیل گران ایرانی با ابراز نگرانی، انتصاب شاهزاده جدید در عربستان را دنبال می کنند.

ولیعهد عربستان برکنار شد - اسپوتنیک ایران
ولیعهد عربستان برکنار شد
وب سایت جام جم، با تیتر "زلزله سیاسی در ریاض"، به سقوط آخرین حلق عقلانیت و فرد با تجربه در سلسله آل سعود اشاره دارد. تعویق آشتی بین عربستان و قطر و تداوم خصومت علیه ایران، از عواقب انتصاب جدید است.

سایت خبر آنلاین در تحلیل امروز خود می نویسد: "بالاخره کودتای سعودی اتفاق افتاد، بن نایف سیاستمدار کار کشته از مقام خود خلع شد و بن سلمان جوان جای او را گرفت".

محمد بن سلمان اولین شاهزاده ای است که در جوانی ولیعهد شد و تصمیمات کلیدی عربستان را اتخاذ کرد. مهمترین تصمیم های بن سلمان به عنوان وزیر دفاع آل سعود: "حمله به یمن، دخالت در امور سوریه و حمایت از گروه احرار الشام بوده است".

از دیگر تصمیمات بن سلمان رقابت بیشتر با ایران و ایجاد یک ائتلاف عربی با همراهی واشنگتن علیه ایران شد.از سوی دیگر، استراتژی بن سلمان در منطقه تکیه بر واشنگتن و تل آویو است.

اکنون با انتصاب جدید در رده بندی های اول عربستان، بسیاری منتظر خاورمیانه جدید هستند. برخی تحلیل گران نیز جنگ دیگری را در آینده در خاورمیانه پیش بینی می کنند زیرا محمد بن سلمان برای اداره عربستان سعودی بسیار جوان است و گویا با تکیه این شاهزاده جدید بر امریکا و خصوصمت با ایران، خبرهای خوبی در راه نیست.

شایان ذکر است، در حکم جدید ملک سلمان پارشاه عربستان، تمام مسئولیت های "محمد بن ‌نایف" از جمله ریاست شورای وزیران و وزارت کشور از ایشان گرفته شده است. 

به گفته تحلیلگران سیاسی، این تصمیم ملک سلمان جهت تعیین فرزندش "محمد بن سلمان" به جای نایف، به علت نارضایتی پادشاه سعودی از عملکرد نایف در روند تحولات و بحران قطر بوده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала