گزارش و تحلیل

خرید اس- 400 جوابگوی منافع ملی ترکیه است

© Sputnik / Sergei Malgavko /  مراجعه به بانک تصاویر S-400
S-400 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یوسوف بیازیت رئیس کمیسیون دفاع ملی پارلمان، نماینده حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در مصاحبه با اسپوتنیک موقعیتی را تفسیر کرد که در عرصه دفاع و مذاکرات ترکیه و روسیه در باره خرید سامانه های موشکی اس – 400 پدید آمده است.

بیازیت تأکید کرد که ترکیه در حال فعالیت‌های شدید در راستای پیشبرد سامانه پدافند موشکی این کشور است. وی چنین گفت:

«ما در این رشته توجه اصلی به موشک های دوربرد می کنیم. پیشتر ما در این باره با چین مذاکره کردیم. هدف ما گسترش حد اکثر پوتانسیل دفاعی ترکیه است. تحویلات موشکی با این هدف به صورت مستقیم مرتبط است و ما به عقد قرارداد ها در مورد تحویل این سامانه ها توجه اصلی می‌کنیم برای اینکه این سامانه ها در سیستم دفاع ترکیه تعمیم شوند. ترکیه عضو ناتو است و طبعا ما طرفدار هماهنگی با این پیمان در این مسایل هستیم. ولی باید دانست که در شرایطی که ترکیه در حال پیکار با حزب اتحاد دموکراتیک کردها و یگان های مدافع خلق کرد ها است، ناتو به ترکیه کمک نکرده بلکه امکان مساعدت به آن سازمان های تروریستی را بررسی می‌کند، ما ناگزیر برای تقویت بنیه وفاعی خود تلاش خواهیم کرد تا قدرت ما تا سطح کیفیتا جدیدی قرار داده شود. در این رابطه پس از مذاکرات رئیس جمهور ما با را رئیس جمهور روسیه در مورد مسایل تحویل موشک های دوربرد اس — 400 ،توافق نظر حاصل شد. موافقتنامه هنوز امضا نشده ولی طرفین به مرحله‌ای نزدیک شدند که پس از آن انعقاد قرارداد حتمی است. این مذاکرات را که پس از دیدار دو رهبر در مارس 2017 شروع شد وزارت دفاع و دفتر دولت و دستگاه ریاست جمهوری ترکیه دنبال می کنند. امیدوارم وقتی که وقتی این توافق جوابگوی منافع ملی کشور ما حاصل شود پدافند موشکی اس — 400 سیستم دفاعی ترکیه را تقویت خواهد نمود».

عضو پارلمان ترکیه همچنین در خصوص همکوششی ترکیه و روسیه در مورد حل و فصل اختلاف سوریه صحبت کرده به اهمیت تأمین امنیت در داخل کشور و در نواحی مرزی اشاره کرده چنین اظهار کرد:

«گام های مشترک ما با روسیه بر داشته شده در حل و فصل سوریه جوابگوی منافع ملی ترکیه است. ما با ناتو هم در چند راستا تعامل می‌کنیم ولی در این حوزه با برخی مشکلات روبرو می شویم. بر همه معلوم است که ترکیه با یک سلسله ساختار های تروریستی، با FETÖ — جنبش گولن، حزب کارگران کردستان، حزب اتحاد دموکراتیک (سوریه) و YPG — یگان های مدافع خلق در حال مبارزه است. ولی در درجه اول ترکیه دارد با داعش مبارزه آشتی ناپذیر انجام می‌دهد. این در حالی است که برخی کشور ها اعلام کردند که قصد دارند در مبارزه با داعش همراه با حزب اتحاد دموکراتیک و دسته های مدافع خلق عمل کنند. اینگونه استراتژی وقتی که برای انهدام یک گروهک تروریستی با سازمان تروریستی دیگر روابط برقرار می‌شود خلاف عقل سلیم و اصلاً غیر قابل قبول است.
وظیفه ناتو که ترکیه عضو آن است دفاع از مرزهای ترکیه و کمکرسانی به این کشور در مسایل مقابله با تهدید ها و حملات از خارج است. امیدوارم که شرکای ناتویی ما در اعمال خود از عقل سلیم و اصول اتحادی پیروی کنند».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала