گزارش و تحلیل

ساخت کارخانه روسی تولید گاز طبیعی مایع در ایران

© Sputnik / Egor Eryomovشرکت «گازپروم» روسیه در ساخت کارخانه تولید گاز طبیعی مایع در ایران
شرکت «گازپروم» روسیه  در ساخت کارخانه  تولید  گاز طبیعی مایع در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرکت گازپروم روسیه کارخانه تولید گاز طبیعی مایع را در ایران می سازد.

 شرکت «گازپروم» روسیه  قصد دارد با شرکت ملی  نفت ایران  قرارداد  ساخت کارخانه  تولید  گاز طبیعی مایع در ایران  را به امضا برساند  که  با استفاده از ماده خام  معدن « پارس جنوبی» کار خواهد کرد.  قرار است گاز طبیعی مایع به  هند، کامبوجیا و لائوس ارسال شود.

آندری  لوگانسکی  نماینده تجاری روسیه در  ایران این خبر را مورد تأیید قرار داد. به عقیده وی ، هم اکنون  ایران فقط در حال تهیه قرارداد  خدماتی  با  شرکت های خارجی است ، زیرا نفت و گاز  در مالکیت دولتی است.

موافقتنامه  مربوطه  بین  شرکت گازپروم روسیه  و شرکت ملی نفت ایران در چارچوب  گردهم آیی  اقتصادی  پطربورگ  به امضا خواهد رسید که اول ماه ژوئن سال 2017 میلادی  آغاز بکار خواهد کرد.

 از اینرو شرکت « گازپروم» هیچ یک از جزئیات  معامله احتمالی را  فاش نمی سازد و آن را مورد تفسیر قرار نمی دهد.  کارشناسانی که  با « اسپوتنیک» مصاحبه کردند  معتقدند  که اجرای این پروژه  در درازمدت ممکن خواهد شد، زیرا  مسائل  معینی  وجود دارند.  اما روسیه به اجرای این پروژه امیدوار است.

امید شکری کله سر، کارشناس مستقل در مسایل نفت و گاز، دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه یالوا (ترکیه) در مصاحبه با رادیو « اسپوتنیک» گفت که شرکت « گازپروم» روسیه با پیشنهاد چنین  قراردادی به شرکت نفت ایران، به آینده توجه کرده است و از اروپائیان  در این زمینه جلو زده است، زیرا ایران فقط در فکر برگزاری مناقصه  در خصوص طراحی کارخانه های کوچک  برای تولید گاز طبیعی مایع  بود.

نیکلای کوژانوف، ایران شناس،  دانشیار  دانشگاه  اروپایی  سن پیترزبورگ  و کارشناس  شورای روسیه در  امور بین الملل  در  خصوص  مشکلات  اجرای این پروژه در ایران گفت:  نظر من نسبت به  پروژه های صادراتی در ایران  چندان خوشبینانه نیست ، به ویژه  اگر این پروژه ها  با فناوری  گاز طبیعی مایع در ارتباط باشد.  در واقع،  صحبت ها در باره اینکه  ایران می خواهد  کارخانه های تولید گاز طبیعی مایع بسازد  از مدت ها قبل جریان داشت. مذاکرات شرکت « گاز پروم» روسیه در اینگونه پروژه ها  مدت طولانی ادامه داشت.  اما دو مسأله در راه اجرای این پروژه  وجود دارد. مسأله اول با واقعیات  ایران و  آهنگ رشد تولید  گاز ایران در ارتباط است که از آهنگ کنونی رشد  مصرف آن عقب می ماند.  بدیگر سخن، هم اکنون گاز ایران  در داخل کشور مصرف می شود. در این خصوص چشم انداز وجود ذخایر  زیاد گاز  برای صادرات  در حال حاضر  مشاهده نمی شود.  مسأله دوم  در این رشته با فناوری تولید گاز طبیعی مایع مرتبط است. هم اکنون در روسیه  طراحی این فناوری جریان دارد، در حالی که  فناوری تولید  گاز طبیعی مایع  در دست شرکت های  غربی آن کشورهایی  است که  تحریم هایی بر علیه روسیه برقرار کردند.  از اینرو   اجرای این پروژه در ایران به دو شکل می تواند  بررسی شود: اولا، گازپروم با پیشنهاد این پروژه  به آینده فکر کرده است، دوما  راه حل  مشخصی  وجود دارد که از طریق آن گاز پروم می تواند  فناوری  و تجهیزات مربوطه را بشکلی از شرکای غربی  دریافت کند.

از اینرو اگر  از امضای  موافقتنامه  « گاز پروم» با  شرکت ملی نفت ایران  صحبت کنیم،  احتمالا « گاز پروم»  برای آینده  جایی برای خود در این رشته « محکم می کند» — دست کم در میان مدت. اما فکر نمی کنم  در آینده نزدیک اجرای این پروژه  در ایران ممکن باشد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала