گزارش و تحلیل

آمریکا هر روز اراضی ایران و کره شمالی را از فضا رصد خواهد کرد

© Photo / Roskosmos/Fedor Yurchikhinماهواره جدید روسیه به مدار زمین رسانده شد
ماهواره جدید روسیه به مدار زمین رسانده شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در وب سایت خریدهای دولتی آمریکا آمده است: قرار است آمریکا هر روز 1648 هزار کیلومتر مربع از اراضی ایران و 130 کیلومتر خاک کره شمالی را از فضا رصد کند

در این سند ذکر شده که سازمان اطلاعات ژئو فضایی ملی آمریکا تصاویری در یافت خواهد که با کیفیتی که انگار آن‌ها را از فاصله 7 هفت متر از سطح زمین گرفته بودند. برای مقایسه می‌شود گفت که فاصله تصاویر برداشته شده بوسیله ماهواره Google Earth فقط 30 متر است. سازمان های ذینفع دارای مجوز دولتی می‌توانند برای دریافت این تصاویر اشتراک شوند. بعلاوه ایران و کره شمالی این آژانس می‌خواهد نواحی مورد علاقه در سوریه، عراق، هند و سودان جنوبی را عکسبرداری کند.

مسلح به دوربین

یگانه سازمانی که می‌تواند چنین تصاویری را در نواحی مورد علاقه آمریکا تهیه کند شرکت Planet Labs آمریکا است. در تارنمای این شرکت آمده است: «شرکت ما قصد دارد عکس برداری ماهواره ای سراسر سطح کره زمین را راه اندازی کرده تا بتوان تغییرات جهانی را رصد کرده و سپس از این داده‌ها بهره گرفت. این شرکت مدت‌ها با مقامات نظامی و غیر نظامی آمریکا اشتراک می کند.

مرکز فکری آمریکایی تحدیدات 2017 را مورد ارزیابی قرار داد - اسپوتنیک ایران
سرنوشت جاسوس آمریکایی که در ایران ناپدید شد
در این سند گفته می‌شود: «همکاری با شرکت Planet Labs امکان داد در انجام آنالیز و حل بسیاری مسایل، نظارت محل های نگداری ذخایر مواد غذایی و دیگر ذخایر طبیعی و تأسیسات زیربنایی انرژتیک و مرتبط به بسیج ارتشی و فعالیت‌های شهرسازی و اقتصادی و تغییر محیط زیست، موفقیت‌های زیادی حاصل شود. حدود یک ماه پیش پنتاگون از این شرکت تعدادی ماهواره و وسایل پیشرفته آنالیز را به مبلغ 1 میلیون دلار برای واحد خود ویژه تعمیم فناوری های پیشرفته خریداری کرد.

خود این شرکت از تفسیر گزارش مربوطه خودداری کرد. «ریچل هومز» نماینده Planet Labs به اسپوتنیک گفت که: «مطلب سر نیات این شرکت، کسب شده از یک منبع است و ما نمی‌توانیم این را تفسیر کنیم».

آژانس اطالعات ژئوفضایی ملی در ترکیب وزارت دفاع آمریکا قرار دارد لیکن مدیر آن تابع رئیس سازمان سیا هم می باشد. به نوشته سایت این سازمان، بودجه این نهاد محرمانه است. در سایت همچنین گفته شده که قصد این نهاد تأمین کمکرسانی به وزارت دفاع و سرویس های ویژه آمریکا در انجام وظایف امنیت ملی مقرر شده بوسیله ریاست جمهوری است. این نهاد مقام ها و نظامیان آمریکایی را از نظر تصاویر جغرافیایی تأمین می‌کند و داده‌های آن در اتخاذ تصمیم های مهم دولتی و برای انجام عملیات نظامی و بوسیله سرویس های نجات هنگام موقعیت های اضطراری و نیز بوسیله دارندگان موبایل های معمولی اگر آن‌ها اپلیکیشن لازم را داشته باشند بکار گرفته می شود.

نقاط بحرانی

ارتشبد «واسیلی یریومنکو» می‌گوید: مونیتورینگ فضایی رصد تأسیسات نظامی این کشور ها را در نظر دارد.

وی در توضیح ادامه داد: «آنها پایگاههای نظامی، محل های نگهداری سلاح هسته ای و تولید سانتریفیوژ ها و استخراج مواد خام برای ساخت سلاح هسته ای و جا های استقرار سانتریفیوژ های ویژع اورانیوم را کشف و برملا می‌کنند. کافی است یک عنصر از کار انداخته شود و کل روند تولیدی متوقف خواهد گردید. همچنین ممکن است اقامتگاه های زیرزمینی دولت و فرماندهی نظامی کشف شوند و اگر آن‌ها تخریب شوند کنترل کشور و نیرو های مسلح قطع شده و کشور دستخوش هرج و مرج می شود».

این کارشناس نظامی گفت: «آمریکا کل داده‌ها در باره تهران و پیونگ یانک را به دقت مطالعه خواهد کرد. این ژنرال تأکید کرد که آمریکا کره شمالی و ایران را از نظر نظامی مهمترین دشمنان خود را اعلام کرد و کنایه زده بود که در مورد کره شمالی ممکن است اقدام های بسیار جدی پذیرفته شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала