گزارش و تحلیل

سقوط هواپیمای توپولوف -154 بر فراز دریای سیاه

© Sputnik / Nina Zotinaسقوط هواپیمای توپولوف -154 بر فراز دریای سیاه
سقوط هواپیمای توپولوف -154 بر فراز دریای سیاه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اشتباه خلبانان یکی از علل سقوط هواپیما اعلام شد.

 نظامیان  روسیه  علت احتمالی  سقوط  هواپیمای  « توپولوف — 154»  را که 26 ماه دسامبر  سال 2016 میلادی  بر فراز دریای سیاه  در سوچی رخ داد را اعلام کردند. مطابق با اطلاعات  وزارت دفاع  روسیه،  دلیل وقوع سانحه هوایی  ممکن است  با اشتباه خلبان در ارتباط باشد.

 در وزارت دفاع  روسیه اعلام شد: «  مطابق با نتایج  بازرسی ها  مشخص شد  که علت وقوع سانحه می تواند تخلف از جهت گیری هوایی (آگاهی  موقعیتی) خلبان  باشد که به تصمیم اشتباه  وی در هدایت  هواپیما منجر شد».

 در وزارت دفاع روسیه  اعلام شد که  کمیسیون  بازرسی هیچگونه نقض قوانین  در خصوص مسافران  در  سالن  هواپیما « توپولوف — 154»  و  حمل و نقل بار  را  مشاهده نکرد.  بعلاوه هیچگونه نقض مقررات سوختگیری  هواپیما در فرودگاه سوچی نیز به ثبت نرسیده است.

 اما فعلا گذاشتن نقطه پایانی  در بازرسی  دلایل  سانحه هوایی  زود است.  کمیته بازرسی  به بررسی  دلایل این  حادثه تراژیک ادامه می دهد.

اوایل ماه  مه، « اسپوتنیک»  اطلاع داد که  بازرسی  پرونده جزایی   تا 25 ماه  ژوئن تمدید شده است.  اما این تاریخ نیز  تاریخ نهایی نیست.  اواخر  ماه آوریل  سوتلانا  پطرِنکو،  سخنگوی  کمیته بازرسی  به خبرنگاران گفت که  دلیل سقوط هواپیما  فقط پس از  تمام بازرسی های ضروری  در خصوص پرواز و موارد فنی اعلام خواهد شد.

 ویکتور پریادکا  مدیر عامل شرکت « ائتلاف  فناوری  هواپیمایی  « آوینتل»»  در مصاحبه با رادیو « اسپوتنیک»  نتایح کمیسیون را مورد بررسی قرار داد.

—   در عمل  این به معنای آن است که زاویه هواپیما هنگام صعود  بیش از حد بوده است.  از اینرو  توده هوا که  از بال هواپیما  به بدنه اصابت کرد زیاده از حد بوده و  باعث سقوط هواپیما شد. اما  این می تواند فقط یکی از دلایل  سقوط هواپیما باشد».

 به عقیده کارشناس روسیه،  یکی دیگر از جزئیات حادثه نیز جلب توجه می کند که اشتباه خلبانان را مورد تأیید قرار می دهد.

—  وقتی هواپیما  در وضعیت بحرانی قرار داشت ، خلبانان  تصمیم گرفتند با فلپ های بسته  هواپیما را در زاویه 15 درجه  هدایت کنند.  این وضعیت قرارداشتن هواپیما  در هوا  در حالت  فرود را ممکن می سازد.  وقتی پس از  سقوط هواپیما،  آن را بلند کردند فلپ ها بسته بود.  در این حالت  ممکن است  که خلبان دوم  بلافاصله پس از رسیدن به وضعیت مطابق با  پرواز فلپ ها را بسته باشد.   در این حالت  سرعت صعود کاهش یافته است.  اما این موضوع برای هواپیماها با بار زیاد  عادی است».

هواپیمای  « توپولوف — 154»  وزارت دفاع روسیه  که از مسکو به سیبری پرواز می کرد بلافاصله پس از  سوخت گیری در سوچی  در روز 25 دسامبر  سال گذشته  سقوط کرد.  92 نفر  از جمله  64 آرتیست  گروه ساز و آواز  آلکساندروف، 9 کارمند  شبکه های تلویزیونی  روسیه و  الیزابت گلینکا  رئیس بنیاد خیریه  « کمک عادلانه»  در هواپیما قرار داشتند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала