گزارش و تحلیل

پدران داعش و پروژه «لانه زنبور» که در حملات تهران نقش داشتند

© REUTERS / Stringerلیست جدید کشتار داعش با ۸۰۰۰ نام شهروند آمریکایی
لیست جدید کشتار داعش با ۸۰۰۰ نام شهروند آمریکایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سردار جزایری در گفت ‌و گوی مطبوعاتی درخصوص حوادث تروریستی در تهران صحبت کرده و بیان داشت که براساس اعترافات صورت گرفته حادثه اخیر توسط داعش انجام شده است.

وی تاکید نمود که این نوع گروه‌های تروریستی به آمریکا منتسب هستند و افزود: «بی تردید مدیریت، هدایت و پشتیبانی اینگونه اقدامات تروریستی از سوی عربستان و آمریکا صورت گرفته و علیه کشورهای منطقه اعمال می ‌شود».
هم صحبت های «اسپوتنیک» تاکید نموده اند که سخنان سردار جزایری یک افشاگری جنجالی نبوده و یادآور شدند که آمریکا از ارسال مزدوران جدید برای داعش از میان دانشجویان سعودی دانشگاه های آمریکایی آشکارا حمایت می کند و افشاگری اخیر مرکز امور خلیج فارس در واشنگتن که یک هفته قبل از حملات تروریستی گزارش خود را منتشر نموده به ما این حقیقتی را ثابت می کند که بیش از بیش از 400 دانشجوی سعودی از سال 2014 درس در آمریکا را رها کردند و به داعش پیوستند.
به عقیده علیرضا رضاخواه، تحلیلگر روابط بین الملل، پژوهشگر علوم سیاسی و مطالعات آمریکا، آنچه که دستگاه‌های امنیتی آمریکا بر روی این حقایق به طور عامدانه چشم می‌بندند و از دانشجویان سعودی ملحق شده به داعش حمایت می کنند، چیزی جدید نیست. این صاحب نظر یادآوری نمود که تمام این اقدامات از سوی آمریکا در چارچوب اجرای پروژه موسوم به «لانه زنبور» انجام می شود. دکتر رضاخواه در ادامه چنین گفت:


صحبت های آقای سردار جزایری، حرف های جدیدی نیست. ارتباط بین عربستان و گروه های تروریستی منطقه یک فکتی است که اگر آن را از نظر خط مشی ایدوئولوژی پیگیری کنیم، معلوم می شود که یک ایدوئولوژی تکفیری پشت پرده آن وجود دارد و عربستان سعودی مبلغ و ترویج کننده این نوع تفکر افراطی در داخل جهان اسلام و خارج از آن می باشد. حمایت عربستان سعودی به عنوان بازوی اجرایی جاه طلبی های سیاست خارجی آمریکا در منطقه ثابت شده است.
بازی با گروه های تروریستی به عنوان بخشی از استراتژی امنیتی آمریکا از سالهای بسیار دور برنامه ریزی شده بود. زمانی که تعداد محدودی از نیروهای شوروی در خاک افغانستان حضور داشتند، آمریکایی ها با حمایت از تروریستها، «القاعده» را به وجود آوردند. حتی خانم هیلاری کلینتون یک بار اعتراف کرد که تروریستهایی که در حال حاضر در خاور میانه فعالیت می کنند، در واقع محصول سیاست ورزی آمریکا در دوره ریاست جمهوری ریاگان است. و عربستان سعودی برای پمپاژ ایدوئولوژی وهابیت در میان گروه های تروریستی مانند بنیاد «حقانی»، «القاعده» و «طالبان» که زبیگنف برژینسکی، مشاور امنیت ملی جیمی کارتر به طور فعال حمایت نموده، در منطقه اقدامات زیادی را انجام می دهد. تروریست های داعشی از تخم گذاری افراطگرایی شکل گرفتند که آمریکا در منطقه خاور میانه ای انجام داد.
و آن چه دانشجویان سعودی به داعش بپیوندند، یک امر جدیدی نیست. بیشترین جنگجویان خارجی گروه داعش از عربستان سعودی هستند.


می دانید یک استراتژی امنیتی تحت عنوان «مدیریت زمین جهاد» وجود دارد که به آن هم استراتژی «لانه زنبور» گفته می شود. آمریکایی ها از همین استراتژی استفاده می کنند. به این معناست که وقتی که ملکه زنبور ها را از لانه اش به مکان دیگری کوچ بدهی، بقیه زنبورها نیز به دنبال او کوچ می کنند. این یک بازی برد — برد آمریکاست. آنها از یک طرف در داخل خاور میانه مسلمانان را با هم دیگر درگیر می کنند و ناامنی را در کشورهای اسلامی بوجود می آورند و از طرف دیگر این تهدیدات امنیتی (دانشجویان سعودی) را از داخل آمریکا خارج می کنند. توجه فرمایید که دانشجویان از خود خاک آمریکا به داعش پیوستند. آنها تهدیدات را از خود غرب دور می کنند و این امر همان در واقع هدایت و مدیریت تروریسم است که آمریکا همواره در برنامه هایش داشت.


سید مجتبی جلال زاده هم صحبت دیگر ما، کارشناس و تحلیلگر روابط بین الملل، پژوهشگر پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه اسلامی آزاد تاکید نموده که گروه داعش که توسط آمریکا و با کمک دلارهای نفتی عربستان سعودی هدایت می شود، نه تنها تهدیدی برای ایران و خاور میانه بلکه به یک غده سرطانی برای اروپا تبدیل می شود. این صاحبنظر گفت:

حوادث تروریستی که در تهران 17 خرداد ماه رخ داد، نشانه آن است که غده سرطانی موسوم به داعش که با دلارهای نفتی عربستان سعودی و حمایت های آمریکایی تشکیل شده، نه تنها خاور میانه بلکه اروپا را درگیر خودش کرده است. امروز سیاستی که آقای ترامپ در پیش گرفته یک سیاست غلط در جهت حمایت از دیکتاتوری ها و گروه های تروریستی است. آمریکا به خوبی می داند که عربستان سعودی پدر خوانده تروریستهایی است که منطقه را ناامن کرده و سایر حوادث تروریستی در پاریس، لندن و جاهای دیگر اروپا را رقم زدند اما دستگاه های امنیتی آمریکا بر روی این واقعیت چشم می بندند و حمایت می کنند. و دلیل حمایتشان در این است که آقای ترامپ با شعار های اقتصادی روی کار آمده و قول داد که وضعیت اقتصادی و اشتغالزایی را بهبود ببخشد. ما شاهد آن شدیم که ترامپ طی اولین سفر خارجی به ریاض قرارداد تسلیحاتی چهار صد میلیاردی را منعقد نمود. اجرای این قراردادها طی 4 یا 5 سال آینده موجب ایجاد حدود 10 میلیون شغل در آمریکا خواهد شد.

آمریکایی ها برحقوق بشر و مفاهیم انسان دوستانه پایبند نیستند و منافع اقتصادی خودشان را بر همه چیز ارجحیت می دهند. اما نبایستی از دایره انصاف خارج شد. اگرچه کشورها باید به دنبال تقویت اقتصاد و کسب منافع خودشان در سطح بین المللی باشند اما نبایستی مردم کشورهای دیگر را قربانی کنند. این نکته ای است که امروز سیاست خارجی آمریکا برای کسب منافع اقتصادی و کسب پرستیژ بین المللی دست به هر کاری می زند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала