اردوغان تهران را به توسعه طلبی فارسی متهم کرد

© AFP 2023 / Adem Altanاردوغان تهران را به توسعه طلبی فارسی متهم کرد
اردوغان تهران را به توسعه طلبی فارسی متهم کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه آر تی پی پرتغال، علی‌رغم به رسمیت شناختن نقش ایران و همکاری‌هایش در حل بحران‌های سوریه و عراق، تهران را به توسعه طلبی در خاورمیانه متهم و آن را محکوم کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، سوریه وعراق را محلی برای توسعه طلبی فرقه ای ایران دانست و افزود من این توسعه طلبی را توسعه طلبی فارسی می دانم تا توسعه طلبی فرقه ای و آنرا به هیچ وجه تایید نمی کنم.
رئس جمهور ترکیه به همکاری ایران، ترکیه و روسیه در موضوع سوریه تحت مذاکرات آستانه اشاره کرد و در ادامه تاکید کرد که مشکلات در عراق نیز بدون حضور ایران حل نشدنی است و کنار گذاشتن ایران برای پایان دادن به جنگ سوریه به دلیل همکاری این دو کشور به سود هیچکسی نخواهد بود.
به نوشته روزنامه «حریّت» رئیس جمهور ترکیه در این گفت‌وگوی تلویزیونی بار دیگر از ایالات متحده و عربستان سعودی خواست به فرایند مذاکرات صلح سوریه در آستانه بپیوندند.
اردوغان درباره عملیات آزادسازی «رقه» از دست داعش به رهبری آمریکا نیز ضمن انتقاد مجدد از حضور نیروهای کُرد یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) در این عملیات، تصریح کرد: «می‌دان که آنها (آمریکا) این سازمان را تروریستی نمی‌دانند و ترجیح می‌دهند دست در دست هم در عملیات رقه حرکت کنند.»
وی همچنین از تاسیس یک پایگاه هوایی جدید به دست آمریکا در نزدیکی شهر «کوبانی» در شمال سوریه خبر داد و مدعی شد قرار است با استقرار نیروهای کُرد و آمریکایی، این پایگاه در آینده به دست ی.پ.گ کنترل شود.
رئیس جمهور ترکیه بحران پیش آمده برای قطر را توطئه‌ای علیه این کشور توصیف کرده و گفت: «…این کار درستی نیست…قطر کشوری است که بیشتر جمعیت آن مسلمان است و آنهایی که چنین نقشه‌ای را علیه آنها اجرا می‌کنند نیز مسلمان هستند. امیدوارم عربستان رهبری خود را دوباره نشان داده و این بحران را تا قبل از عید فطر حل کند.»
اردوغان همچنین تاکید کرد پایگاه نظامی ترکیه در قطر برای خدمت به ثبات و امنیت منطقه است و بزودی تعداد نیروهای ترکیه‌ای در آن افزایش خواهد یافت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала