گزارش و تحلیل

چرا "روسیه، ایران و تروریسم" به بزرگترین تهدید جهان امروز تبدیل شده اند

© AFP 2023 / Amer Almohibanyچرا "روسیه، ایران و تروریسم" به بزرگترین تهدید جهان امروز تبدیل شده اند
چرا روسیه، ایران و تروریسم به بزرگترین تهدید جهان امروز تبدیل شده اند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مایک پنس، “روسیه، ایران و تروریسم” را سه تهدید اصلی در جهان و دنیای معاصر خوانده است. حضور نظامی آمریکا بهانه است.

به گزارش اسپوتنیک، معاون رئیس جمهور آمریکا (مایک پنس) در اظهار نظر اخیر خود در سطح جهانی، بار دیگر انگشت خود را بر دو کشور ایران و روسیه گرفته است، این بار عامل سومی چون "تروریسم" به عنوان همدستان اصلی ایران و روسیه محسوب می گردند، در نتیجه به عقیده پنس این سه فاکتور (روسیه، ایران، تروریسم) بزرگترین عامل تهدید در دنیای معاصر هستند.

اظهارات اخیر مایک پنس، از سوی تحلیل گران مسائل سیاسی در ایران و روسیه به چالش گذاشته شده است. از یک سو سرگی دمیدنکو از استادان دانشکده علوم اجتماعی فرهنگستان علوم روسیه می گوید: چنین ادعاهایی بسیار بی معنی است. ایالات متحده آمریکا، این شرایط را به صورت نادرست ارزیابی می کند. آمریکا با اتهام قراردادن ایران و روسیه و همکاری این دو کشور در بحران سوریه، به گونه ای می خواهد حضور خود در ناتو را توجیه نماید، بدین روش آمریکا به متحدان خود در ناتو کمک خواهد کرد و تقویت سیستم دفاع موشکی خود در اروپا را گسترش خواهد داد.

از سوی دیگر، حسن خانی زاده از تحلیل گران و کارشناسان امور سیاسی در امور خاورمیانه در پاسخ به اتهامات مقامات آمریکایی، ضمن رد این اتهامات اعلام نمود که این اظهارات نشان می دهد که شرایط منطقه در آستانه یک تحول خطرناکی است زیرا یکی از دلایل حضور دونالد ترامپ، در اجلاس اخیر ریاض و تشکیل یک نانوی عربی علیه ایران این است که امریکا در صدد استفاده از قدرت نظامی علیه کشورهای منطقه ای است که سیاست شان با سیاست آمریکا همخوانی ندارد.  در واقع دو متخصص ایرانی و روسی در امور خاورمیانه بر یک نکته مشترک تاکید دارند، پشت پرده کمک آمریکا به ناتو و بهانه تراشی های این کشور برای حضور خود در اروپا و توسعه سیستم موشکی تنها در جهت قدرت طلبی این کشور و توجیه حضور خود در اروپا است.

 

مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا، سه عامل روسیه، ایران و تروریسم را به عنوان تهدیدات اصلی جهان معاصر نامید. به عقیده ایشان، ایالات متحده آمریکا در جهت مبارزه با این سه عامل آماده کمک به متحدان ناتو است.

پنس در برنامه شورای آتلانتیک با اشاره به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 گفت:

"از تلاش های روسیه برای ترسیم مجدد مرزهای بین المللی، از تلاش های ایران برای بی ثبات کردن اوضاع خاورمیانه، تا تهدید جهانی تروریسم که می تواند در هر زمان در هر نقطه اقدام به بر هم زدن امنیت نماید: به نظر می رسد پس از فروپاشی کمونیسم، دیگر در دنیا تهدیداتی خطرناک تر از این ها وجود نداشته باشد".

این مقام آمریکایی در ادامه تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا به طور کامل آماده انجام تعهدات خود به عنوان یک متحد در ناتو می باشد. آمریکا پایبند این اصل است که حمله علیه یکی از اعضای ناتو حمله به همه ما است. مایک پنس در پایان افزود: "با ظهور دشمنان جدید و قدیمی، اتحاد ما برای مقابله با تهدیدات امروز و فردا، علی الخصوص تهدید تروریسم باید محکم تر گردد".

سرگی ولادیمیروویچ دمیدنکو از صاحبنظران روسیه در مسائل خاورمیانه، دانشیار دانشکده علوم اجتماعی وابسته به فرهنگستان علوم اقتصاد و مدیریت عمومی وابسته به بخش ریاست جمهوری فدراسیون روسیه، از کارشناسان بخش خاورمیانه شورای روسیه در امور بین الممل در خصوص اظهارت اخیر معاون رئیس جمهور آمریکا گفت:

"معاون رئیس جمهور آمریکا هیچ چیز جدیدی در این خصوص نگفته است. آمریکا، این موضع خود را پیش از این نیز بارها ابراز داشته بود. ایالات متحد آمریکا، روسیه را به عنوان رقیب و مانع خود می بیند، نمی گویم دشمن، چرا که آمریکا برای حل برخی مسائل مجبور به همکاری با ما دارد. با این وجود، ایالات متحده آمریکا متوسل به انواع فشارها، از جمله چنین حملات لفظی بر علیه ما است.

به نظر من، چنین حملات لفظی در جامعه بین المللی هدفمند است. در وهله نخست، چنین اظهارات لفظی قصد دارد تا ذهن مردم غرب را تحت تاثیر خود قرار دهد، تا آنها نتوانند تصویر مناسبی از روسیه در ذهن خود داشته باشند.

حال چرا در کنار نام روسیه، ایران قرار دارد و کشور ایران به عنوان تهدیدی برای صلح نامیده می شود، این مسئله به نوبه ای به بحران سوریه مربوط است. این نقطه نظر وجود دارد که روسیه و ایران حامی بشار اسد هستند. برای ایران، حمایت از رئیس جمهور سوریه — یک امر طبیعی در خصوص مسائل خاورمیانه است. موضع روسیه — امری رقابتی بر شمرده می شود. ما همیشه اظهار داشته ایم که موضوع بر سر بشار اسد نیست، بلکه موضوع حل و فصل مسئله سوریه است. نقطه نظر مشترک ما و ایران در این موضع است.

ایالات متحده آمریکا، به قول معروف زیاد شخم می زند. آمریکا ما را با ایران برابر می داند، به عقیده آمریکا ما به خاطر حمایت از "رژیم ظالم سوریه" وحشتناک و خطرناک هستیم.  حال اگر ما از سوریه پشتیبانی نمی کردیم، آیا بحران سوریه یک شبه حل و فصل می شد! در واقع، چنین ادعاهایی بسیار بی معنی است. ایالات متحده آمریکا، این شرایط را به صورت اشتباه و نادرست ارزیابی می کند.

البته در این میان، آمریکا به متحدان خود در ناتو کمک خواهد کرد و تقویت سیستم دفاع موشکی خود در اروپا را گسترش خواهد داد. باید این را در ذهن داشت که ایالات متحده آمریکا بارها اعلام نموده است که تقویت سیستم دفاع موشکی این کشور برای محافظت از اروپا از تهدیدات ایران و کره شمالی است.

Трамп подписал указ О защите страны от въезда иностранных террористов - اسپوتنیک ایران
ایران در فهرست کشورهای دارای خطر تروریستی برای آمریکا قرار گرفت
بدین ترتیب، ایالات متحده آمریکا، از سوی دیگر با بهانه تراشی بر سر تهدید روسیه در تلاش است تا حضور نظامی خود در اروپا را توجیه نماید. همچنین آمریکا بدین روش می خواهد تا اروپا را در سطح سیاسی و نظامی به خود نزدیک کند، تا اروپا زیر سایه سیاست های تعیین شده توسط واشنگتن عمل کنند. این موضوع نیز روشن است که امروزه در اروپا رویکردی دوگانه و نگرشی دو سویه نسبت به آمریکا وجود دارد.

بنابراین، آمریکا با استفاده از لفظ دشمن مشترک، در تلاش است تا این وضعیت را در جهت مطلوب خود گسترش دهد و جای پایی در اروپا برای خود باز کند. آیا آمریکا موفق به انجام این کار می شود و یا نه، "زمان" این موضوع را نشان می دهد.

این اظهارات و اقدامات دولت آمریکا نشان از این است که ناتو و ایالات متحده هنوز با یکدیگر توافق کامل ندارند. متوسل شدن این کشورها به چنین اقدامات فوق العاده ای، دلیلی بر ضعف مواضع آنها در ناتو می باشد.

حسن خانی زاده از تحلیگران سیاسی ایرانی و متخصص در جهان عرب و امور خاورمیانه، همچنین از اعضای هیئت مدیره خبرگزاری مهر نیوز در خصوص اتهام آمریکا بر ایران و روسیه به عنوان تهدید دیگر کشورها چنین اظهار نظر نمود:

"اظهارات اخیر معاون رییس جمهور آمریکا در خصوص خطر ایران و روسیه نشان می دهد که آمریکا در استفاده ابزاری از گروه های تروریستی در منطقه برای تغییر وضعیت خاور میانه با شکست مواجه شده است.

 آمریکا در عراق، سوریه، یمن و حتی در لیبی نتوانست وضعیت این کشورهای را به نفع خود تغییر بدهد. اکنون آمریکا احساس می کند که باید با استفاده از قدرت نظامی و تهاجمی به صورت مستقیم علیه ایران و روسیه وارد عمل بشود و شرایط برای حضور نظامی بیشتر آمریکا و ناتو در منطقه و در اطراف مرزهای روسیه و ایران فراهم کند.

 این اظهارات آقای مایک پنس نشان می دهد که آمریکا در صدد اتکاء به اشتباه های نظامی جدیدی است. این اظهارات نشان می دهد که نوعی هماهنگی جدیدی  میان آمریکا و ناتو برای تغییر شرایط منطقه به نفع آمریکا وجود دارد. این اظهارات نشان می دهد که شرایط منطقه در آستانه یک تحول خطرناکی است زیرا یکی از دلایل حضور دونالد ترامپ، رییس جمهور دونالد ترامپ در اجلاس اخیر ریاض و تشکیل یک نانوی عربی علیه ایران این است که امریکا در صدد استفاده از قدرت نظامی علیه کشورهای منطقه ای است که سیاست شان با سیاست آمریکا همخوانی ندارد. 

بنابراین این اظهارات مایک پنس باید جدی گرفته شود. ایران، روسیه وحتی چین، عراق و سوریه باید یک ائتلاف جدیدی در مقابل زیاده خواهی ها و سیاست های تهاجمی آمریکا تشکیل بدهند و اقدامات لازم را اتخاذ نمایند. نباید اشتباه هایی که در گذشته در عراق و لیبی صورت گرفته بار دیگر تکرار شود. روسیه و ایران نباید نسبت به شیوه های تهاجمی نظامی آمریکا بی تفاوت باشند". 

بدین ترتیب، با اتکا به نقطه نظرات کارشناسان و تحلیگران امور سیاسی در ایران و روسیه می توان گفت که آمریکا با استفاده از بهانه هایی چون "حمایت ایران و روسیه از بشار اسد" به گونه ای در صدد توجیه حضور نیروهای نظامی خود در ناتو و اروپا است. آمریکا در واقع نه به فکر ناتو، ایران، روسیه و سوریه است، این کشور می خواهد حضور نظامی خود را در نقاط استراتژیک در جهان را افزایش دهد.          

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала