چین مشارکت استرالیا در مانور نظامی – دریایی ژاپن – امریکا را وتو می کند

© Sputnik / Sergei PivovarovТанк Т-72 Б1 150-й мотострелковой дивизии во время учебных стрельб на полигоне "Кадамовский" в Ростовской области
Танк Т-72 Б1 150-й мотострелковой дивизии во время учебных стрельб на полигоне Кадамовский в Ростовской области - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هند حضور استرالیا در رزمایش نظامی – دریایی در خلیج بنگال را علیرغم حمایت امریکا و ژاپن از پیشنهاد این کشور وتو کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از چهار مقام پایهب هند، استرالیا و ژاپن این خبر را اعلام کرد. این منابع خبری استرالیا را شریک طبیعی در تلاش برای توازن بخشیدن به نقش در حال رشد چین در منطقه جنوب و آسیای جنوب شرق نامیدند.

رزمایش برای ماه جولای برنامه ریزی شده است و در فاصله نزدیکی از دریای چین جنوبی و مسیرهای اصلی لجستیک از اقیانوس آرام از طرق اقیانوس هند انجام خواهد گرفت. کشتی های نظامی استرالیا ماه ژانویه برای حضور در آب های حوالی هند درخواست خود را به دولت هند ارایه کرده اند. هند نیز در پاسخ پیشنهاد کرد افسرانش را به عنوان ناظر در برنامه مستقر کند. به نظر منابع نظامی و دیپلماتیک، کاهش سطح حضور استرالیا به دلیل نگرانی چین و ترس از چین است. اعضای مانور نظامی بر رشد فعالیت های نظامی — دریایی چین در اقیانوس هند و بویژه زیردریایی های این کشور اشاره کرده اند. علاوه بر این احداث زیرساخت های بندر در سریلانکا، بنگلادش و پاکستان باعث نگرانی هند نسبت به فضای اطراف چین شده است.

ملحق شدن استرالیا به مانور بی شک پکن را نگران کرده است. کنستانتین سیفکوف کارشناس آکادمی مسایل ژئوپولتیک ضمن اشاره به این موضوع می گوید: «استرالیا با دقت سیاست واشنگتن را دنبال می کند و عملا مثل ماهواره واشنگتن عمل میکند، از این کشور تبعیت کرده و در تصمیم گیری های امریکا مشارکت دارد. استرالیا تا کنون چندین مرتبه نشان داده که مواضع تندی در مقابل چین و برخی مسایل بین المللی از جمله مسایل اقصادی دارد. به همین خاطر چین با دیدن استرالیا در بین کشورهای عضو این مانور نظامی واکنش منفی نشان داده است. البته اهمیت و تاثیر چین در این پیکربندی یعنی چین-هند-ژاپن-امریکا-استرالیا که امروز مطرح می شود بسیار قوی است. رشد نفوذ چین در دنیا همراه با اقتصاد این کشور کاملا واضح است. به همین خاطر بر تصمیم گیری هند نیز تاثیر گذاشته است.

ماریس پین سخنگوی وزارت دفاع اتریش حاضر به تفسیر مشارکت این کشور در خلیج بنگال نشد. اما یکی از مقامات استرالیا به خاطر حساس بودن این مساله به احتمال ضعیف ملحق شدن کشورش به مانور اشاره کرد، در حالی که کشورش واقعا مایل به حضور در مانور است.

خبرگزاری رویترز می نویسد که استرالیا نیز از گذشته خشم چین را به عنوان شریک بزرگ تجاری جدی می گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала