قطع روابط عربستان، بحرین و امارات و مصر با قطر

© REUTERS / Thomas Whiteقطع روابط عربستان، بحرین و امارات و مصر با قطر
قطع روابط عربستان، بحرین و امارات و مصر با قطر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشورهای عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی با متهم کردن قطر به ایجاد بی ثباتی در منطقه روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند.

به گزارش اسپوتنیک، کشورهای مذکور قطر را متهم به حمایت از گروه های تروریستی کرده و در اقدامی دیپلماتیک، حریم هوایی، دریایی و زمینی خود را به صورت دوطرفه با این کشور بستند.

خبرگزاری ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان اعلام می کند که حریم هوایی و دریایی و زمینی عربستان به صورت دوطرفه طی 24 ساعت به روی قطر مسدود شده و ورود و عبور قطری ها به عربستان بنا به دلایل امنیتی پیشگیرانه ممنوع شده است.

بر اساس این گزارش، عربستان برای شهروندان خود سفر به قطر و اقامت در این کشور و یا رفت و آمد را منع کرده است. این کشورها قطر را به حمایت از گروه های تروریستی از جمله اخوان المسلمین متهم کرده اند.

خبرگزاری بحرین نیز گزارش داد که وزارت خارجه بحرین به افراد هیات دیپلماتیک قطر ۴۸ ساعت فرصت دادند خاک این کشور را ترک کنند. دولت بحرین هم حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای قطری و نیز بنادر و آب‌های منطقه‌ای‌اش را به روی قطر بسته است.

منامه همچنین به افراد مسافر و قطری‌های مقیم بحرین ۱۴ روز مهلت داده تا این کشور را ترک کنند.

ریاض همه کشورهای "برادر و دوست خود" را هم دعوت به چنین کاری کرده است.

وزارت خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، مصر حریم هوایی و بنادر دریایی خود را به روی تمامی هواپیماها و کشتی‌های قطری در راستای حفظ امنیت ملی خود بسته است.

لازم به ذکر است که امیر قطر ایران را وزنه منطقه‌ای و اسلامی توصیف کرده بود که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و کشورش روابط قوی‌اش را با آمریکا  و ایران در آن واحد حفظ خواهد کرد. درگیری با ایران به ویژه به این دلیل که ان قدرت بزرگ منطقه است مصلحت نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала