گزارش و تحلیل

پهپادهای روسی در مرز تاجیکستان و افغانستان

© Photo / EMERCOM of RussiaРоссийский беспилотник
Российский беспилотник - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه وضعیت در مرز با تاجیکستان و افغانستان را توسط پهپاد، هواپیماهای بدون سرنشین نظارت خواهد نمود. گردان وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین در ترکیب پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان در حال ایجاد است. Galim Faskhutdinov خبرنگار ما در شهر دوشنبه، موضوع تعریف شده را ادامه می دهد.

گردان از هواپیماهای بدون سرنشین در ترکیب پایگاه نظامی 201 روسی در تاجیکستان تا پایان سال جاری تشکیل خواهد شد. در منطقه مرکزی نظامی در این مورد گزارش داده اند. مجموعه های جدید "Orlan" و "Eleron" در اختیار نظامیان روسی قرار خواهند گرفت. تحلیلگران خاطرنشان می نمایند که این ماشین ها ضربتی نبوده و برای نظارت بر وضعیت اختصاص شده است. دیمیتری پوپوف، متخصص موسسه مطالعات استراتژیک روسیه در مصاحبه با رادیو Sputnik در این مورد اظهار نظر می نماید: 


"پهپادها به منظور جمع آوری اطلاعات و نظارت بر وضعیت مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در میان آنان پهپاد ها یی هست که برای رله یا غرق کردن سیگنال ها طی عملیات ضد تروریستی طراحی شده است. ادوات مزبور قابلیت رزمی پایگاه نظامی201 روسی را ارتقا خواهد برد و به طور کلی بر امنیت تاجیکستان تاثیر مثبت خواهد داشت چون می توان از وسایل جدید برای مبارزه با گروه های مسلح غیر قانونی، کمک به نیروهای مسلح تاجیکستان و خدمات خاص امنیتی استفاده نمود".


پهپادها را می توانند توسط نظامیان روسی برای نظارت بر وضعیت در منطقه رودخانه پنج مورد استفاده قرار دهند. این جا خط مرز تاجیکستان و افغانستان که پرتنش ترین بخشی از مرزهای زمینی سازمان پیمان امنیت جمعی است قرار دارد. در شمال افغانستان جنگ جویان طالبان و دیگر گروه های مسلح یاغی کابل گرد هم آماده اند. طبق گزارش نظامیان، در ترکیب آن گروه ها همچنین اتباع جماهیر شوروی سابق است. وضعیت در کرانه افغانی رودخانه پنج به سرعت بدتر می شود. به نظر Ilkhom Narziev ، تحلیلگر محلی چنین وضعیتی جلب توجه نظامیان تاجیکی که از مرز پاسداری می نمایند و رزمجویان پایگاه 201 نظامی را می طلبد. تحلیلگر مزبور در ادامه مصاحبه می گوید: 


"پهپاد های مذکور را می توان به طور انحصاری برای جمع آوری اطلاعات هوایی استفاده نمود. با وجود وخامت وضعیت در مناطق مرزی افغانستان، فعال شدن گروه های مسلح از جمله مرکب از شهروندان آسیای مرکزی و روسیه پهپاد های مذکور بموقع رسیدند. بخصوص که واحد های ایالات متحده و متحدان آن از سازمان ناتو در افغانستان و همچنین مقامات محلی اطلاعات را در مورد گروه های افراطی به همکاران تاجیکی و روسی خود نمی رسانند".


امروز، پایگاه 201 ، بزرگترین واحد نظامی روسیه در خارج از کشور است. کارشناسان معتقدند که در شرایط متشنج افغانستان، سربازان روسی کاملا قادر هستند ثبات در مرزهای جنوبی حوزه سازمان پیمان امنیت جمعی را تامین نمایند. به نظر خاورشناس Ilkhom Narziev، استقرار هواپیماهای بدون سرنشین در پایگاه نظامی در تاجیکستان، پتانسیل این واحد را به مراتط تقویت خواهد نمود. مخاطب رادیو Sputnik در این مورد می گوید: 


"با توجه به نقش پایگاه نظامی روسیه برای تاجیکستان، در واقع آن پایگاه، ضامن ثبات در منطقه به شمار می رود. اگر از گروه های مسلح در منطقه مرزی افغانستان هنگام حمله آنان نظامیان تاجیک می توانند مستقل جلوی آنها را بگیرند، در صورت تجاوز در مقیاس کامل، کمک پایگاه نظامی روسیه به تاجیکستان مورد نیاز خواهند شد".


هواپیماهای بدون سرنشین برای اولین بار سه سال پیش در اختیار نظامیان روسیه در تاجیکستان قرار گرفته اند. در آن زمان پایگاه نظامی پهپادهای "زاستاوا"، "فورپوست"، "گرانات" و "لیر" را تحویل گرفته است. آزمایش در منطقه پامیر کیفیت بالا این ماشین ها نشان داده است. و این یک نتیجه بسیار مهم است زیرا شرایط کوهستانی کاملا متفاوت از دشت است به دلیل جریان هوا بالادست و پایین دست دگرگون. هواپیماهای بدون سرنشین روسیه همه وظایف تعیین شده را تکمیل کرده اند. در هفته آینده، پهپادها در رزمایش نظامی تاجیکستان تحت نظارت مرکز ضد تروریستی کشورهای مستقل مشترک المنافع مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала