دیپلمات سابق ترکیه: ترکیه در مبارزه با تروریسم خود را کشوری می‌داند که متحدین آنرا ول کردند

© REUTERS / Thilo Schmuelgenدیپلمات سابق ترکیه: ترکیه در مبارزه با تروریسم خود را کشوری می‌داند که متحدین آنرا ول کردند
دیپلمات سابق ترکیه: ترکیه در مبارزه با تروریسم خود را کشوری می‌داند که متحدین آنرا ول کردند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بحران در مناسبات ترکیه و آلمان دارد افزایش پیدا می کند. چندی پیش بازدید نمایندگان بوندستاگ – پارلمان آلمان از ترکیه لغو شد. قرار بود این بازدید از پنج شنبه تا یک‌شنبه صورت بپذیرد.

به عقیده اوکتای آکسوی رئیس پیشین دفتر وزیر امور خارجه، رئیس مدیریت برنامه‌های بین‌المللی انستیتوی سیاست خارجی آنکارا، سفیر پیشین ترکیه در سوئد تقصیر این جریان نه به عهده آنکارا بلکه به عهده برلین است که درخواست های ترکیه را پیوسته نادیده می گیرد. ترکیه برای مبارزه مشترک با داعش اراضی خود را در اختیار آلمان و دیگر کشور ها گذاشته است. در جواب ترکیه بجای سپاسگذاری فقط ملامت و سرزنش از متحدین خود دریافت می‌کند و مجبور است به تنهایی به مبارزه با تروریست ها ادامه دهد. آکسوی گفت

«دلمان می‌خواهد که مناسبات ترکیه و آلمان توسعه یابد زیرا در آلمان 3 میلیون ترک سکونت دارد. در گذشته ما مناسبات بس نزدیکی داشتیم. ما در ناتو متحد هستیم. ولی متأسفانه اکنون برلین از درک آنکارا خودداری کرده و از آن استقبال نمی کند. این وضعیت ما را خیلی نگران می کند.
نظامیان آلمان در چارچوب تعهدات ناتو در پایگاه «اینجرلیک» مستقر شدند. ولی در شرایط اختلاف نظر ها ادامه تماس ها در سطح متحدین روز بروز دشوارتر می شود. ما مایلیم که آلمانی ها به این مساله از این دیدگاه نیز نگاه کنند
ما بر آن هستیم که ما با آلمان در مورد مبارزه با داعش دیدگاه مشترکی داریم. از این رو به نظامیان آن کشور اجازه داده شد که از «اینجرلیک» استفاده کنند. ما از اینکه نمایندگان پارلمان آلمان می‌خواهند از نظامیان خود مستقر در پایگاه های ترکیه بازید کنند استقبال می کنیم. ولی در عین حال آلمان نباید درخواست های ترکیه را نادیده بگیرد.
امیدوارم که این مساله در جریان دیدار سران ناتو حل شود. این فقط مربوط به مناسبات ترکیه و آلمان نیست. ترکیه از استقرار نظامیان در اراضی خود چیزی از آلمان دریافت نمی‌کند.
ولی ما در این مورد شک زیادی داریم که متحدین ناتویی ما به همکاری در مبارزه مشترک با داعش برخورد جدی دارند. ترکیه در مورد بسیاری مسایل مربوطه احساس تنهایی و عدم درک از طرف ناتو احساس کرده و مجبور است با تروریسم به تنهایی مبارزه کند».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала