ریاض محاصره قطر را تکذیب کرد

© AFP 2023 / Adem Altanوزیر خارجه عربستان : ایران باید انتخاب کند که انقلابی باشد یا ملی
وزیر خارجه عربستان : ایران باید انتخاب کند که انقلابی باشد یا ملی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه عربستان در سفر خود به واشنگتن تاکید کرد که ریاض آماده ارسال کمک برای قطر است.

به گزارش اسپوتنیک، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سفر خود به واشنگتن اظهار کرد که ریاض اماده ارسال کمک های لازم برای قطر است و اقدامات اتخاذ شده علیه قطر صرفا بایکوت است، نه محاصره.

دیپلمات عرب پیش از شروع دیدار با رکس تیلرسون همتای امریکایی خود گفت: «این اقدام را محاصره نمی نامند. ما در واقع حق قانونی خود را برای منع پرواز به قطر و برعکس را استفاده کرده ایم. ما به شهروندان اجازه تردد دادیم، و مانع آنها نمی شویم، حتی آمادگی داریم مواد غذایی و داروی برای قطر ارسال کنیم».

به گفته وی، بنادر و فرودگاه های قطر باز هستند و محاصره ای صورت نگرفته است، بلکه ممنوعیت پرواز در نظر است. الجبیر همچنین گفت: «قطر می تواند کالاهای خود را جابجا کند، فقط اجازه ورود به آبهای ما را ندارد».

عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر روز 5 ژوئن روابط دیپلماتیک و مسیرهای ارتباطی هوایی و دریایی و زمینی را با دوحه قطع کرده، در تبیین این اقدام خود دوحه را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور سایر کشورها متهم کردند. کمی بعد کشورهای مالدیو، موریتانی و جزایر موریس قطع روابط دیپلماتیک با دوحه را اعلام کردند و در نهایت اردن و جیبوتی سطح روابط خود را با قطر پایین آوردند. سنگلا و نیجریه و چاد نیز سفرای خود را از دوحه فراخواندند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала