گزارش و تحلیل

یک کارشناس نظامی: مسکو آماده است هر گونه ضربه را دفع کند و آمریکا از این قضیه خوب آگاه است

© Sputnik / Anatoliy Garaninیک کارشناس نظامی: مسکو آماده است هر گونه ضربه را دفع کند و آمریکا از این قضیه خوب آگاه است
یک کارشناس نظامی: مسکو آماده است هر گونه ضربه را دفع کند و آمریکا از این قضیه  خوب آگاه است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نشریه آمریکایی "ناشنل اینترست" نوشت: مسکو از نظر خطر حمله موشکی امنترین پایتخت جهان است. مسکو یگانه شهر سیاره خاکی ما که زیر "چتر هسته ای" قرار دارد.

 در قرارداد دفاع ضد موشکی و کنترل تسلیحات که آمریکا و روسیه در 1972 امضا کردند یک استثناء وجود دارد و آن اینکه این قرار داد داشتن سامانه های ضد موشکی را منع نکرده بود. هر طرف حق داشت تا 100 موشک در اختیار داشته باشد و می توانست آنها را در هر جایی که باشد مستقر کند.

آمریکا سامانه "سیفگارد" خود را بدور پایگاه هوایی "گراند فورکس" در داکوتای شمالی مستقر کرد ولی بعد از مدتی آنرا برچیده کرد.

در اتحاد شوروی موقعیت غیر از این بود — تخریب مسکو بوسیله بمب اتمی می توانست کاری کند تا این کشور از امکان ایراد ضربه جوابیه محروم شود زیرا محل فرماندهی نیرو های مسلح در مسکو قرار داشت. در نتیجه سامانه "ا-35" یعنی شبکه پدافند هوایی ظاهر شد که وظیفه داشت باقی ماندن مسکو در صورت بروز جنگ هسته ای را تامین کند.

زرادخانه های طرفین سال به سال افزایش می یافتند و در سال های 70 قرن میلادی گذشته سامانه "ا-35" را به سیستم به روز شده "ا-135" تعویض کردند و به 32 دستگاه موشکی که ابتدا مستقر شده بود 68 دستگاه جدید اضافه شد و در نتیجه  100 دستگاه ضد موشکی در اختیار مسکو قرار گرفت همانطوری که در قرارداد ضد موشکی شوروی و آمریکا در نظر گرفته شده بود  

"اولگ گلازونف" کارشناس نظامی روسیه، استاد کرسی سیاستشناسی و جامعه شناسی دانشگاه علوم اقتصادی مسکو در این خصوص در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک چنین گفت:

"ما دارای مجموعه "پریمتر" هستیم که ایراد اتوماتیک آتشباری هسته ای جوابیه را تنظیم می کند و امکان می دهد که ضربه جوابیه حتی در صورتی که فرماندهی ما منهدم شده باشد به دشمن وارد شود. بعلاوه سامانه های پدافند هوایی ما همیشه از مشابه های آمریکایی 30- 40 سال جلوتر بودند. سیستم های کنونی اس- 400 و اس- 500 فوق مدرن هستند. پدافند موشکی آمریکا اصلا در سطح سامانه پدافند هوایی ما نیست". سامانه ما دارای چندید سطح رهگیری موشک های دشمن است و آمریکایی ها این را خوب می دانند و می دانند که دفاع مسکو خوب است. شاید همین چیز آنها را از حمله باز می دارد. تا هنگامی که نیروی پدافند هوایی از ما پاسداری می کنند ما می توانیم شب خواب راحت داشته باشیم".

در عین حال این سیاست شناس نظامی در ادامه گفت که درست نبود گمان شود که روسیه برای جنگ هسته ای آماده می شود. او در پایان چنین گفت:

"ایالات متحده کتمان نمی کند که روسیه و چین دشمنان اصلی آمریکا هستند. باید در نظر داشت که حالا تبلیغات شدیدی علیه روسیه راه انداخته شده است و آمریکا سعی دارد نیرو و قدرت ما را امتحان کند. از این رو ما باید هر روز کار کرده و برای دفع هرگونه حمله آماده باشیم. ما قصد حمله به کسی را نداریم ولی ضربه جوابیه مان چنان خواهد بود که به حال خود نخواهند آمد و آنها باید این را بدانند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала