جوزف دانفورد: باید از نفوذ ایران در منطقه کاسته شود

© AFP 2023 / Gary Cameronجوزف دانفورد: باید از نفوذ ایران در منطقه کاسته شود
جوزف دانفورد: باید از نفوذ ایران در منطقه کاسته شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مصاحبه‌ای تلاش برای کاهش نفوذ ایران در منطقه را جزو "اهداف اصلی" دولت آمریکا توصیف کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، "جوزف دانفورد" رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مصاحبه‌ای با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده ایران را به انجام رفتارهای مخرب در منطقه آسیای غربی متهم کرده و کاهش نفوذ ایران را در زمره اهداف اصلی آمریکا در منطقه دانسته است.
«دانفورد» در پاسخ به سوالی درباره رفتارهای ایران در منطقه گفت: من هیچ تغییری در رفتارهای ایران در منطقه مشاهده نکرده‌ام. نیروهای قدس سپاه پاسداران کماکان از طریق نیروهای نائب و شبه‌نظامی‌اش در عراق و سوریه و از طریق حزب‌الله در لبنان در حال اعمال نفوذ مخرب است.
جمهوری‌ اسلامی ایران همواره ادعاهای آمریکا و کشورهای غربی درباره ایفای نقش مخرب در منطقه را رد کرده است. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که بغداد و دمشق همواره کمک‌های ایران به دولت‌های این کشورها در مقابله با گروه تروریستی داعش را ستوده‌اند.
رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که با "دیفنس‌وان" مصاحبه می‌کرد همچنین مدعی شد که ایران در کشور یمن هم نقشی غیرسازنده داشته است. وی گفت که مقابله با نفوذ ایران در منطقه جزو اهداف اصلی آمریکا در منطقه است.
دانفورد گفت: «حمایت ایران (از حوثی‌ها) در یمن نیز غیرسازنده بوده است و تهران همچنان برای متحدان نزدیک ما مانند اسرائیل و اردن، تهدید به حساب می‌آید. بنابراین، کاهش این نفوذ مخرب همچنان یکی از اهداف اصلی آمریکا در منطقه است.»
ائتلافی متشکل از کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال 1394 کشور فقیر یمن را با هدف بازگرداندن قدرت به "عبد ربه منصور هادی"، رئیس‌جمهور مستعفی این کشور هدف حملات سنگین هوایی قرار داده است.
این حملات به گفته نهادهای حقوق بشری باعث کشته شدن شمار بالایی از غیرنظامیان شده و گسترش فقر و تخریب زیرساخت‌های این کشور جنگ‌زده را به همراه داشته است. حمایت تسلیحاتی، لوجستیکی و اطلاعاتی آمریکا از ائتلاف متجاوز عربستان در ماه‌های گذشته بارها به انتقاد گروه‌های حقوق بشری منجر شد.
«جوزف دانفورد» در ادامه، ایران را از حیث مسائل مربوط به "آزادی دریانوردی در تنگه هرمز و باب‌المندب"- به گفته وی- هدف حمله قرار داد و ایران را تهدیدی علیه تجارت جهانی خواند.
وی گفت: «ایران با اخلال در فعالیت‌های دریایی آمریکا و سایر کشورها در خلیج فارس و تأمین موشک‌های ضد کشتی کروز برای شورشی‌های حوثی در یمن در ساحل دریای سرخ، تهدیدی علیه دو گذرگاه آبی با اهمیت حیاتی برای تجارت بین‌الملل است. ایالات متحده از دهه 1970 متعهد به تلاش برای باز نگاه داشتن این گذرگاه‌های حیاتی بوده است.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала