آلمان – ترکیه: بخش جدید درگیری ها

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر آلمان مخالف برگزاری اجلاس سال ۲۰۱۸ ناتو در استانبول
آلمان مخالف برگزاری اجلاس سال ۲۰۱۸ ناتو در استانبول - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیشنهاد رییس جمهور اردوغان برای برگزاری اجلاس ناتو 2018 در استانبول نگرانی و اعتراض بسیاری از کشورهای عضو ناتو و در وهله اول آلمان، فرانسه، هلند، دانمارک و کانادا را به دنبال داشت.

طبق گزارشات روزنامه «دای ولت» پیشنهاد رییس جمهور اردوغان برای برگزاری اجلاس ناتو 2018 در استانبول که ضمن اجلاس بروکسل مطرح شد، نگرانی و اعتراض بسیاری از کشورهای عضو ناتو و در وهله اول آلمان، فرانسه، هلند، دانمارک و کانادا را به دنبال داشت. به گفته این روزنامه، این کشورها به پیشنهاد اردوغان واکنش منفی نشان داده از این موضوع نگران هستند که ترکیه با برگزاری اجلاس ناتو در استانبول اهمیت و اعتبار خود را در عرصه جهانی بالا ببرد. این مساله بحث  مناظراتزی به دنبال داشت و عمدتا سوال می کنند که آیا بحران روابط ترکیه و آلمان در خصوص پایگاه اینجرلیک نمایانگر مشکلات استراتژیک در روابط ترکیه با ناتو نیست.

به اعتقاد میسوت هاکی چاشین کارشناس حوزه حقوق و روابط بین الملل، اخبار رسانه های آلمان با هدف تضعیف ترکیه منتشر می شوند.

ترکیه سومین ارتش بزرگ در بین کشورهای عضو ناتو است. علاوه بر این اتحاد ترکیه با ناتو در بحث مقابله با تروریسم از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. به همین خاطر، مشکلات موجود در داخل ناتو باید بدون جهت گیری رسانه های گروهی و تاثیر گذاری بر اذهان عمومی حل و فصل شوند. راه حل این مشکلات از طرق توسعه و تقویت تماس های دیپلماتیک پیدا می شود. در غیر این صورت ائتلاف ناتو از این جهت گیری ها صدمه می بیند. در رسانه های گروهی سعی دارند تصویر روابط بحرانی بین ترکیه و ناتو را ارایه دهند. این در حالی است که مشکل اصلی در روابط ترکیه و آلمان نیست، بلکه در روابط آلمان با ایالات متحده امریکا است. ترامپ در اجلاس ناتو در بروکسل برخی از کشورهای عضو ناتو و بیش از همه المان را متهم و تاکید کرد که آنها به وظایف خود در اتحاد با ناتو عمل نمی کنند.

به گفته چاشین، دلایل وجود بحران در روابط آلمان — ترکیه این است که بعد از کودتای نافرجام نظامی 15 جولای در ترکیه، بخشی از نظامیان ترک از آلمان برنگشتند و برخی از آنها به حضور خود در پایگاه های ناتو ادامه دادند.

چاشین در ادامه توضیح می دهد که آلمان اعضای مشکوک ناتو را لو نمی دهد، چرا که در صورت لو رفتن متحمل ضربات جدی خواهند شد. علاوه بر این، بخش عمده تسلیحات به حزب کردی اتحاد دموکراتیک منتقل می شود. در بین این تسلیحات تعداد زیادی تانک های سنگین تولید آلمان نیز مشاهده می شود. علاوه بر این، ترکیه نگران آن است که برخی از نمایندگان مجلس آلمان دست به تبلیغات برای حزب کارگر کردستان و حزب دموکرات بزنند. زمانی که چنین اختلاف نظرهایی در روابط دو کشور وجود دارد، بحران پایگاه نظامی اینجرلیک به کنار می رود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала