گزارش و تحلیل

فرانسه تلاش می‌کند نقش یک پل میان روسیه و غرب را ایفا کند

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر Президент Франции Эммануэль Макрон и президент России Владимир Путин во время встречи во дворце Большой Трианон замка Версаль в Париже
Президент Франции Эммануэль Макрон и президент России Владимир Путин во время встречи во дворце Большой Трианон замка Версаль в Париже - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه پس از مذاکرات با ولادیمیر پوتین همتای روس خود اعلام کرد که کار کردن روی مهمترین مسایل بدون شرکت روسیه محال است.

او گفت که یک سلسله موضوع ها بررسی شد از جمله موقعیت در سوریه. به عقیده او مبارزه با تروریست های «دولت اسلامی» (سازمان ممنوع شده در روسیه) اولویت دارد. به گفته رئیس جمهور فرانسه، باید چنان راه حلی یافت شود که به برقراری صلح در آن کشور مساعدت کند

ماکرون تأکید کرد، فرانسه به گسترش همکاری با روسیه علاقمند است و اظهار داشت: «آنچه مربوط به مناسبات دوجانبه است دلم می‌خواهد ما به این مناسبات ادامه و آن‌ها را گسترش دهیم».

Президент Франции Эммануэль Макрон и президент России Владимир Путин на встрече в Версальском дворце - اسپوتنیک ایران
رفتار مودبانه ولادیمیر پوتین توجه رسانه ها را جلب کرد (ویدئو)
ولادیمیر پوتین به نوبه خود ذکر کرد که در کانون توجه مذاکرات، مناسبات دوجانبه روسیه و فرانسه قرار داشت و وی با همتای فرانسوی در باره «نقاط مساله ساز جهانی صحبت کرده و تلاش کردند به برخورد های مشترک دست یابند».

رئیس جمهور روسیه به دعوت همتای فرانسوی، روز دوشنبه برای گفت و گوها وارد ورسای شد. مذاکرات دو رهبر دو ساعت و 50 دقیقه طول کشید و دربسته و بدون حضور رسانه ها برگزار شد.

«پاول اسویاتنکوف»، کارشناس در امور سیاسی در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک ابراز عقیده کرد که پیشبرد مناسبات با روسیه برای فرانسه که می‌خواهند وضع قدرت متنفذی نه نتها در اروپا بلکه در جهان را حفظ کند از اهمیت بالا برخوردار است. او چنین گفت:

«برقراری تماس ها با روسیه برای فرانسه اهمیت دارد. مطلب سر این است که در شرایط خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نفوذ آلمان در چارچوب این اتحادیه به شدت افزایش می یابد. ولی آلمان بدون این هم در سال‌های اخیر از نفوذ خیلی بالا بر خوردار بوده و در‌واقع به نیروی تعیین کننده این اتحادیه تبدیل شده است. گمان می‌کنم که فرانسه حس می‌کند که می‌تواند وضع قدرت جهانی خود را از دست داده و به یک کشور وابسته مبدل شود. برای مقابله با این جریان فرانسه باید روابط مرسومی خود با روسیه را احیا کند زیرا حتی در قرن 19 فرانسه وقتی که آلمان قدتمند بود به دوستی با روسیه متکی می شد».

اسویاتنکوف احتمال داد که فرانسه در دوره ریاست ماکرون می‌تواند سعی کند در گفت و گوی روسیه و غرب نقش یک میانجیگر خاصی را ایفا کند. او گفت:

«ماکرون خدمات خود را بعنوان یک میانجیگر و «پلی» بین روسیه و غرب را به این خاطر ارائه خواهد کرد که فرانسه حس می‌کند که نفوذ دیپلوماتیک عظیم پیشین خود را از دست داده و به تدریج به کشور جهانی شماره دو تبدیل می شود. در شرایطی که آلمان و مرکل در‌واقع از نقش خود بعنوان «مدافع روسیه» در برابر غرب و اتحادیه اروپا خودداری کرد، فرانسه می‌تواند خدمات خود را در این راستا عرضه کند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала