سلاح سری قطری ها

© AP Photo / J. Scott Applewhiteسلاح سری قطری ها
سلاح سری قطری ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قطع صادرات گاز طبیعی، سلاح خطرناک قطری ها برای امارات و چند کشور دیگر عربی خواهد بود.

چنانچه قطر نتواند از راه های دیپلماتیک سیاسی به بحران و تنش موجود با کشورهای همسایه عربی خاتمه دهد، در آن صورت به ناچار از سلاح سری خود استفاده خواهد نمود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، قطع صادرات گاز به امارات، خطرناک ترین ابزار در دست مقامات قطری برای پایان دادن به تنش قطر و دیگر کشورهای عربی می باشد.

خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ با کم اهمیت شمردن محاصره دوحه به دلیل وجود بندرگاه های زیاد تجارت خارجی در این کشور، پیش بینی کرد با تشدید این بحران قیمت جهانی نفت افزایش پیدا کند.

در صورت افزایش تنش بین قطر و دیگر کشورهای عربی، سلاح خطرناک قطر برای دفاع از خودش قطع صادرات گاز طبیعی به امارات از طریق خط لوله دلفین است. طرح گازی دلفین یک طرح مشترک میان قطر، امارات و عمان است.

این بزرگترین طرح انتقال گاز طبیعی تصفیه شده بین کشورهای خلیج فارس در منطقه است که بیش از یک سوم نیاز امارات را تأمین می کند.

شایان ذکر است، در سال 2016 پایتخت امارات حدود 1.25 تن گاز طبیعی را (حدود 40 درصد صادرات گاز طبیعی امارات) از دوحه وارد نموده است.

بدیهی است با توجه به این حجم بالای صادرات گاز از قطر به امارارت، قطع ارسال گاز از سوی قطر برای این کشور عربی عواقب بسیار خطرناکی برای امارات به همراه خواهد داشت. در تاریخ 5 ژوئن، عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر اقدام به قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر، به اتهام حمایت دوحه از تروریسم نمودند. سپس مقامات لیبی، یمن، مالدیو، موریس و کومور دست به این اقدام علیه قطر زدند.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала