گزارش و تحلیل

محاصره قطر یا در پشت پرده جبهه علیه ایران چه می گذرد؟

© REUTERS / Thomas Whiteخريطة قطر
خريطة قطر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خشم عربستان سعودی، برادر بزرگ و شریک قدیمی قطر به اوج خود رسید و به یک «طوفان» بزرگ عربی در منطقه خاور میانه تبدیل شد.

پس از آن که چهار کشور عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات کشور قطر را به حمایت از گروه های تروریستی در منطقه و دخالت در امنیت ملی شان متهم کردند، نوبت به قطع رواط دیپلماتیک با قطر رسید.
تمایل امیر قطر به همکاری و نزدیکی با ایران و نافرمانی وی از خواست عربستان سعودی برای تشکیل جبهه علیه ایران در اجلاس ریاض یکی از دلایل چنین اقدامات خشمگینانه ای از سوی کشورهای همسایه قطر می باشد.
به همین مناسبت، کشورهای عربی نه تنها روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده بلکه حریم هوایی و دریایی خود را با این کشور بسته و دوحه را از تنها مرز زمینی خود که برای واردات غذا اهمیتی ویژه دارد، محروم نموده اند. در نتیجه کشور قطر در معرض انزوا و محاصره قرار گرفته است.
خبرگزاری «اسپوتنیک» از سید هادی افقهی، کارشناس ارشد مسایل خاور میانه، دیپلمات سابق ایرانی در لبنان سؤال کرد که کشور قطر تا چه زمانی می تواند در این محاصره بماند و آیا جمهوری اسلامی ایران مرزهای دریایی خود در برابر شهروندان قطر در صورت آغاز بحران انسانی باز خواهد کرد؟ این صاحب نظر در جواب چنین گفت:


مسئله اول این است که اداعاهایی که عربستان سعودی، بحرین و سایر متحدانشان در مورد این که قطر از اجماع کنفرانس و اجلاس ریاض خارج شده و از ایران دفاع می کند، دروغ بزرگ تاریخی است چون روابط ایران با کشور قطر ماننده معاملات استراتژیک نبود. حتی ما در برخی از مسایل اختلافات شدید با قطر داشتیم. اگر دقت کرده باشید، شبکه تلویزیونی خبری «الجزیره» در اخبارش به ایران حمله می کرد. ما با قطری ها سر مسئله حمایت از گروه «جبهة النصره» در ارتباط با بحران سوریه، نیز اختلافات شدید داشتیم.


Doha, Qatar - اسپوتنیک ایران
هشدار قطر به عربستان، بحرین و امارات
مسئله دوم این است که اختلافات فیمابین قطر از یک سو و بحرین و عربستان سعودی از سوی دیگر در واقع اختلافات تاریخی است. عربستان سعودی چندین بار تا کنون به خاک قطر تجاوز و حتی از مناطقی که تصرف نموده هرگز عقب نشینی نکرده است. چاه های مشترک نفتی که بین قطر و عربستان سعودی وجود دارد مورد اختلاف این دو کشور است. مسئله رقابت و نفوذ استراتژیک در منطقه بین قطر و عربستان سعودی، حمایت شان از گروه های تروریستی باز هم مورد مناقشه و محل نزاع بین قطری ها و سعودی ها بود. ما در بعد تاریخی و ایدئولوژیک می بینیم که آل ثانی (خاندان سلطنتی قطر) مدعی هستند که از منتسبین و ریز شاخه خاندان محمد ابن عبدالوهاب هستند. در حالی که خود سعودی ها، مخصوصا آل شیخ و شخص شیخ عبد العزیز — مفتی اعظم عربستان سعودی و از نوادگان محمد بن عبدالوهاب — به اتفاق دویست تن از علماء بیانیه را صادر کردند که آل ثانی هیچ ارتباطی با آل شیخ ندارند و منکر شدند.


بنابراین وقتی که به ریشه این درگیری ها توجه کنیم، ما متوجه می شویم که این درگیری ها هم بعد تاریخی و هم بعد اقتصادی و بعد ژئوپلیتیک دارد. الآن این درگیری ها به اوج خود رسیده و مهندس آنان آمریکا و شخص دونالد ترامپ است. وقتی که رییس جمهوری آمریکا وارد کنفرانس ریاض شد کاملا مشخص بود که وی برای ایجاد درگیری و گرم کردن بازار اسلحه آمد. آقای ترامپ قراردادهای کلان تسلیحاتی را با سعودی ها بست. این اقدام وی لازم برای همین قضیه بود. همه اتهاماتی که به ایران زدند که گویا ایران از تروریستها حمایت می کند، دروغ، تحریف تاریخ و وقایع است. عربستان سعودی از زبان یاران و هم پیمانانش مهد تروریسم، جایگاه و زایشگاه تروریسم است. این تروریست نرم و تروریسم سخت از سرزمین عربستان توسط حکام آل سعود ثبات می گیرد. ایران هرگز از تروریسها حمایت نکرده است. ایران در سوریه و عراق با تروریسم مبارزه می کند و گواه می دهد که ایران هرگز در منطقه منشای آشوب نبود. ایران همواره تحرکات دیپلماتیک را انجام می داد و در راستای برقراری آتش بس، آرامش و امنیت، صلح و دوستی با کشورهای همجوارش بود.


Эмир Катара Хамад бин Халифа Аль Тани - اسپوتنیک ایران
رسانه: امیرقطر قصد فرار به ایران را دارد!
بنابراین موضع وزارت امور خارجه ایران کاملا عقلانی و انسانی است. ما راضی نیستیم که کشوری برعلیه هیچ کشوری اقدام به تحریم و محاصره کند. ما الآن مورد تحریم و محاصره اقتصادی، حقوقی و بانکی آمریکا و همدستان ایالات متحده هستیم. این درست نیست که 3 کشور بحرین از غرب، امارات متحده از شرق و عربستان از جنوب هر مرز آبی، هوایی و زمینی خود را به روی قطر، منافع، امنیت و مردم این کشور ببندند. البته قطر سعی می کند که جایگزین را برای خودش پیدا کند. ما امروز اگر آسمان، آبهای خودمان را در اختیار هواپیماها و کشتی های قطر قرار می دهیم پس ما صرفا به خاطر مسئله انسانی عمل می کنیم.

زمانی بود که کشور کویت کنار صدام بود. بسیاری از جزایز خودش را در اختیار صدام گذاشته بود. ولی وقتی که در سال 1990 صدام حسین به کویت حمله و خاک این کشور را اشغال کرد، ایران همه گونه امکانات آسایش و امکانات کمک های انسان دوستانه از غذا تا آب شیرن گرفته برای مردم کویت فرستادیم. ما به مردم قطر صرفا به دلایل انسانی کمک می کنیم چرا که ما می خواهیم که آرامش در منطقه حاکم باشد و مردم قطر در این درگیری هایی که بین دو دولت وجود دارد، آسیب نبینند. وگرنه ما با قطر اختلافات داریم و دوست داریم که حل این اختلافات چه بین قطری ها و غیر قطری ها مثل سعودی ها و بحرینی ها از طریق گفت و گو انجام بشود. با همین تاکید توصیه می کنیم که کشورهای منطقه بین خودشان، به خصوص اعضای شورای همکاری خلیج فارس که تشکلات دارند، بشینند و مسایل خودشان را روی میز مذاکرات بگذارند و بررسی کنند که راه حل آنان در چیست. حرکتی که الآن عربستان سعودی انجام می دهد، در واقع یک نقشه کاملا حساب شده است: یا می خواهند امیر قطر را عوض کنند یا حد اقل وی را مجبور نمایند تا با ایران، حزب الله لبنان و اخوان المسلمین نزدیک نشود. عریستان سعودی برای اجلاس در ریاض زیاد خرج کرد و از همه کشرهای منطقه، به خصوص از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و حتی اسرائیل خواستار شد که یک جبهه علیه ایران و حنبش مقاومت را تشکیل بدهند. طبیعی است که قطر می خواهد از زیر این فرمان آنها فرار کند در این ماجراجویی دخالتی نداشته باشد، آنها قطر را تنبیه می کنند. اما سوال اساسی در این است که قطر تا کجا بتواند مقاومت کند و ایران چه نقشی را بتواند ایفا کند؟ ایران قطعا به آرامش و گفت و گو و رفع این محاصره زمینی، دریایی و هوایی دعوت می کند که عربستان سعودی و هم پیمانانش برعلیه مردم قطر اعمال می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала