گزارش و تحلیل

آبادسازی قطب جنوب

© Fotolia / Fotodeandreقطب جنوب
قطب جنوب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین قصد دارد همراه روسیه قطب جنوب را آباد کند.

به گزارش « اسپوتنیک» چین و روسیه پایه حقوقی  همکاری در قطب جنوب را احیا کردند. اداره دولتی امور  قطب جنوب و قطب شمال  وابسته به  سازمان اقیانوس شناسی  چین  و  انستیتوی علمی — تحقیقاتی  قطب شمال  و قطب جنوب سازمان « هواشناسی روسیه»  مموراندوم  همکاری را در پکن به امضا رساندند. والری لوکین  رئیس  بخش قطب جنوب روسیه ابراز داشت که  به ابتکار  چین  گامی در این جهت برداشته شد.  وی در یکسری  جلسات  بین المللی  رشد و توسعه همکاری  در قطب  جنوب (22 ماه مه — اول ژوئن)  در پکن شرکت داشت.

به عقیده کارشناسان  روسیه  که در  کنفرانس مربوطه  در پکن شرکت داشتند، چین و روسیه  تلاش های مشترکی جهت  انجام یکسری تحقیقات و عملیات لجستیکی  در قطب جنوب  به انجام می رسانند  که خیلی گران قیمت هستند.  کارهای علمی — تحقیقاتی بدور از  ایستگاه های قطبی دو کشور  انجام می شوند، از اینرو اشتراک مساعی در این عرصه می تواند باعث پیشرفت همکاری شود.

ایستگاه های چینی در قطب جنوب در نزدیکی پایگاه های  علمی روسیه قرار دارند. متخصصان قطبی چین از زیربنای  روسیه استفاده می کنند —  موافقتنامه  استفاده موقت  از  باند پرواز روسیه در  محل ایستگاه قطبی « پروگرس» بین چین و روسیه به امضا رسیده است.

 ویاچسلاو مارتیانوف  کارشناس  انستیتوی علمی- تحقیقاتی  قطب شمال و قطب جنوب  سازمان هواشناسی روسیه  در این خصوص گفت: چین  نسبت به انجام تحقیقات در  خصوص  منابع آبی زیر یخ ها که توسط  دانشمندان چین کشف شدند، توجه خاصی مبذول می دارد.  موفقیت های روسیه در  پژوهش  آبهای زیر یخی دریاچه « واستوک» آشکار است.  اشتراک مساعی  در مطالعه این  دو منبع طبیعی بی نظیر به نفع هر دو کشور خواهد بود.

وی 30 سال است که بر  کار همکاران چینی در  قطب جنوب نظارت می کند.  مارتیانوف رئیس ایستگاه علمی — تحقیقاتی « بلینسگائوزن»  در جزیره « کینگ جرج»  بود. در آنزمان چینی ها ساخت اولین ایستگاه  قطب جنوب  خود به نام « چانچِن» را آغاز کردند.

ویاچسلاو مارتیانوف در مصاحبه با « اسپوتنیک»  از آهنگ بالای فعالیت چینی ها  در  قطب جنوب  و مقیاس کارهای علمی- پژوهشی  متخصصان چینی در این قاره صحبت کرد.  ابتدا  آنها در جزیره « کینگ جرج» کار کردند که قطب نوردان به شوخی می گویند «همه می توانند سری به آنجا بزنند». سپس چینی ها به سمت شرق  قطب جنوب پیشروی کردند و جایی نزدیک  ایستگاه قطبی روسیه « پروگرس» را اشغال کردند.  سپس چین ایستگاه  قطبی خود را برپا کرد و پایگاه فصلی « کونلون»  را در مرتفع ترین  نقطه  گنبد یخی  افتتاح کرد که  4100 متر بالاتر از سطح دریاست.  هم اکنون کارهایی در رابطه با افتتاح پنجمین ایستگاه در  محل دریای « روس» جریان دارد که  بخش اقیانوس آرامی قاره ششم است.

چین  در قطب جنوب مثل هر جای دیگر سعی می کند از قدرت بالقوه مالی  خود استفاده کند  تا از موضع برتر  برخوردار شود.

ویاچسلاو  مارتیانوف  کارشناس روسیه در ادامه گفت: چه لزومی داشت  در مرتفع ترین گنبد قطب جنوب پایگاه فصلی ساخته شود که در آنجا زندگی برای انسان فوق العاده دشوار خواهد بود؟  موارد تخلیه افراد از آنجا به ثبت رسیده است.  توضیح آن ساده است- گنبد قطب مرتفع ترین نقطه است و چینی ها به این ترتیب می خواهند  به همه ثابت کنند که از همه  بهتر هستند. آنها می خواهند در آنجا دست به حفاری  بزنند  و در نتیجه حفاری  به قدیمی ترین یخ  سیاره زمین دست یابند.  روسیه 25 سال است که در ایستگاه « واستوک»  در حال حفاری است. روسیه توانست از طریق حفاری  نمونه یخی را بدست آورد که عمرش حدود 600 هزار سال است.  چینی ها می خواهند یخی به قدمت  بیش از 1 میلیون  سال را بدست آورند.  به این دلیل ، آنها ایستگاه گران قیمت قطبی را ساختند  و  برنامه  مورد نظر آنها هزینه زیادی می برد. برای حمل و نقل  متخصصان قطبی چین،  هواپیمای « دی. سی —  3»  شرکت « باسلِر توربو» آمریکایی خریداری شده است.  خلبانان  شرکت هواپیمایی  کانادایی «  کن بورِک ایر» استخدام شده اند که از تجربه زیاد پرواز به قطب  جنوب برخوردارند.  در طول سال گذشته آنها در  فرودگاه  ایستگاه روسی « پروگرس» مستقر بودند و برنامه حمل و نقل هوایی قطب را به انجام رساندند».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала