گزارش و تحلیل

چرا ترکیه به وحشت افتاده است؟

© AP Photo / Jacob Silberbergپاسخ صریح آمریکا به رئیس اقلیم کردستان
پاسخ  صریح آمریکا به رئیس اقلیم کردستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، نشریه یرکیر(Yerkir) چاپ ارمنستان مقاله گوروگ داربینیان را در رابطه با برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق در روز 25 سپتامبر امسال منتشر کرده است.

متن این مقاله را با اصلاحات اندکی به شما تقدیم می کنیم:
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تصمیم گرفته شده درباره برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق در روز 25 سپتامبر امسال را اشتباه نامید. اردوغان اعلام کرد ترک ها خواستار حفظ تمامیت ارضی عراق هستند و برگزاری همه پرسی مورد نظر را خطری برای وحدت این کشور نامید. مقامات آنکارا حتی بیشتر از خود عراق به فکر حفظ تمامیت ارضی عراق هستند. آمریکا، ایران و آلمان نیز نسبت به همه پرسی کردهای عراق منفی برخورد می کنند اما نگرانی ترکیه که رهبران این کشور طی روزهای اخیر ابراز کرده اند، بیشتر شبیه ترس و وحشت است. این هراس دلایل عینی دارد.
تشکیل دولتمداری کردها در کنار مرزهای ترکیه تهدید بسیار جدی برای امنیت و تمامیت ارضی ترکیه است چون می تواند مشوق جدی برای جدایی خواهی کردهای این کشور شود. آخر ممکن است مقامات ترکیه که در داخل کشورشان به ملت کرد اعلان جنگ داده اند، در برابر خطر از دست دادن مناطق جنوب شرقی خود قرار گرفته و کنترل این مناطق را از دست بدهند.
تشکیل دولت کردها در خاک عراق اکنون دیگر حتمی و ناگزیر به نظر می رسد و فرق نمی کند که این دولت در چه زمانی تشکیل شود. اگر این امر تحقق یابد از لحاظی برای ترکیه نجات بخش خواهد بود چون این بهانه را به دست مقامات آنکارا خواهد داد که کردهای جدایی خواه خودی را سرکوب کنند یا مهاجرت آنها را به کردستان عراق مورد حمایت قرار دهند. تمام این چیزها درست می بود اگر یک نکته مهم دیگر وجود نداشت.
مسئله آن است که با وجود اینکه آمریکا رسما مخالف همه پرسی استقلال کردستان است، با دستاویز مبارزه با تروریسم، کردها را فعالانه مسلح کرده و به آنها کمک های مالی رسانده و به این ترتیب به شکل گیری و تقویت عامل کردها در خاورمیانه مساعدت می نماید. تشکیل کردستان مستقل در ابعاد جهان شمول یکی از ابزار های امریکا برای تدوین نقشه سیاسی جدید خاورمیانه است.
با وجود اینکه واشینگتن و آنکارا کمافی السابق به عنوان شرکای استراتژیک ابراز وجود می کنند، به خاطر سیاست اردوغان در راستای تبدیل ترکیه به یک ابرقدرت منطقه ای کاملا فارغ از وابستگی به واشینگتن و دارای روابط محکم اقتصادی و سیاسی با روسیه، اعتماد آنها به یکدیگر را به شدت رو به کاهش است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هنگام برگزاری همایش کشورهای اسلامی در عربستان سعودی، این بحران را بطورعلنی نشان داده و حمایت خود از کمپین آشکار کشور های عربی علیه قطر ، کشور دوست ترکیه را اعلام کرد. آنکارا بخوبی درک می کند که این گرایش ها به عنوان بخشی از سیاست آمریکا در راستای تغییر مرزهای خاور میانه، در نهایت می تواند به تجزیه ترکیه با استفاده از عامل کردها منجر شود.
از سوی دیگر تشکیل کردستان عراق به عنوان یک کشور مستقل، نفوذ آنکارا در عراق را بطور محسوسی تضعیف کرده و مانع عظیمی برای تحقق طرح های تمامیت خواهانه، عظمت طلبانه و نئوعثمانی اردوغان خواهد شد. ترکیه در سال 2015 با نقض مصونیت مرزهای عراق و بدون کسب موافقت بغداد گروه نظامی خود را وارد این کشور کرده و آنرا با دستاویز آموزش دادن نیروهای مردمی محلی برای مبارزه با گروه های رادیکال اسلام گرا در منطقه باشیک در شمال استان نینوا مستقر کرد.
این گروه نظامی را می توان عملا پایگاه نظامی غیر قانونی ترکیه در عراق دانست که آنکارا با آن مسئله تامین حضور نظامی خود در عراق را حل کرده و از آن به عنوان ابزار سیاسی استفاده می کند. تشکیل کردستان عراق آنکارا را وادار خواهد کرد در این سیاست به شدت تجدید نظر کند تا روابط خود با کردهای عراق را که بر خلاف روابطش با کردهای خودی و سوری فعلا خوب است، خراب نکند.
دستیابی کردهای عراق به استقلال رسمی همچنین در رابطه با مسئله قره باغ برای ترکیه مشکل آفرین خواهد بود چون این امر اولویت اصل حق تعیین سرنوشت ملت ها را تقویت کرده و برای تقاضای شناسایی بین المللی استقلال ارامنه قره باغ که عملا حاصل شده، مشروعیت بیشتری به وجود خواهد آورد.
آنکارا با در نظر داشتن این عوامل تلاش می ورزد از همه امکانات سیاسی خود برای جلوگیری از برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق استفاده کند و این در حالی است که از لحاظ حقوقی دارای هیچگونه اهرمی برای تاثیر گذاری نیست. وضع فعلی باعث خواهد شد ترکیه همه درگیری های تاکتیکی خود را با عراق و مخصوصا ایران بطور موقت کنار بگذارد. تهران و آنکارا در چارچوب مساله کردستان به شرکای موقت تبدیل می شوند. مسئله اینست که تشکیل دولت کردها ابتکار جدید برای ایجاد حلقه جدید بی ثباتی علیه تهران و در اطراف ایران است. نمی ارزد فراموش کنیم که در پنج استان ایران که بیشترشان همجوار ترکیه و عراق هستند، طبق ارزیابی های گوناگون بین پنج تا ده میلیون نفر کرد زندگی می کنند. در هرحال واقعا عجیب است که مقامات کردستان تصمیم گرفته اند در این شرایط سیاسی نامساعد برای ایران و ترکیه همه پرسی استقلال را برگزار کرده و در درجه اول از این نکته بهربرداری کنند که بغداد قادر نیست مانع آنها شود.
در هر حال این روند بطور مستقیم به منافع ارمنستان نیز مربوط می شود. لازم است پیامدها و عواقب منفی و مثبت آن مورد بررسی فوق العاده جدی و عمیق قرار گیرد. چون وضع ضد و نقیض و بغرنج است.
ظاهرا این احساس به وجود می آید که تشکیل کردستان عراق به عنوان یک دولت مستقل یک نقش آفرین جدید در منطقه به وجود خواهد آورد که نقش ترکیه را محدود کرده و به روند انشعاب در داخل این کشور مساعدت خواهد کرد. علاوه بر این استقلال کردستان بطور مشخص به پیشبرد روند شناسایی بین المللی استقلال قره باغ کمک خواهد کرد. اما از سوی دیگر تنگ تر شدن حلقه در اطراف ایران ، بروز خطر کشانده شدن ایران به درگیری احتمالی جدید و بویژه همکاری ایران و ترکیه در یک زمینه مشخص با منافع ارمنستان مطلقا مطابقت ندارد و خیلی فرق نمی کند که عمر این همکاری طولانی نباشد.


ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала