گزارش و تحلیل

عدم برگزاری رمضان در آمریکا

© AFP 2023 / Manan Vatsyayana رمضان
رمضان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در سال جاری هیچ یک از این مراسم رمضان برگزار نخواهد شد.

در وزارت امور خارجه آمریکا برگزاری مراسم  سنتی  به مناسبت ماه رمضان  که مراسمی  مقدس برای مسلمانان است  لغو شد. از سال 1999 میلادی  وزارت امور خارجه آمریکا  در مقر خود در  واشنگتن رمضان را  برگزار می کرد.  معمولا  وزارت امور خارجه طی یک ماه  محلی برای  افطار  سازماندهی می کرد و  عید فطر در پایان ماه مبارک رمضان  برگزار می شد.  در سال جاری  هیچ یک از این مراسم  برگزار نخواهد شد.

 دو  کارمند عالیرتبه  آمریکایی  به رسانه ها اطلاع دادند که در سال جاری  رکس  تیللرسون  وزیر امور خارجه  پیشنهاد  اداره مسئول امور  دینی  و مناسبات  جهانی در این خصوص را رد نمود.  در  وزارت امور خارجه  از  تأیید این  خبر خودداری ورزیدند  اما  آن را تکذیب نکردند.

نماینده رسمی وزارت امور خارجه گفت: «  ما در حال بررسی   برگزاری  عید فطر هستیم که در پایان ماه رمضان برگزار می شود.  ما  از  سفرای آمریکا  در سازماندهی مراسم  ویژه رمضان  که بطور منظم در سفارتخانه های آمریکا برگزار می شوند حمایت می کنیم ».

بطور همزمان  روسای سازمان های  اسلامی  که قبلا  در انتظار دریافت دعوتنامه  شرکت در مراسم  مربوطه  در  وزارت امور خارجه بودند  ابراز نگرانی کردند که  ماه رمضان آغاز شده ولی  هنوز دعوتنامه ای دریافت نکرده اند.

 کارشناسانی که در  مصاحبه با اسپوتنیک  شرکت داشتند  معتقدند که  خودداری وزارت امور خارجه  از  اجرای مراسم  مرتبط با رمضان  در  آمریکا  یکی از  نکات خط مشی  دولت جدید  ترامپ در رابطه با  اسلام است.

 ولادیمیر  واسیلیف کارمند علمی موسسه آمریکا و کانادا  آکادمی علوم روسیه  در مصاحبه با « ار.تی»  گفت: «  دولت ترامپ آشکارا  از  ارزش های  مسیحی  به حساب نادیده گرفتن  و عقب راندن   نمایندگان دیگر ادیان به  ردیف دوم،  دفاع می کند.  عامل  برخورد   نسبت به مسلمانان  به عنوان بیگانگان،  در دولت ترامپ آشکار است».

آرائیک استپانیان  دبیر مسئول  آکادمی  مسائل ژئوپلیتیک  با این نقطه نظر  موافق است.

وی در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: «  دولت جدید آمریکا  معتقد است که آمریکا — یک کسور مسیحی است  و اسلام برای آمریکا خطرناک  است  و لزومی ندارد  رمضان در آمریکا برگزار شود».

 واقعا هم تعداد مسلمانان در آمریکا کمتر از مسیحیان است.  مطابق با نتایج تحقیقات  سازمان  غیر مستقل  اجتماعی  « Pew Research Center»- دورنمای مذهبی در حال تغییر آمریکا —  که در ماه مه سال 2015 میلادی  انجام شد ، با وجود  افزایش غیر مسلمانان ، آمریکا  یک کشور مسیحی استو  70 درصد  ساکنان  مسیحی هستند و  تعداد مسلمانان در آمریکا  3 میلیون  یعنی حدود 1 درصد جمعیت کشور است.

آرائیک استپانیان  در این خصوص گفت: «  پس از  عملیات تروریستی در آمریکا،  برخورد نسبت به مسلمانان تغییر کرد. ترس از  اسلام باعث پیروزی ترامپ شد و به مذاق  مسیحیان محافظه کار خوش آمد».

به گفته وی،  این گروه  از برخورد خاصی که دمکراتها نسبت به مسلمانان نشان می دادند خوششان نمی آمد. در زمان  بیل کلینتون رمضان در وزارت امور خارجه بطور سنتی برگزار می شد.

« دمکرات ها — اوباما، کلینتون — با  مسلمانان در ارتباط بودند  و  معتقد بودند که همه برابر هستند  که این موضوع برای  محافظه کاران  آمریکا قابل قبول نبود.  ترامپ  به یاد دارد  که فعالان  مسلمان، یکی از  نیروهای  رهبری  میتینگ های  ضد ترامپ بودند».

ترامپ دائما  تأکید می کرد  که تروریست ها  از جوامع  مسلمان  آمریکا  بطور فعال استفاده می کردند  تا به  استخدام  مزدور و  گسترش  ایدئولوژی خود  بپردازند.

واسیلیف در این خصوص گفت: «  این موضوع  در آمریکا بطور آشکار بررسی می شود. از اینرو  ما شاهد  شکاف در جامعه  آمریکایی  هستیم  و  در آینده نیز این شکاف عمیق تر خواهد شد».

 خودداری رکس  تیللرسون  از برگزاری رمضان در واشنگتن  با سیاست خارجی  رئیس جمهور بطور کلی همخوان  است.  اما به  عقیده واسیلییف، به احتمال زیاد این پیشنهاد از طرف « کارمندان  وزارت امور خارجه  آمریکا  مطرح شده است که سعی می کنند  مناسبات  ترامپ با  کشورهای عربی  را  هنگام  سفر ترامپ به عربستان سعودی دشوارتر سازند».

در اینصورت، این موضوع  گواه تنش ممکن در  درون نظام آمریکا و از جمله  در رابطه با قراردادی است که ترامپ با  الریاض به امضا رساند.

 کارشناس  روسیه در این خصوص گفت: «  هم اکنون  قرارداد با عربستان سعودی  در  مجلس آمریکا  باید بررسی شود.  نمایندگان مجلس  باید   عقیده خود را در این خصوص بیان کنند».

 اما به عقیده  استپانیان،  تصمیم تیللرسون در تضاد با  موضع  ترامپ  نیست و  بر  مناسبات  ترامپ و  سعودی ها تأثیری نخواهد داشت.

« وقتی ترامپ به قدرت رسید،  ورود  شهروندان از چند کشور  مسلمان به آمریکا را ممنوع کرد،  اما  عربستان سعودی را به عنوان  منبع مالی در نظر گرفت. او پراگماتیک است.  ترامپ آینده نگر است.  عربستان سعودی برای  دادن پول ابراز آمادگی می کند و  در اینجا  جنبه  دینی هیچگونه  نقشی بازی نمی کند».

 ولادیمیر واسیلیف  بعید می داند  که خودداری وزارت امور خارجه آمریکا  از برگزاری جشن  رمضان  حاوی پیام معنی داری برای  متحدان مسلمان ایالات متحده باشد.

«  بدشواری می توان گفت آیا این  موضوع را می توان به عنوان  علامتی به کشورهای اسلامی تلقی کرد یا خیر.  برای مسلمانان مقیم آمریکا  — آری، برای مسلمانان جهان عرب —  بدشواری می توان گفت چه تأثیری خواهد داشت.  شاید با  عملیات تروریستی  در منچستر  مرتبط است. شاید آمریکایی ها به این ترتیب  علامتی برای آن کشورها ارسال می کنند و  خواهان آن هستند  که این کشورها مبارزه با  تروریسم را آغاز  کنند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала