دانشجویان سعودی در امریکا به داعش می پیوندند

© AFP 2023 / Delil SouleimanФлаг группировки ДАИШ в сирийском городе Манбидж
Флаг группировки ДАИШ в сирийском городе Манбидж - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکی از مراکز تحقیقاتی در امریکا در پایان مطالعات اخیر خود اعلام کرده که بیش از 400 دانشجوی مشغول به تحصیل عربستان سعودی طی 3 سال گذشته به داعش پیوسته اند.

به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری همشهری آنلاین به نقل از فارس می نویسد که تعداد زیادی از دانشجویان اهل عربستان سعودی که برای ادامه تحصیل در دانشگاه های امریکا پذیرش شده اند، طی سه سال گذشته به داعش پیوسته اند.

اگرچه عربستان سعودی پیوسته ارتباط خود را با داعش تکذیب می کند تا حمایت های مادی و لجستیکی خود را پنهان نماید، اما گزارش اخیر این مرکز تحقیقاتی دال بر وجود ارتباط است.

به گفته این مرکز، بیش از 400 دانشجوی سعودی و تعدادی از دانشجویان اهل کویت از سال 2014 به بعد درس خود را رها کرده و به داعش پیوسته اند.

بر اساس این گزارش، از زمان 11 سپتامبر در سال 2001، نزدیک به 15 هزار تبعه سعودی به گروه‌های تروریستی القاعده و داعش پیوسته‌اند و به میدانهای مختلفی مثل عراق، سوریه، یمن، مصر، لیبی، لبنان، کویت و افغانستان اعزام شده‌اند و از بزرگترین گروه‌های داوطلب در صفوف داعشند.

در این گزارش آمده است: دستگاه‌های امنیتی آمریکا عامدانه چشم بر روی سرنوشت این دانشجویان ملحق شده به سازمان‌های تروریستی می‌بندد به ویژه که «جان برینان» رئیس سابق سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا روابط عمیقی با خاندان حاکم در عربستان و شخص «محمد بن نایف» ولی‌عهد این کشور دارد.

گفته می‌شود که سربازگیری، تامین مالی و نظارت بر روند سفر این دانشجویان وابسته داعش از آمریکا از سوی برخی طرف‌های رسمی و غیر رسمی سعودی صورت می‌گیرد که در میان آنها می‌توان به «خالد عبدالرحمن الدایل» رئیس دفتر سفارت عربستان در واشنگتن، «محمد بن نایف» ولی‌عهد، «عادل الجبیر» وزیر خارجه و…اشاره کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала